Asko

Trådstartare
Hjälp! Jag håller på att gå vilse i kattfoderdjungeln :crazy:

Min lilla Alice är nu åtta månader (:eek:) och kastrerad så jag tänkte att jag skulle köpa ett nytt slags foder att byta över till när den nuvarande påsen (Iams kattungefoder) tar slut.

Jag oroar mig lite över att hon kanske är lite kräsen, när jag bytte blötfoder förut så ratade hon det först :meh: men ändrade sig efter några timmar när hon insåg att det kaaanske var gott det också :p

Kollade på vetzoos hemsida och gud så många olika sorter det finns :eek: Min förra katt åt sen hon opererades för urinsten som ung samma foder resten av livet så jag har iiingen aning om sånt här. Såg ett foder i djuraffären som skulle vara specialanpassat för ragdolls som jag tänkte att jag skulle kunna ta, men det kanske inte är för kastrerade katter?

Hursomhelst så surfade jag lite runt på vetzoo och hittade ett antal foder, av företag som jag kände igen namnet på, som jag tänkte skulle kunna passa Alice men jag har ingen aning om hur bra de är! :crazy:

Brit:
För kastrerade, vuxna (fritt från vete står det, är det bra?) eller Light

Rocky Mountain (har inte hört om detta märke förut, men beskrivningen av fodret lät lite intressant, vad tycker ni?)

Iams:
För vuxna eller Light
(Samma märke som kattungefodret hon ätit nu, kanske bra att hålla sig till samma märke?)

Bozita:
För kastrerade (eller betyder "sterilised" att det är bara för steriliserade och inte kastrerade katter?)

James Wellbeloved:
För bra tänder (har dock inte hört om det här märket förut)

Four friends:
För kastrerade eller pälsen (hon har inte dålig päls men skulle inte ha nåt emot om den blev ännu finare :D)

Hill's:
För kastrerade

Profine:
För pälsen (känner dock inte igen märket här heller)

Royal Canin:
För kastrerade

Som ni märker så har jag valt lite olika om det ska vara för pälsen eller kastrerade katter osv... Det är för att de hos veterinären när vi kastrerade henne sa att hon är bra i hullet nu, väger bra (ca 3kg) men att hon inte får bli tjockare. Då känns det lite frågetecken om jag borde redan nu mata henne med foder så hon inte går upp mera i vikt, eller om hon kommer kunna hålla sig till den här vikten på egen hand..?

Och är foder med så lite/ingen spannmål som möjligt bättre än vanligt foder egentligen?

Skulle vara tacksam för all sorts inputs! :bow:
 
Sv: Kattfoder

Varför inte ge enbart blötmat? Så slipper du hålla på och fundera bland massa specialfoder.

Hm, jag känner att det funkar bra som det är nu. En halv portionspåse en gång om dagen och fri tillgång till hårdfoder, känns bra med något som hon har fri tillgång till och det går väl inte riktigt med blötmat som blir torrt?
 
Sv: Kattfoder

Jag upptäckte dock att jag inte hade riktigt hållit ett öga på priserna i listan *host* :o Och på animail verkar det stå lite mera detaljerat om innehållet i fodret.

Brit,
Brit Care,
Profine,
Bozita
eller Ontario

Potatis i kattfoder? I den första verkar det vara en hel del kemikalier också, bra eller dåliga?
Bäst med foder med så lite kemikalier som möjligt i eller foder med grejer man känner igen namnen på i? :crazy:

Kanske de tre sista är bäst då... Åsikter?
 
Senast ändrad:
Sv: Kattfoder

Du kan ju fylla på några gånger under dagen, så fort blir inte blötmaten dålig.
Jag håller på och försöker få över mina på blötmat eftersom jag tror att risken för övervikt, njurproblem samt urinproblem ökar enormt på torrfoder.
 
Sv: Kattfoder

Hmm, läste om Applaws kattfoder på animail. De verkar dock inte ha foder för kastrerade katter och en kommenterar på den sidan att maten och kattens avförning luktar starkt. Passar inte riktigt mig eller katten.

Tack iallafall :)
 
Sv: Kattfoder

Du kan ju fylla på några gånger under dagen, så fort blir inte blötmaten dålig.
Jag håller på och försöker få över mina på blötmat eftersom jag tror att risken för övervikt, njurproblem samt urinproblem ökar enormt på torrfoder.

Problemet är när jag börjar att jobba så kommer jag ju inte vara hemma för att fylla på matskålen under dagen, så jag känner att det är lite onödigt att vänja in henne vid det nu.
Men ja, jag är medveten om njur-/urinproblemen (min förra katt dog av att hennes njurar kollapsade :cry:) och jag tror också att de beror på brist på vatten, därför har jag typ tre vattenskålar på olika håll i lägenheten och funderar på att köpa en vattenfontän :p
 
Sv: Kattfoder

Under dagen klarar dom sig, du fyller ju på innan jobbet, när du kommer hem och innan sängdags.
Katter är inte "byggda" för att dricka så som vi är, därför är det väl mer eller mindre konstaterat att alla torrfoderkatter är mer eller mindre uttorkade.

Men man bestämmer själv. Dock är jobbet inget som kommer förstöra för att ha en katt på blötmat, vill man så går det ;)
 
Sv: Kattfoder

Jag har ju fyra kastrerade katter och de äter inte foder för kastrater. Ragdollhonan är den som är svårast att hålla hull på, jag tycker att hon är för smal. De andra är två normala och en som är för tjock(ragdollhanen). De får Eukanubas foder för vuxna katter
 
Sv: Kattfoder

Det är ju det som är knepigt att veta, behöver hon foder för kastrerade eller går det bra med vanligt foder :crazy: Hon har inte varit lika aktiv som innan kastreringen den senaste veckan, men det hoppas jag beror på bodyn som gör att hon inte riktigt vill springa runt. Och så får hon blötfoder utöver torrfodret också. Vi i familjen är liksom vana vid övervikt :angel::p

Kanske jag borde börja med att köpa ett vanligt foder för vuxna katter då?
 
Sv: Kattfoder

Jag ger Applaws, funkar jättebra! Har man ett foder med vettigt innehåll (dvs inget/väldigt lite spannmål) behövs inte ett kastratfoder. Vill man absolut ge ett kastratfoder så skulle jag ge Eukanuba Cat Adult Overweight/Sterilised, vi gav det förut, men det innehåller fortfarande 17% mindre protein än Applaws.
 
Sv: Kattfoder

Jag hade undvikit kastrat- och lightfoder så länge som möjligt. Alldeles för lite protein för min smak. Själv testar vi nu Canagan kyckling där köttet påstås komma från frigående höns. Kötthalten är över 65 % och 37% protein. Innehåller en del märkliga vegetabilier men katterna älskar det.
 
Sv: Kattfoder

+ MonteRose

Tack för era intressanta inlägg. Men verkar inte Ontario uppfylla de kraven? Fri från viss spannmål och innehåller 31% kött?

Oj, såg nu MR att den du nämnde hade över 60% :o sorry! Men Ontario har 33% råprotein, låter det bra tycker du?
 
Senast ändrad:
Sv: Kattfoder

+ MonteRose

Tack för era intressanta inlägg. Men verkar inte Ontario uppfylla de kraven? Fri från viss spannmål och innehåller 31% kött?

Oj, såg nu MR att den du nämnde hade över 60% :o sorry! Men Ontario har 33% råprotein, låter det bra tycker du?

33% råprotein är inte särskilt mycket. Det är typ "standardnivå" vilket jag i regel anser vara för lågt. 40-45% protein bör maten till en frisk katt innehålla iaf. Det är extra viktigt att kastrater får högproteinfoder eftersom protein mättar och kastrater tenderar att äta för mycket. De behöver mat som verkligen mättar och då är protein the way to go.
 
Sv: Kattfoder

33% råprotein är inte särskilt mycket. Det är typ "standardnivå" vilket jag i regel anser vara för lågt. 40-45% protein bör maten till en frisk katt innehålla iaf. Det är extra viktigt att kastrater får högproteinfoder eftersom protein mättar och kastrater tenderar att äta för mycket. De behöver mat som verkligen mättar och då är protein the way to go.

Det var intressant! Ska titta på mina "favoriter" som jag skrev tidigare och se om de märkena har bättre foder för vuxna katter.
 
Sv: Kattfoder

Kollade in märkena jag nämnt och alla hade högre råprotein i påsarna för kastrerade katter. Men tog bort två olika torrfoder som innehöll 1,5 kg och de andra 2 kg som alltså var mera prisvärda.

Kollade in Applaws igen och jag undrar fortfarande om maten och avföringen luktar så starkt som en kommenterade? Men den här fick fin kommentar iallafall.
Börjar bli frestad av att testa den här faktiskt ... men kan inte Alice bli känslig mot spannmål pga hon äter spannmålsfri mat? Jag vill ju gärna att hon ska kunna gå över till annan mat om det skulle behövas i framtiden och hon har inte en särskilt känslig mage just nu, bara en lite kräsen tunga :p

Annars ligger Brit Care bra till med 36% råprotein och minst 40% kycklingkött/-produkter. Men sen står det en massa kemikalier (eller iallafall ord jag inte begriper) :crazy:

Bozita har en fördel med att vara tillverkad här i Sverige, 32% råprotein och 29% kyckling. Mindre kemikalier än i Brit Care.

Medan Ontario låter bra med högt köttinnehåll (enligt beskrivningen), 33% råprotein.

Om jag ska lyssna på plånboken så säger den Ontario (119 kr) :p

:arghh:
Jag kan inte bestämma mig! Velar fram och tillbaka varje gång jag läser en beskrivning på nytt :crazy:

Besvara hemskt gärna mina frågor om Applaws,
och tror ni att det är bättre med ett foder med lägre kemikalier (Bozita och Ontario) än en med flera kemikalier (Brit Care)?
 
Sv: Kattfoder

Men om Applaws. En kommentar om att avföringen luktar mer? Kan ju vara en tillfällighet. Mina käkar Applaws och deras bajs luktar som kattbajs gör mest.
 
Senast ändrad:
Sv: Kattfoder

Kollade in Applaws igen och jag undrar fortfarande om maten och avföringen luktar så starkt som en kommenterade? Men den här fick fin kommentar iallafall.
Börjar bli frestad av att testa den här faktiskt ... men kan inte Alice bli känslig mot spannmål pga hon äter spannmålsfri mat? Jag vill ju gärna att hon ska kunna gå över till annan mat om det skulle behövas i framtiden och hon har inte en särskilt känslig mage just nu, bara en lite kräsen tunga :p

Besvara hemskt gärna mina frågor om Applaws,
och tror ni att det är bättre med ett foder med lägre kemikalier (Bozita och Ontario) än en med flera kemikalier (Brit Care)?

Båda mina äter Applaws och deras bajs luktar inget särskilt - inte mer än vad kattbajs gör ibland.. Båda älskar fodret med! (och hunden älskar det med, men han räknas kanske inte ;) )
 
Sv: Kattfoder

Om jag ska ge betyg på Applaws så funkar min katt mindre bra på den påsen med enbart kyckling, han blir dålig i magen och kräks mer, tyckte också hans avföring luktade skarpare. Chicken och salmon har fungerat bättre för oss, ännu bättre med Taste of the Wild. Jag hade kört på sistnämna om min plånbok inte tyckt att det var ett rätt högt pris satt. Men detta gäller ju bara min katt. Din katt kanske funkar jättebra på Applaw chicken? :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
1 988
Senast: Rugge
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 424
Senast: Krumben
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 304
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
1 906
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp