Katter som river tapeter

K

Katina

Hur ska jag få mina katter att inte riva sönder tapeterna i lägenheten? De har en klösbräda och en pinne, men de är inte intressanta :confused: De är inte innekatter från början, men det går bra förutom tapeterna. Har inte lust att lösa ut mej med för mycket pengar när vi flyttar. Hur göra?? Klippa klor??
 
Ja, klorna bör ni klippa om det är innekatter.
Ang klösbrädor kan det vara svårt om man inte hittar ett material och en placering som tilltalar katten. Populärast brukar klätterstolpar vara, dvs en sådan som går ända upp till taket, lindad med rep.
Den måste även stå "centralt" i lägenheten. Klösandet är ju ett revirmarkeringsbeteende, och det vill de inte göra i avskilda hörn. En plats där man ofta paserar förbi är bäst.

För att göra den mer attraktiv kan man ha på kattmynta. Jag skulle nog spraya fy-spray på väggen där de klöser, för att bryta beteendet, även om det inte är en bra lösnig i längden. Kanske testa att ge dem wellpapp att klösa på, om de tycker att papper är skönt??
 
Jag har haft det likadant.....och det bästa rådet jag kan ge dig är att vara envis!
Så fort dom klöser på tapeten så måste du vara där och visa dom vart dom ska klösa.
Om dom inte är nöjda med den klösbräda dom har idag så har jag ett bra tips!

Om du orkar och kan så gör en klösbräda själv och klä en planka med heltäckningsmatta. Kanske har du en bit som ligger och skräpar eller nån bekant som har. Katterna älskar det! Och den slits inte i första taget utan räcker hur länge som helst. :)

Lycka till!
 
Tacka för tipsen. Jag har en bräda som är täckt med typ heltäckningsmatta och en pelare som är lindad med grovt snöre? eller liknande. Den är inte så hög men de är inte alls inresserade av någon av dem. Får försöka om jag kan omvända dom. Jag hoppas att vi snart kan flytta ut på landet igen. Det skulle både jag och katterna uppskatta.
 
Min katt har aldrig gillat de där klätterpinnarna man köper... De är för korta och inge sköna (hårt rep) så jag gick till en vanlig golvmatte-butik och tiggde till mig en 2-meters papprulle (som deras golvmattor sitter på) och så köpte jag bilmatta som räckte till stolpen och en liten hylla att ha högst upp. Det gick på 120:- och katten klättrar upp och ner hela dagarna :crazy:
På tapeten kan man också ha på konc. citronsaft, det funkar superbra.
Lycka till!
 
Mina ungkatters favoritklös'bräda' består av en tidningshög son når mig ovanför knäna. Ovanpå högen står ett par läsk-backar så att tidningshögen är rejält packad.
Kanske något du kan prova om det är så att det är just pappret i tapeten som lockar.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
631
Senast: Hazel
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 845
Senast: Sel
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 713
Senast: Kaching
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 423
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp