Bukefalos 28 år!

Katter och svalor

fejko

Trådstartare
I vintras skaffade vi en ny katt eftersom den gamla dog. Den nye katten är en riktig jägare som gjort hela gården mer eller mindre musfri. Nu har "mina" svalor kommit för 8:de året i rad. De brukar ha sina bon i stallet. Är det risk att den nya katten tar svalorna (bona finns i taket)? Kan man göra något förbyggande?
 
Jag vet en katt som fiskade åt sig en tornseglarunge ur ett bo så se till att katten inte kan ta sig fram till bona. Det är nog bara i boet de är sårbara ute bruakr de inte dirket vara särskilt kattvänliga byten.
 
Min far har berättat om en katt som lyckades ta en svala i luften, och min förrförra har försökt ett par gånger :eek::o Men då måste de nog vara ordentligt duktiga och lyckas nog inte så ofta ändå. Annars säger jag nog som ovan, se till att katten inte kan ta sig till boet, men svalor brukar vara duktiga på att bygga bon som inte är så lättillgängliga :)
Min katt gillar att sitta och titta på svalbona när hon hör kvittret från dem men då hon inte är någon jägare så har hon inte ens försökt fånga någon :D
 
När svalungarna lämnar boet kan de råka illa ut, men när vi hade jaktkatt och svälbo anföll fåglarna katten varje gång hon var i närheten.
 
@Modig_Korn
Vi brukar ha stallet stängt när svalungarna lär sig flyga. Nu är vi tillfälligt utan stalldörr men vi håller på att tillverka en ny.
 
Nu har vi säkert tio meter i takhöjd där svalorna bor så våra katter tar inga ungar ur bona.

Men, den ena katten tar några i luften varje år..
Hon har tom klättrat upp på en stege och upp på hustaket och vaktat det boet vi hade i hustaksnocken då och fångade en när den skulle flyga in.

Dock verkar svalorna lärt sig för de passar på henne när hon är ute på gården och skenattackerar i flock så hon måste försvara sig/springa undan.
Den andra katten bryr de sig dock inte om alls.
Lite lustigt faktiskt!

Båda katterna har även tagit fladdermöss i luften så jag misstänker de är hyfsade som jägare...
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 250
Senast: Skjøldur
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 650
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 562
Senast: Fiorano
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 702
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp