Katter som slåss - hjääälp!

Ekblomma

Trådstartare
Hej! Jag har ett stort problem som stör husefriden - katter som slåss.

här kommer en liten bakrund:
Vi har 3 honkatter som har levt tillsammans här hemma i 6 år.
två av dem är gamla damer på 15 år som har bott ihop i 12 år, och sen så har vi en liten dam på 6 år som jag hittade i en buske på stan när hon var liten kattunge. Allt funkar bra mellan dessa och dom är innekatter, trots att vi bor på landet (huset ligger alldeles precis brevid stora vägen så vill inte släppa ut dem... allt för många kissar har fallit offer för trafiken där..) Dom är kastrerade alla tre.

Förra sommaren började en okastrerad hemlös hankatt att stryka runt här på gården. smal och ovårdad, max ett år gammal men väldigt gullig med människor. Troligen någon som slängt ut honom på landet då han blev könsmogen och började skrika... det är min teori iaf.
Vi matade honom och han stannade kvar på gården tills i oktober då han försvann. trodde då att han hade blivit påkörd eller liknande, men så dök han upp här hemma igen i januari! Smalare än någonsin och alldeles uppsvullen på buken, som ett litet afrikanskt barn.
Eftersom det var svinkallt ute så fick han flytta in i huset, bokade veterinärtid och kastrerade honom. vad ska man göra... kunde ju inte lämna honom där ute. De första veckorna sov han mest. Honkatterna var väl inte överförtjusta men det funkade.

När han sedan hade piggat på sig lite började han ge sig på dem. de två äldsta honkatterna satte honom på plats ganska på en gång, men inte lilla 6åringen... och det är där problemet ligger.

Problem:
det började med att han en dag hoppade på lilla honkatten och bet henne i tassen ganska så rejält. hon fick en infektion och vi fick åka till veterinären. Sen dess är hon LIVRÄDD för honom. Han smyger på henne så fort han får chansen, och så flyger han på henne. Och när man önskar att hon skulle stå upp för sig själv och klippa till honom så kryper hon istället ihop till en liten boll.. morrar och fräser så fort hon ser honom. Hon vågar knappt gå ner och äta och har börjat kissa i sängen. Helt uppenbart för mig är ju att hon inte mår bra...

Hankatten är väldigt stor och otroligt stark. Han vill busa mest hela tiden och ibland känns det som att han tror att min lilla honkatt är en råtta eller liknande...

Han har fått äta upp sig ordentligt nu och är riktigt fin, men trots att våren är på väg så vill han inte gå ut. det var tanken från början, att han skulle få komma in och pigga på sig och sen gå ut igen och bli stallkatt, alternativt om jag kunde hitta någon som vill adoptera honom, men det är lättare sagt än gjort.

Jag förstår inte varför han agerar som han gör, och varför hon inte vågar säga ifrån. Kan man göra något för att lösa situationen? Eller måste jag omplacera honom? Jag köpte en "feromonspray" på djuraffären som skulle lugna oroliga katter, men vettesjutton om det fungerade...
Det känns som att man försökte göra en god gärning genom att ta in honom och ge honom ett bättre liv men så blir det bara pannkaka av allting eftersom lilla katten inte tål honom... :cry:

Är det någon som vet om man kan göra något? eller har han bestämt sig för att hon är hans leksak? Jag kan inte så mycket om kattpsykologi...

ber om ursäkt om jag skrivit på ett "flummigt" sätt eller glömt detaljer. Jag är inte så duktig på att författa... :cry:

Mvh, M
 
Sv: Katter som slåss - hjääälp!

Det är tråkigt att det inte fungerar, men katter är individer som inte alltid gör vad man hoppas av dem...;)

Har själv ett gäng katter hemma, hade inte tänkt skaffa katt alls men för några år sedan flyttade en tjej in. Hon var från början helt vild och hade bott under min balkong (jag bor på bv nära skog och grönområde) i några år. En dag bestämde hon sig bara för att nu hade hon frusit färdigt och knallade in och la sig i soffan... märkligt men sant.

Hon installerade sig snabbt som soffkatt och det ser ut som om hon aldrig levt på nåt annat sätt, hon är som vilken katt som helst. MEN... i vintras, när det var som kallast, försökte en annan hona flytta in och då jäklar blev det fart på min gamla tjej, som jag tror är ungefär i 10-årsåldern nu.

Så länge den unga honan håller sig ute på balkongen går det väl an, någorlunda...men sätter hon så mycket som en tass på balkongtröskeln blir hon utjagad med buller och bång (läs: klor, tänder och skrik). Jag har studerat katterna hela vintern och tror nu att min gamla hona helt enkelt är skiträdd att nån annan ska ta hennes plats inne i den varma, goa lägenheten...

Det är kanske det som händer mellan dina katter? Att hannen försöker "försäkra" sig om sin plats inomhus genom att ge sig på den minsta och i hans ögon svagaste "konkurrenten"? Även om det finns både plats och mat för alla tycker inte alla katter så - har haft katter periodvis i 40 år (beroende på hur jag har bott) och har ofta märkt att de konkurrerar om alla bekvämligheter även när det inte behövs.

Hoppas det löser sig.
 
Sv: Katter som slåss - hjääälp!

Det är ju alltid svårt att veta varför en katt gör som den gör. Kanske försöker han leka, kanske försöker han dominera, kanske båda delarna. Det spelar ju ingen roll för resultatet blir detsamma.

Vad du kan göra är att dela hemmet. Det låter inte alls kul, men kan vara nödvändigt för att få stopp på problemet. Bygg nätdörrar och sätt upp så att den yngsta honan och hanen inte kan komma ihop sig. Med en nätdörr mellan sig kan de se varandra, höra varandra och känna lukten av varandra utan att någon av dem behöver känna sig hotad. När det verkar lugnt kan du ha dem ihop korta stunder och se om det funkar bättre, men det kan ta tid. Ibland går det inte alls.
 
Sv: Katter som slåss - hjääälp!

Tack så mycket för era svar.
Jag ska fundera på det där med nätdörr, vart det skulle vara smidigast att sätta den. Samt höra mig för med goda vänner om någon vill ha en trevlig hankatt.

det kan säkert vara så att han både vill leka och samtidigt få bort konkurrensen. Tror att livet alldeles ensam ute hela vintern var ganska traumatiskt för honom, därför vill han inte gå ut och självklart inte släppa ifrån sig sin plats i sängen.

Vi får se hur det går! tack
 
Sv: Katter som slåss - hjääälp!

Det kan ta ett tag innan alla könshormoner försvinner från kroppen efter kastrering.Det kan också behövas tid för att katter ska vänja sig vid varann.
Feliway kan hjälpa många gånger men varianten som man sätter i väggkontakten brukar vara bättre än spray då dosan i väggen ger ett jämnare feromonflöde.
Det finns många katter som har blivit vänner efter en tid, trots att man började tvivla på det.
 
Sv: Katter som slåss - hjääälp!

ja jag hoppas verkligen att det ska ge sig. Ska nog prova att köpa väggdosan istället, och se om man får som du säger en mer långvarig och jämn effekt.

Tack för tipset! :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Grannens katt, som tydligen flyttat hem till oss (...) åker på rumpan på mattan. Jag vet att hundar gör så, när de har problem med...
Svar
7
· Visningar
1 543
Senast: Keb71
·
Övr. Katt En av mina uppfödningar flyttade till min kompis (som är uppfödare) på foder. Då var hon 14 v. Redan från start togs hon bara väl omhand...
Svar
13
· Visningar
1 060
Senast: Bison
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
20
· Visningar
1 101
Senast: monster1
·
Katthälsa Jag håller på att bli galen!!! Jag har två 5-månaders hankatter (ej kastrerade än) som kissar i sängen, på filtar, på handdukar som...
Svar
12
· Visningar
1 445
Senast: Rhinos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp