angelic-a

Trådstartare
Vad har ni att säga om Sj*bogårdens foder? (Kattfoder framför allt...)

Jag köpte en säck till mina kissar, men ena blev dålig i magen (av det tror jag), så nu undrar jag vad det egentligen är för kvalite på det?

Gärna också rekomendationer på torrfoder för lite överviktiga kissar.
:grin:

Tacksam för svar!!
 
Sv: Kattfoder

Jag har aldrig hört talas om det fodret.
Men min katt har varit överviktig och det finns bra foder hos vetrinärer som har bra kvalite.
Jag har själv just nu Royal Canon (stavas det så??) som är bra.
Specific (tror att det hette så) är oxå ett bra foder och så natuligtvis Hills foder.
Hoppas att du hittar ett foder som passar din misse......
 
Sv: Kattfoder

Har aldrig hört talas om det. Vad innehåller det (ingredienser, näringsdeklaration)?
 
Sv: Kattfoder

Jag var inne på hemsidan och letade innehållsförteckningar men hittade inga. Det enda som stod var att de hade tillfört Taurin i torrfodret och det tyder på att köttinnehållet är på tok för lågt.
 
Sv: Kattfoder

Detta står...

Näringsvärde:
Råprotein 30 %
Råfett 10 %
Råaska 9 %
Fiber 3,5 %


Vitaminer (per kg tillsatt):
Vitamin A 12000 IE/kg
Vitamin D3 1000 IE/kg
Vitamin E 80 mg/kg
Taurin 500 mg/kg
Kopper 14 mg/kg

Blev någon klokare av det? För det blev inte jag...
 
Sv: Kattfoder

Procentsatserna är väl inte så himla tokiga men det som är intressant är varifrån proteinet kommer. Vegetabiliskt protein vill man inte gärna ha i kattmat och i.o.m. att de har tillsatt Taurin som finns naturligt i kött så kan man misstänka att halten animaliskt protein är väldigt låg.

Sen vill ju jag i alla fall veta vilka beståndsdelar som ingår, texv om det är fågel, fisk, kött, köttbiprodukter, animaliska biprodukter, potatis, majs eller ris.
 
Sv: Kattfoder

Det skulle vara bra att veta vad det är baserat på för ingredienser, men sådär på rak arm tycker jag att fetthalten är för låg och ask-halten ligger lite högt. Halten aska brukar i foder av högre kvalité ligga på 6-7%. Det är även högst intressant med magnesiumhalten eftersom för mycket magnesium i torrfoder kan orsaka struvitstenar. Mg-halten ska ligga under 0,1%.

Det är antagligen helt OK att ge till en katt som är utekatt och fångar största delen av sin mat själv, men till en innekatt som bara äter den maten? Nä.
 
Sv: Kattfoder

Detta står också:

Innehållsdeklaration:Spannmål, kött och köttbiprodukter (minst 4 % oxkött i oxbitarna), vegetabiliska biprodukter, olja och fett, mineraler, grönsaker och jäst.

Kan tillägga att missarna inte längre äter denna mat...
 
Sv: Kattfoder

Den största innehållsgruppen står först, sedan i fallande ordning. Ett foder som är baserat på spannmål är inte optimalt.
 
Sv: Kattfoder

Då står min åsikt kvar, inget höjdarfoder. Går som sagt säkert att ge en utekatt som käkar mycket möss och andra bytesdjur men inte annars.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
926
Senast: Bison
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 186
Katthälsa Jag och min sambo är totalt nybörjare på katt och fick hem en liten neva masquerade för några veckor sedan. Vi köpte samma mat som...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 686
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 445
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp