Bukefalos 28 år!

Katter kan vara smarta..

astronaut

Trådstartare
Efter att jag träffade min katt har jag aldrig trott att katter kan vara smarta, kan knappt komma ihåg alla underbara klantigheter min katt gjort..(jaja, jag drog alla över en kam :D)

Men det var fram tills idag.. min syster köpte kattgodis till sina två katter. En utav dom ville ha, och hon snodde alla tre (en fick hon ur handen, en fick hon från den andra katten och en snodde den från den andra katten).

Senare samma dag så kollade min syster och hennes man på tv. De hör smygandes tassar i köket när de sitter i soffan och lutar sig åt höger och spionerar lite.

Smulan hoppade upp på köksbänken och tog godispåsen i munnen, nedanför bänken stod Busan och kollade upp. Smulan tassade till kanten av köksbänken och kastade ner godispåsen till Busan. Busan tar godispåsen och springer ner.

Samarbete eller vad? :D
 
Sv: Katter kan vara smarta..

Såfin är rädd om sina nio liv... Det är väl en orsak till att hon snart blir 17. Slinker hon in i en garderob så kastar hon sig på dörren då jag ska stänga den. Öppnar jag dörren till uthuset och hon går in, så räcker jag att jag säger -katt ut nu! Så kilar hon ut. Där finns det så mycket grejer att det kan vara svårt att veta om hon är kvar så det är ju hemskt bra att hon fattar att man kan bli instängd. Hon har trafikvett också och sticker ned i diket, eller upp på snökanten nu då det är vinter, i god tid. Om hon väntat för länge kunde hon ju kanske blivit bländad då det är mörkt.

Jag har ett par enkla regler, en är att matbordet är förbjudet. Men hos min ex så låg det en hög granbarr på hans plats ibland... Hur kunde det komma sig? Jo, Såfin gillade att klättra i grannens stora gran. I den hade hon god utsikt utan att själv bli sedd. Sedan slank hon in genom våran kattlucka och och kilade upp i huset och var kusten klar så la hon sig ibland på hans plats, aldrig min, och fixade pälsen. Då hon hörde oss komma så hoppade hon ned i god tid... Vi bara log åt det. (Hade det varit något allvarligare kunde jag säkert fått henne att lägga av med det för hon är en klok snäll katt.)
 
Sv: Katter kan vara smarta..

KL
Katter är kloka djur :D

Min äldsta ligger ALDRIG på köksbord. Utom att det finns katthår där.
med andra ord så ligger han aldrig på köksbordet när jag ser det.
överrenskommelsen verkar vara att det jag inte vet om mår jag inte dåligt av :angel:

Han kan även vara uppe på övervåningen i det stora huset och komma nedspringande och "hämta" en med tydligt kroppsspråk. När man reser sig springer han före hela vägen upp och sätter sig vid vattenskålen han har däruppe och vill ha nytt fräsht vatten. Med andra ord kan han behålla en tanke lääänge och fullfölja den. Om inte det är intelligens vet jag inte vad som räknas?
 
Sv: Katter kan vara smarta..

Ursäkta, det var för sent att lägga att gå in och ändra så jag får förklara här.
Hon har halvlång päls, och det fastnade alltid granbarr i svansen. Hon plockade av sig dom på min exmans plats vid matbordet... Så barren låg där och skvallrade om att hon varit där. Dottern kunde det ju inte vara för hon är korthårig och drar inte med sig skräp... Och hon la sig aldrig på min plats. Större respekt för mig? Det var det som var det roliga.
Att hon hämtar mig är inte alls ovanligt. Kan vara något så enkelt som att hon tycker det är på tiden att jag går och lägger mig för då får hon alltid en lång kelstund. Då går hon mellan mig och trappan och säger uppfodrande eeh! (Det är bara om hon är desperat som hon klämmer fram ett mjao, annars eeh, urrr e t c).
 
Senast ändrad:
Sv: Katter kan vara smarta..

Katter är otroligt smarta. ;)

Mina katter skriver ut testsidor på skrivaren för att det är spännande. Den ena har även som hobby att spola på toaletten. En tredje kan öppna barnsäkra spärrar på köksskåp helt utan problem. Osv. :p
 
Sv: Katter kan vara smarta..

Hankatten här gillar att spola i toan och stänger vi dörren så att han inte kommer in, så hjälper hans syrra till och öppnar den åt honom. Ifjol vinter hade han dilla på detta och eftersom han fick så god hjälp av sin syster så fick vi stänga av vattnet till toan.
 
Sv: Katter kan vara smarta..

Min har inte lärt sig spola men han älskar när man själv spolar, ibland springer han och hämtar en och vill att man ska spola, då står han på bakbenen med framtassarna på toasitsen och tycker det är spännande när vattnet forsar. :D
 
Sv: Katter kan vara smarta..

Min førsta kisse, en søt guldgul-vit bonnis som hette Nisse, kunde øppna dørrar genom att hoppa upp på dørrhandtaget. Sedan flyttade jag till ett gammalt hus med tunga trædørrar och då gick det ju inte. Annars kunde han ha fortsatt med det och så hade kunskapen så småningom gått i arv till Såfin. Såfins dotter Tissel, som bor kvar i Sæffle, øppnade ganska trøga garderobsdørrar genom att lægga sig på rygg under kanten och ta spjærn med tassarna. Hon kænner igen husses bil och kommer alltid kilande før att hælsa -næstan som en hund.
 
Senast ändrad:
Sv: Katter kan vara smarta..

Javisst är katter smarta ;)
Här har vi vänt alla dörrhandtag så de är lodräta istället för vågräta, ytterdörren som inte gick att vända på får vi låsa om det är olämpligt att de öppnar den. Katterna hoppar på handtagen tills dörren öppnar sig annars.
Om "Madamen", som är för "fin" för att öppna själv är ute och vill in så öppnar någon av de andra katterna till henne om inte hunden hinner före.

Om stallkatterna har blivit utestängda så jamar de först utanför bakdörren och öppnar ingen då så springer de runt huset och hoppar upp på grinden till trädgården. Då ser jag dem oftast genom köksfönstret. Så fort de får ögonkontakt springer de runt huset igen och springer fram och tillbaka mellan husets bakdörr och stalldörren.

Stallkatterna går aldrig in i trädgården eftersom det är "inne" katternas revir. Lika går inte inne katterna ut på baksidan eftersom det är stallkatternas revir.
 
Senast ändrad:
Sv: Katter kan vara smarta..

Tell me about it! :p

Förra kattdamen (utflyttad) är expert på att öppna dörrar! Även nu när hon bor hos farmor håller hon på med detta. Vill hon ut ödslar hon ingen tid på att leta reda på husse eller matte, utan öppnar helt enkelt dörren och släpper ut sig själv ;)

Minstingen har precis fått dille på att pillra upp golvbrunnen i duschen (som jag knappt får loss själv!!) och leker runt med den i lägenheten :crazy: Har provat att blockera den med olika tunga föremål, men likt förb... kommer han åt den!
 
Sv: Katter kan vara smarta..

Wohoo! Jag som trodde det bara var min katt som var knäpp med duschbrunnen!

Spelar ingen roll vad jag lägger för, han kommer åt den ändå. Fast han leker inte med locket sen, utan han sitter bara och fånstirrar ner i hålet.
Lillkillen är inte lika vattenintresserad och tröttnar snabbt och lämnar Charlie där han sitter och har stora stirren :)
 
Sv: Katter kan vara smarta..

Haha :P mina katter har också någon sort fetish att spola och leka med vattnet i toaletten.. av någon anledning :P tycker det väl är kul. Desamma gäller att få ut kattmatspåsen. Lucifer använder en klo till att dra ut den, så öppnas ju dörren också. Haha. Tror han gjorde det 5 ggr på en dag. Blir tokig på det :P Brukar allt som oftast ligga kattmat över hela golvet när jag kommer hem.

Vår gamla katt brukade sammarbeta med vår minigris ;) Hon puttade ner t.ex choklad och grisen åt upp det. Kanske kul att se. Inte lika kul när min mobil blev offer för det dära.. Han slukade den utan några som helst biverkningar -__-
 
Sv: Katter kan vara smarta..

jag hade ett tag två katter, den ena dum som ett spån och den andra tände lyset på toa innan han gick på lådan.
Den smartare kissen öppnade dörrar, både såna som gick inåt och dom som gick utåt..
hade han bara listat ut hur man gjorde hade han säkert slagit på TV'n också, han studerade oss väldigt noga när vi slog på tvn, och han älskade att sitta och titta på tv...

den dummare katten fick man varje morgon börja med att visa henne var matskålarna stod.... lådan hittade hon som tur var alltid....
 
Senast ändrad:
Sv: Katter kan vara smarta..

Det jag kallar smart är att katten därhemma (studerar i en annan stad) alltid väcker min mamma på morgonen när det är dags för skinksmörgås - och inte mig :p

Å andra sidan så tror hon alltid att de två dörrarna på varsin sida av sommarstugan är ut-/ingångar till två helt olika världar :D
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Katthälsa Har en 5årig huskatt som varit kastrerad sen 5-6 månaders ålder. Han kom hit som kattunge, men antagligen för tidigt för att lämna...
Svar
16
· Visningar
2 157
Övr. Katt Nå jag vill höra, hur fick ni de katter ni har idag? Solskenshistorier eller var ni hos en uppfödare och valde den sötaste kissungen...
2
Svar
21
· Visningar
2 914
Senast: Sinfonie
·
Övr. Katt Eller tratt med katt? Mina missar var hos veterinären igår och vart kastrerade och id-märkta så nu är båda försedda med tratt på huvudet...
Svar
7
· Visningar
15 260
Senast: Moniq
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp