Kattfilmen

Mia_R

Trådstartare
SVTplay har en dokumentär som heter Kattfilmen och handlar om sju katter i Turkiet. En film för alla kattälskare och jag blir helt varm i hjärtat av att se och höra de människor som älskar och tar hand om katterna i filmen. :love:

Visst, nog inser jag att det är en massa problem med okastrerade katter som får föröka sig utan begränsningar, men den kärlek som de här människorna ändå hyser för vildkatterna är rörande. Mannen som botade sig själv psykiskt genom att ta hand om vildkatterna, de som har konto hos veterinärerna och samlar in pengar för att de ska få vård vid behov, oron för vad som ska hända med katterna när staden förändras, mm mm. Så mycket kärlek. :heart

"Vattnet är för katter och hundar, dricker du av det kommer du gå törstig i ditt nästa liv". :laugh:

Har ni inte sett den så se den. :) :up:
 
Såg den igår. :up:
Går att se till 5/8.

Det intressanta är att det inte riktigt är vildkatter, utan halvt vilda, halvt tama. Lever med en slags gemensam kultur ihop med människosamhället, eller hur man ska säga.
Jag tror det var liknande med de första katterna som samlades hos de sädesodlande egypterna. Katterna var ju inte en art som domesticerades av människorna, utan som själva flyttade ihop med oss och fick förmåner pga nyttan de gjorda som skadedjursbekämpare.
De lär ha haft viktig roll för renhållningen i staden sedan länge, se bara hur se slänger fiskrens omkring sig och det bara blir bortstädat på momangen.
 
SVTplay har en dokumentär som heter Kattfilmen och handlar om sju katter i Turkiet. En film för alla kattälskare och jag blir helt varm i hjärtat av att se och höra de människor som älskar och tar hand om katterna i filmen. :love:

Visst, nog inser jag att det är en massa problem med okastrerade katter som får föröka sig utan begränsningar, men den kärlek som de här människorna ändå hyser för vildkatterna är rörande. Mannen som botade sig själv psykiskt genom att ta hand om vildkatterna, de som har konto hos veterinärerna och samlar in pengar för att de ska få vård vid behov, oron för vad som ska hända med katterna när staden förändras, mm mm. Så mycket kärlek. :heart

"Vattnet är för katter och hundar, dricker du av det kommer du gå törstig i ditt nästa liv". :laugh:

Har ni inte sett den så se den. :):up:


Kedi? Ja! Såg den på bio... 😍😍😍

Så vacker och filosofisk, jag älskar hur alla katter beskrivs som individer med egna självständiga liv. Filmen lyfter även frågor om livskvalité och vad som värderas i samhället. Jättefin!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Kiwi och jag hälsar att alla borde se dokumentären Kattfilmen på svtplay. Om kärlek mellan människor och katter i Istanbul. Rörande och...
Svar
0
· Visningar
566
Senast: fejt
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 221
Senast: Imna
·
M
Övr. Katt ...vill jag göra. Detta är enbart mina åsikter och tankar om de senaste dagarnas diskussioner här och på det andra forumet. Jag ber...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 491
Senast: beda
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 313
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gårdar förr
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp