Katter på lekplats

Helly

Trådstartare
Var lite osäker på om jag skulle lägga tråden under "katter" eller "samhälle", moderator får flytta om det blir fel.

Vi har en kommunal lekplats på ett stort grönområde på insidan av vårt villakvarter, där massor av barn brukar leka. Tyvärr används också den här lekplatsen som kattoalett av en mängd olika katter. Flertalet gånger har både barnet och jag trampat i kattbajs eller kört handen eller spade i när vi leker.

Jag är sugen på att maila kommunen för att be dem lägga sådana gummiplattor som underlägg i sandlådan istället för sand, men är rädd att de istället tar bort lekplatsen om jag klagar, besparingar genom att ta bort lekplatser istället för att renovera upp dem har skett i kommunen.

Jag vet inte vems katterna är, jag har sett sett ungefär tio stycken olika där. Katter får ju inte vistas på lekplatser, men gissar att ägarna inte tänker göra något eftersom de släpper ut katterna att göra som de vill.

Tips?
 
Kan det vara en vild kattkoloni? Har ni någon nattorganisation i området som tar hand om kolonier?
Jag är ganska säker på att katterna ägs av någon. Vissa av dem har halsband och alla ser välgödda ut. En okastrerad katt ser inte lika välvårdad ut men den vet jag vem som äger (och vill inte hamna i konflikt med) 😬.
 
Tillsynsansvaret gäller väl även katter? De får inte orsaka olägenheter.
Ring kommunen, miljö och hälsa, och fråga vad de kan göra.

Min fetning: det stämmer, men i praktiken verkar praxis vara annat när det gäller utekatter. Tyvärr. Det är ju i praktiken omöjligt att se till att en katt som är ute själv inte går på lådan i en sandlåda, till exempel - det ägaren kan göra är att begränsa kattens utevistelse (tex genom att gå promenader i sele istället). Men ja, det verkar inte krävas i allmänhet..
 
http://katter.nu/tillsynsansvar-och-djurskydd/

En vanlig orsak till tvister och diskussioner kring kattägares ansvar är katter som utför sina behov på en granntomt. Om en kattägare brister i sin tillsyn så att katten orsakar ”olägenhet för människors hälsa” kan kommunen (med stöd av miljöbalken) vidta åtgärder, till exempel genom ett beslut om att kattägaren måste hålla katten inomhus.
Miljödomstolen har i en uppmärksammad dom fastslagit att en kattägare i princip inte kan ställas till svars om katten springer på någon annans mark och lämnar sin avföring där.

En fastighetsägare klagade hos kommunens miljö- och hälsoskyddsnämnd över att grannens katter återkommande förorenade i hans rabatter och framkallar allergi hos medlemmar av hans familj. Han vädjade till nämnden att med stöd av miljöbalken förelägga kattägaren att se till att katterna inte längre ges denna möjlighet. Nämnden vidarebefordrade klagomålen till kattägaren och menade att man inte kunde vidta fler åtgärder.
Grannen klagade över nämndens beslut varför ärendet hamnade hos länsstyrelsen
som avslog överklagandet. Länsstyrelsen menade att det ”i ett villaområde som det nu aktuella är det inte ovanligt att folk har katter och katter får vistas ute. Tåligheten är när det gäller katter enligt rättspraxis att en familj kan ha upp till några stycken katter. Att dessa har möjlighet att röra sig fritt utomhus är också accepterat. Att katterna därvid vistas såväl på ägarens som på andra fastigheter är också accepterat…”

Beträffande att katterna tog sig in i grannens hus och framkallade allergibesvär hos några av familjemedlemmarna konstaterade länsstyrelsen att:
”Ifråga om katter som tränger in i fastighetsägarens hus torde det vara familjens sak att freda sig genom att hålla fönster och dörrar stängda om katterna enkelt kan komma in genom dem.”

Grannen överklagade länsstyrelsens beslut till miljödomstolen och yrkade att kattägaren skulle förbjudas att släppa ut sina katter. Miljödomstolen delade länsstyrelsens uppfattning och avslog överklagandet.

Miljödomstolen mål nr M 398-00 (överklagad till Miljööverdomstolen som dock inte beviljade prövningstillstånd)
 
Jag hade köpt kompostgaller och lagt som lock. Om jag nu ville hänga i denna lekplats hade jag sett det som en billig biljett. Katterna lär ju inte ändra sig.
 
Utekatter runt lekplatser etc i bostadsområden kan verkligen vara ett problem, enligt min erfarenhet.

När jag växte upp fanns en stor lekplats i området. Ett rätt stort område med mycket olika ställningar etc, som till stor del var grusat (ganska djupt, med rätt fint grus - eller nån väldigt grov sand, jag ska inte svära på att jag vet skillnaden..). Hade det stället blivit kattoalett, så hade det inte funkat att täcka över..som tur var var det mer ett problem vid de mindre lekplatserna i området. Den lilla lilla lekplats (typ sandlåda, bänk, liten rutchkana) som fanns i princip utanför vår dörr, kallades tom för "kattlådan" - för att den var full med kattbajs.
Förutom kattpiss på fasader/utanför dörren etc, då..
 
Man kan ju åtminstone dra det till att man som kattägare i vissa borde bli ålagd att åtgärda den olägenhet som det kan leda till. Din katt=ditt ansvar är inte en orimlig belastning när man väljer att skaffa ett husdjur (och skulle definitivt inte sänka kattens status i samhället).

Verkligen. Och det gäller ju i allmänhet i andra sammanhang (djurets välmående etc etc).

Jag har katt(er), som iofs lever som innekatter på heltid. Men kan tycka att det är lite märkligt att det är tillåtet att släppa ut katter på egen tass i tätbebyggda områden, utan uppsikt och oavsett vad katten tar sig för (vilket ju är svårt/omöjligt att kontrollera, om katten är ute själv). Det är inte okej med några andra husdjur/tamdjur, såvitt jag vet - det är åtminstone inte socialt accepterat att göra så.

(Personligen ser jag problem med att släppa ut katt på egen tass, utan uppsikt, öht. Men just i tätbebyggda områden blir det ju inte sällan problem även för de som bor i området, så väljer att fokusera på det mtp tråden.)
 
Utekatter runt lekplatser etc i bostadsområden kan verkligen vara ett problem, enligt min erfarenhet.

När jag växte upp fanns en stor lekplats i området. Ett rätt stort område med mycket olika ställningar etc, som till stor del var grusat (ganska djupt, med rätt fint grus - eller nån väldigt grov sand, jag ska inte svära på att jag vet skillnaden..). Hade det stället blivit kattoalett, så hade det inte funkat att täcka över..som tur var var det mer ett problem vid de mindre lekplatserna i området. Den lilla lilla lekplats (typ sandlåda, bänk, liten rutchkana) som fanns i princip utanför vår dörr, kallades tom för "kattlådan" - för att den var full med kattbajs.
Förutom kattpiss på fasader/utanför dörren etc, då..

Det där eskalerar ju också ofta. Mina (inne-)katter skulle definitivt kunna triggas om det gick många okastrerade utekatter i området, och de utgående dras igång att markera över varandra. Det är en situation som är ogynnsam för både katter och människor (förutom de kattägare som inte är beredda att lägga lite energi på sina husdjur).

I mina ögon är det tex rimligt att ha nät över de sandlådor där det är görbart, men det är inte rimligt att man i sitt eget hus ska behöva hålla dörrar konstant stängda för att grannens katt går in och förstör saker (så som tidigare domar har utfallit).

På en kommunal lekplats kan man ju dock tycka att kommunen borde stå för att täcka åtminstone en del, för jag gissar att det inte bara är en katt som går där...
 
Utekatter runt lekplatser etc i bostadsområden kan verkligen vara ett problem, enligt min erfarenhet.

När jag växte upp fanns en stor lekplats i området. Ett rätt stort område med mycket olika ställningar etc, som till stor del var grusat (ganska djupt, med rätt fint grus - eller nån väldigt grov sand, jag ska inte svära på att jag vet skillnaden..). Hade det stället blivit kattoalett, så hade det inte funkat att täcka över..som tur var var det mer ett problem vid de mindre lekplatserna i området. Den lilla lilla lekplats (typ sandlåda, bänk, liten rutchkana) som fanns i princip utanför vår dörr, kallades tom för "kattlådan" - för att den var full med kattbajs.
Förutom kattpiss på fasader/utanför dörren etc, då..
Men det finns ju hundägare som låter sina hundar urinera på fasader, utanför dörrar, på blomurnor, träd i närheten av lekplatser och så vidare...
Men på något vis måste man få kattägare att förstå att man har tillsynsansvar över sin katt med och kan man inte vara med katten ute, kanske man ska hålla den inne.

:heart
 
Det där eskalerar ju också ofta. Mina (inne-)katter skulle definitivt kunna triggas om det gick många okastrerade utekatter i området, och de utgående dras igång att markera över varandra. Det är en situation som är ogynnsam för både katter och människor (förutom de kattägare som inte är beredda att lägga lite energi på sina husdjur).

I mina ögon är det tex rimligt att ha nät över de sandlådor där det är görbart, men det är inte rimligt att man i sitt eget hus ska behöva hålla dörrar konstant stängda för att grannens katt går in och förstör saker (så som tidigare domar har utfallit).

På en kommunal lekplats kan man ju dock tycka att kommunen borde stå för att täcka åtminstone en del, för jag gissar att det inte bara är en katt som går där...
Trä- eller plastlock borde ju inte vara omöjligt för kommunen eller bostadsbolagen att tillhandahålla, som föräldrarna kan lägga över igen när barnen lekt färdgt.
 
Men det finns ju hundägare som låter sina hundar urinera på fasader, utanför dörrar, på blomurnor, träd i närheten av lekplatser och så vidare...
Men på något vis måste man få kattägare att förstå att man har tillsynsansvar över sin katt med och kan man inte vara med katten ute, kanske man ska hålla den inne.

:heart

Och brevlådor...osv... Helt sant och det är ju inte heller varken okej eller lämpligt, där är det förstås hundägarna som måste "skärpa till sig" och visa hänsyn. Men, jag tror att om samma hundar skulle få springa runt lösa utan nån människa hela dagarna, så skulle det bli ramaskri (eller så får ägaren hämta upp hunden hos polisen). Och för hund finns ju ett strikt hundägaransvar - om hunden förstör annans egendom så är ägaren ansvarig för skadorna (om jag inte missat något/det ändrats). Och jag undrar hur grannarna skulle reagera om en släppte ett gäng ponnyer i ett villaområde, utan staket runt :idea::angel: .

(Det sista är väl ingenting som jag rekommenderar, så klart! :D )
 
Och brevlådor...osv... Helt sant och det är ju inte heller varken okej eller lämpligt, där är det förstås hundägarna som måste "skärpa till sig" och visa hänsyn. Men, jag tror att om samma hundar skulle få springa runt lösa utan nån människa hela dagarna, så skulle det bli ramaskri (eller så får ägaren hämta upp hunden hos polisen). Och för hund finns ju ett strikt hundägaransvar - om hunden förstör annans egendom så är ägaren ansvarig för skadorna (om jag inte missat något/det ändrats). Och jag undrar hur grannarna skulle reagera om en släppte ett gäng ponnyer i ett villaområde, utan staket runt :idea::angel: .

(Det sista är väl ingenting som jag rekommenderar, så klart! :D )
Jag har försökt säga detsamma, när kattägare säger att just BARA katter måste ha sin frihet...
Behöver inte hundar frihet, behöver inte kaniner frihet, behöver inte akvariefiskar frihet, behöver inte burfåglar frihet, behöver inte minkar frihet, behöver inte höns frihet, behöver inte kor frihet, behöver inte hästar frihet, behöver inte människor frihet....
Utan är det BARA katter som MÅSTE ha frihet och inte behöver tas något personligt ansvar för.

Och nej, jag är inte "militant huligan"...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 867
Senast: vallhund
·
Övr. Katt Blev lite inspirerad av en annan tråd och kom på att någon här kanske kan hjälpa mig! Jag bor i hus med trädgård i ett villaområde och...
2
Svar
25
· Visningar
5 450
Senast: Lupin
·
T
Övr. Katt Jag blir tokig på henne... så tokig så att jag snart faktiskt gör mig av med henne. Hela huset är ju redan avsprärrat för att jag är...
2
Svar
29
· Visningar
5 986
Senast: Heulwen
·
Övr. Hund Jag skulle vilja ha bra råd. Detta är ingen annons eller fiskande efter billigt husdjur!!!! Ester mår inget bra som ensamhund. Hon är...
Svar
13
· Visningar
1 230
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp