Bukefalos 28 år!

Katter som parar sig hejvilt.

P

PiipeN

Vi har 5 katter hemma, 3 hanar och två honor. De är bondkatter allihopa. Två av katterna är ättlingar till en långhårig vildkatt som min pappa fångade in och tämjde för länge sen (mor och son), två är hittekatter och en är ättling till en (eller båda? vet ej vem som är förälder) av hittekatterna. Nu är det så att vi bor på landet och katterna springer ut och in lite som de vill. Vi har ingen stor koll på vad dom gör, endast då dom är inne förstås.

Problemet är nu att vår yngsta hankatt (son till en av hittekatterna) har blivit könsmogen. Han formligen klättrar på väggarna och vet inte vad han ska ta sig till.. :P Han löste problemet genom att börja visa intresse för sin mamma, en av hittekatterna då. Inte så trevligt kanske.. Är ganska säker på att det förekommit incest i vår kattfamilj förr, men inte så nära som mellan mor och son. Funderar också på om mamman själv är offer för incest, eller något annat.. Hon har nämligen något fel på t.ex tänderna. Hon har inga tänder mellan huggtänderna alls. Vi märkte det först då hon blev smalare och smalare och inte fick tuggat torrfodret, så vi började mata henne med korv och gröt och burkmat då och då. Hon är lite konstig hela katten, helt enkelt inte normal. :P Sonen är mer normal, men man ser lite konstigt betende hos honom också.

Vad skulle hända om mamman fick ungar med sonen? Skulle dom bli missbildade eller så? Vad kan jag göra för att få honom att sluta intressera sig för mamman? Måste vi kastrera? Alla våra tidigare hanar har börjat söka sig ut i byn efter andra katter, men inte Oscar inte. Han verkar trivas här hemma med mamma..
 
Sv: Katter som parar sig hejvilt.

Det bästa är väl att kasterara alla katter och hjälpa till så det blir mindre oönskade kattungar?
 
Sv: Katter som parar sig hejvilt.

Det bästa är väl att kasterara alla katter och hjälpa till så det blir mindre oönskade kattungar?

Jo, det vore ju det bästa. Tyvärr blir ju det dyrt, och det är nog pengar vi inte har. Det borde bli ungefär 4000-5000 kr för alla 5 isåfall..
 
Sv: Katter som parar sig hejvilt.

Är du på riktigt!?


1. Mamma katt men problem med tänderna bör tas till veterinär omgående!
2. Kastrera/sterilisera alla katter!

Detta är ju bara sjukt.
 
Sv: Katter som parar sig hejvilt.

Jo, det vore ju det bästa. Tyvärr blir ju det dyrt, och det är nog pengar vi inte har. Det borde bli ungefär 4000-5000 kr för alla 5 isåfall..

Då tycker jag att ni ska göra er av med katterna för har man inte råd med sådant så ska man inte ha någon alls!
Vad gör ni med alla kattungar som kommer bli?
Som dessutom är inavlade? :crazy:
 
Sv: Katter som parar sig hejvilt.

Det är så på landet! Nästan alla hem har katter här, men ändå har jag inte träffat en enda raskatt eller lite "bättre" katt än vanliga bondkatter. Det är helt enkelt så man gör här, ger katterna nånstans att sova och nåt att äta, och sen får de klara sig själva i princip. Vad man gör med kattungarna varierar ju, vissa behåller en eller två och avlivar resten.. Vissa avlivar alla. Och vissa ger bort ifall nån vill ha.
 
Sv: Katter som parar sig hejvilt.

Jo, det vore ju det bästa. Tyvärr blir ju det dyrt, och det är nog pengar vi inte har. Det borde bli ungefär 4000-5000 kr för alla 5 isåfall..

Men prioritera då honkatterna så får ni åtminstone inte FLER katter!!!!

Sedan tar ni och kastrerar hankatterna i tur och ordning allt eftersom ni får ihop mer pengar.

Man behöver inte göra allt på en gång, men som en annan i tråden sade ta honkatten med tänderna till en veterinär, det behöver inte bli himla dyrt för en undersökning och ett råd om huruvida det går att behandla katten eller om det är snällast att avliva.


Fråga om kostnadsförslag innan ni bokar tid till katten och ring runt till litet olika veterinärer då priserna kan skilja rejält!

/kt
 
Sv: Katter som parar sig hejvilt.

Det är så på landet! Nästan alla hem har katter här, men ändå har jag inte träffat en enda raskatt eller lite "bättre" katt än vanliga bondkatter. Det är helt enkelt så man gör här, ger katterna nånstans att sova och nåt att äta, och sen får de klara sig själva i princip. Vad man gör med kattungarna varierar ju, vissa behåller en eller två och avlivar resten.. Vissa avlivar alla. Och vissa ger bort ifall nån vill ha.

Men även bondkatter kan ju vara friska. Jag har en bondkatt, den är fullt frisk, inte inavlad med tandfel eller liknande, kastrerad och vaccinerad. Mina föräldrar bor på landet och har katt, den är också kastrerad och fullt frisk utan inavelsskador.

Även om ni bor på landet måste ni väl ta ansvar för era djur? :confused:

Eller driver du med oss - det låter ju inte riktigt klokt att ni har en inavlad katthona med tandproblem som ni nu parar med sin egen son? :crazy:
 
Sv: Katter som parar sig hejvilt.

det är värt pengarna att kastrera katterna! det kostade inte mycket att sterilisera våran honkatt, knappt tusenlappen, mindre än så. det är mycket mer värt än att behöva ta bort kattungarna sedan och känna sorg över dem! låna pengar om så är möjligt!
 
Sv: Katter som parar sig hejvilt.

Skaffa er inte fler katter än ni kan ta hand om på ett korrekt sätt.
Att förvägra katter veterinärvård när de behöver det är olagligt och djurplågeri.
Ni MÅSTE kastrera utegående katter.
 
Sv: Katter som parar sig hejvilt.

Även om vi bara skulle haft en katt (vilket vi faktiskt hade förut) så sköts inte den på något annat sätt heller.. Pappas policy att inte lägga ut mer pengar än nödvändigt på en katt som inte är värd nåt i pengar har nog smittat av sig på mig. Tyvärr.

Och nej, jag driver inte med er eller vad nån nu sa. -.- VI parar inte katterna, det är katterna som springer omkring och gör det självmant. Det var det som var min ursprungliga fråga, hur få dom att sluta.

I allafall, tack för alla trevliga och mindre trevliga svar! Få se om det reder upp sig.
 
Sv: Katter som parar sig hejvilt.

Även om vi bara skulle haft en katt (vilket vi faktiskt hade förut) så sköts inte den på något annat sätt heller.. Pappas policy att inte lägga ut mer pengar än nödvändigt på en katt som inte är värd nåt i pengar har nog smittat av sig på mig. Tyvärr.

Och nej, jag driver inte med er eller vad nån nu sa. -.- VI parar inte katterna, det är katterna som springer omkring och gör det självmant. Det var det som var min ursprungliga fråga, hur få dom att sluta.

I allafall, tack för alla trevliga och mindre trevliga svar! Få se om det reder upp sig.

Men kära hjärtanes! Kallar du dig djurvän? Inte värt nått i pengar? Så då ska man förneka dem veterinärvård och behandla dem som skit? Fy fan.
Ge bort katterna om ni inte kan sköta dem. :mad:

Hur ni får dem att sluta para sig? Kastrera. Kastrera. Kastrera. Kastrera.
 
Sv: Katter som parar sig hejvilt.

VI parar inte katterna, det är katterna som springer omkring och gör det självmant. Det var det som var min ursprungliga fråga, hur få dom att sluta.

Och varför parar dom sig, då? Jo för att NI, som kattägare inte kan ta erat ansvar och kastrera dom stackars djuren. För att få dom att sluta finns ett sätt. Det kallas kastrering.

Håller med trådarna över mig - ni borde inte ha katt. Katten är inget slit-och-slängdjur. Det spelar ingen roll om kaster kostar dig 10 kr eller 10000 kr, det är lik förbannat ett djur som förtjänar lika mycket vård och omsorg som vilken varelse som helst. Har ni inte förstått detta, nej då är det dags att någon annan kanske får ta katterna.

Det är knappast mer riktigt bara för att ni bor på landet. Honorna mår absolut inte bra utav att bli parade gång på gång på gång...

Mitt råd:
1. Skaffa vett för att kastrera katterna (skulle inte kunna skriva det tillräckligt många gånger, känns det som)
eller
2. Gör er av med dom.
 
Sv: Katter som parar sig hejvilt.

Tja, den som lever får se vad som händer med kattungarna... eller hur var det, ni avlivar dem?

Klart som korvspad att det är korkat att låta nära släktingar att para sig med varandra. Det krävs inget geni för att komma fram till det.
 
Sv: Katter som parar sig hejvilt.

Det finns ett annat sätt än kastration - ni kan ta bort allihopa också. Avliva dem, menar jag. Att stoppa könsmogna icke-kastrerade katter från att para sig är väl ungefär lika lätt som att plocka ner månen.

Hur som helst, lycka till hur du än väljer att göra! :)
 
Sv: Katter som parar sig hejvilt.

KL

Jag hållar med ovanstående.

Det ni pysslar med är rent djurplågeri.
Hur kan man med gott samvete låta katterna gång på gång para sig och sedan avliva ungarna hursomhelst? Jag antar att det inte heller görs hos veterinär.

Fy fan för såna människor.
 
Sv: Katter som parar sig hejvilt.

Vi har 5 katter hemma, 3 hanar och två honor. De är bondkatter allihopa. Två av katterna är ättlingar till en långhårig vildkatt som min pappa fångade in och tämjde för länge sen (mor och son), två är hittekatter och en är ättling till en (eller båda? vet ej vem som är förälder) av hittekatterna. Nu är det så att vi bor på landet och katterna springer ut och in lite som de vill. Vi har ingen stor koll på vad dom gör, endast då dom är inne förstås.

Problemet är nu att vår yngsta hankatt (son till en av hittekatterna) har blivit könsmogen. Han formligen klättrar på väggarna och vet inte vad han ska ta sig till.. :P Han löste problemet genom att börja visa intresse för sin mamma, en av hittekatterna då. Inte så trevligt kanske.. Är ganska säker på att det förekommit incest i vår kattfamilj förr, men inte så nära som mellan mor och son. Funderar också på om mamman själv är offer för incest, eller något annat.. Hon har nämligen något fel på t.ex tänderna. Hon har inga tänder mellan huggtänderna alls. Vi märkte det först då hon blev smalare och smalare och inte fick tuggat torrfodret, så vi började mata henne med korv och gröt och burkmat då och då. Hon är lite konstig hela katten, helt enkelt inte normal. :P Sonen är mer normal, men man ser lite konstigt betende hos honom också.

Vad skulle hända om mamman fick ungar med sonen? Skulle dom bli missbildade eller så? Vad kan jag göra för att få honom att sluta intressera sig för mamman? Måste vi kastrera? Alla våra tidigare hanar har börjat söka sig ut i byn efter andra katter, men inte Oscar inte. Han verkar trivas här hemma med mamma..
Är du ett troll?:crazy:
 
Sv: Katter som parar sig hejvilt.

Pappas policy att inte lägga ut mer pengar än nödvändigt på en katt som inte är värd nåt i pengar har nog smittat av sig på mig. Tyvärr.

Då tycker jag faktiskt inte ni ska ha katter alls!

Människobarn är inte heller värda nåt i reda pengar ( i varje fall olagliga att sälja), lägger din pappa ut pengar på sina barn?

/kt
 

Liknande trådar

Katthälsa Såvitt jag förstått så räknas katter som seniorer när de passerat 7 år. (rätta mig gärna om jag har fel!) På vilket sätt ser man på dem...
2
Svar
23
· Visningar
4 114
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Vi ska ta över systerns katt, en 12-årig kastrerad hane. Själva har vi två honor, mor och dotter, på 6 och 7 år. Mamman är extremt skygg...
Svar
4
· Visningar
751
Katthälsa Jo, vi har tid till veterinär, men först om två veckor ena katten har börjat tvätta sig så att han nu har kala fläckar på båda...
Svar
13
· Visningar
4 077
Senast: mackan
·
Katthälsa Jag vill gärna höra era tankar om detta: I höstas flyttade jag ihop med min sambo på våran gård, de tog med sina två katter (en hane -...
Svar
1
· Visningar
570
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp