Katterna i Kalix.

Låter som att någon haft en bunt okastrerade katter hemma och dumpat katterna när det börjat bli ohållbart med för många
:cry:
Jag tror att jag läste något om en husbrand i förbifarten, oavsett var katterna inte i gott skick innan heller. Så himla hemskt. :heart Det här är min gamla kattförening men jag kan förstås inte ställa upp som jourhem nu. Jag skulle om jag kunde.
 
Om jag förstått det hela rätt (via SVT Norrbottens artiklar) så var kontrollbesök av Länsstyrelsen på G.

Huset brinner då upp. Döda katter hittas i huset. Och överallt i området med omnejd... 22 katter hittade var senaste uppdateringen jag läste.

Otroligt vidrig berättelse, och man undrar ju om branden var anlagd...
 
"
Under tisdagseftermiddagen uppmanar Länsstyrelsen i Norrbotten att kattägare i Kalix ska hålla sina fyrbenta inomhus.

– Det är för att inte riskera att fel katter blir omhändertagna. Området det handlar om är Kalix centrum och cirka två mils radie utanför centrum, säger länsstyrelsens Anna Modig.

Tidigare under morgonen rapporterade SVT om en villabrand i Kalix. Nu bekräftar Länsstyrelsen att de hade planerat en tillsynsundersökning på den adressen. Samtidigt bekräftar polisens förundersökningsledare att de har identifierat döda katter i det huset, men de vill i nuläget inte kommentera ett eventuellt sammanhang. "
 
Om jag förstått det hela rätt (via SVT Norrbottens artiklar) så var kontrollbesök av Länsstyrelsen på G.

Huset brinner då upp. Döda katter hittas i huset. Och överallt i området med omnejd... 22 katter hittade var senaste uppdateringen jag läste.

Otroligt vidrig berättelse, och man undrar ju om branden var anlagd...
Men gud vad otäckt på så många plan.
 
Men att dom uppmanar folk att hålla sina katter inne så dom inte blir omhändertagna?! Alla katter ska vara märkta så det borde inte vara ett problem.

Fruktansvärt hur ofta dock som sån här misär upptäcks
 
Men att dom uppmanar folk att hålla sina katter inne så dom inte blir omhändertagna?! Alla katter ska vara märkta så det borde inte vara ett problem.

Fruktansvärt hur ofta dock som sån här misär upptäcks
Fast man måste ju fånga dem för att kolla om de är märkta, och det känns som lite slöseri med resurser att fånga in en massa väl omhändertagna kissar. Jag tycker att det är en klok uppmaning tills de är säkra på att de fångat in alla/de flesta behövande.
Lagen om märkning är ju dessutom ganska ny så jag kan tänka mig att det finns flera som fortfarande inte märkt.
 
Senast ändrad:
Men att dom uppmanar folk att hålla sina katter inne så dom inte blir omhändertagna?! Alla katter ska vara märkta så det borde inte vara ett problem.

Fruktansvärt hur ofta dock som sån här misär upptäcks

Kattakuten och Länsstyrelsen har inte oändligt med kattfällor, burar och jourhem. Otroligt slöseri med resurser om massa väl omhändertagna katter fångas in.
 
Kattakuten och Länsstyrelsen har inte oändligt med kattfällor, burar och jourhem. Otroligt slöseri med resurser om massa väl omhändertagna katter fångas in.

Som ansvarsfull kattägare med kastrerad och märkt utekatt hade jag lätt hållit min inne några dagar i ett sådant här läge, just för att inte slösa med resurserna för de katter som behöver dem. Det är faktiskt en no-brainer i mina ögon.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 699
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 020
Senast: Otherside
·
Övr. Katt https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K3XxLy/husdjurens-sovstil-avslojar-er-relation Intressant. Megara är en vadkrypare och en trogen...
Svar
8
· Visningar
761
Senast: Hoarfrost
·
Samhälle Alltså jag är så förbannad nu! Har inte kunnat sova pga detta. Jag vet inte om ni hängt med i vad som hänt. Men toppjuristen Göran L...
12 13 14
Svar
274
· Visningar
22 332

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp