Bukefalos 28 år!

Katterna går på badkaret

skojskrot

Trådstartare
Jag och sambon har en rejäl låda som båda katterna har varit nöjda och glada med.
Den städas noga och båda verkar vara nöjda med den...fram tills nu.

Igår kom jag på lilla honkatten sitta i badkaret och kissa.
Ingen fara på taket tänkte jag och spolade rent efter henne.

Den lite äldre hankatten som alltid har varit den som har varit prickfritt rumsren och alltid varit väldigt noga med att gå på lådan och han brukar hellre hålla sig och sitta med benen i kors om toalettdörren av misstag har gått igen. Lilla honkatten är mer av den typen att är man kissnödig och ingen tillgång till låda så kan man lika gärna sätta sig någon annanstans:o. Men som sagt var...inte hankatten.Fram tills nu då vill säga...

Idag kom jag på honom också att gå på badkaret istället!

Vad sjutton ska jag göra för att få dem att sluta med denna idé?

Båda kissarna är annars glada och harmoniska om än väldigt lekfulla.
Honkatten har definitivt livat upp hankatten som annars är en riktig soffpotatis, nej förlåt, jag menar sofflejon såklart;) och jag tror att han dämpar den annars sjövilda lilla kattan:idea:
 
Sv: Katterna går på badkaret

Har du bytt sand på sistone?
Kanske testa att ha lådan i badkaret under en period när ni inte använder det och så flytta den tillbaka efter ett tag för att se om beteendet kan brytas på det sättet?
Ni rengör inte badkaret med något medel som har klorin eller som har ammoniak i sig? Det kan locka katterna att kissa där. Rengörs det med något medel alls?
 
Sv: Katterna går på badkaret

Jag kom på att vi bytt kattsand nu nyligen...
Visst har de gått på lådan men köpte idag på eftermiddagen en ny förpackning med det strö vi brukar ha.
Ska kanske passa på och byta tillbaka till det nu på direkten?
Men det är ju så lustigt att den ena kommer på en idé och den andra tycker att " åh vilken strålande idé, badkaret is the place to be!".
I vanliga fall så har de bara druckit ur badkaret efter att man duschat och om det blir vattenresten kvar i botten. Knaskatter!

I och för sig finns det ju värre ställen katter kan kissa på så som soffan eller sängen eller varför bara inte på golvet så jag borde kanske inte gnälla över deras val av ny kissplats.. Bajsar gör de fortfarande på lådan.

Jag provar att byta tillbaka till deras gamla märke av kattströ och ser om de slutar pinka i karet!
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 841
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 620
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 708
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 266
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp