Kattförsäkring

tigerflicka

Trådstartare
Om några veckor ska jag hämta hem min nya katt och har börjat kika lite på försäkringar.
Till förra katten hade jag Agria och vet väl nöjd, men tänker att jag ska undersöka marknaden då jag gissar att det kanske ser annorlunda ut nu än för 14 år sedan när jag senast skaffade kattförsäkring.

Vad har ni för försäkring till er katt, vad ingår, och vad gör er nöjda/missnöjda med försäkringen?
 
Om några veckor ska jag hämta hem min nya katt och har börjat kika lite på försäkringar.
Till förra katten hade jag Agria och vet väl nöjd, men tänker att jag ska undersöka marknaden då jag gissar att det kanske ser annorlunda ut nu än för 14 år sedan när jag senast skaffade kattförsäkring.

Vad har ni för försäkring till er katt, vad ingår, och vad gör er nöjda/missnöjda med försäkringen?

Jag hade Agria i alla år till Nikita, hon kom till mig redan försäkrad där och var nöjd. Inga problem med utbetalningar. Men premierna var dyra och blev dyrare med åldern, iofs naturligt. Sedan var hon i den dyraste klassen. När Megara flyttade in forskade jag också och kom fram till Svedea, i princip samma villkor som Agria men med en självrisk på 1800 och inte 2800, båda 15% vetkostnad. Jag har tecknat vetvård 60,000, rehab, medicin och OBS viktigt! Tilläggsförsäkring forl/tr. Inget Liv. Har behövt dem en hel del tyvärr och det har aldrig varit några problem. 100 samtal till FirstVet inkluderat.
 
Om några veckor ska jag hämta hem min nya katt och har börjat kika lite på försäkringar.
Till förra katten hade jag Agria och vet väl nöjd, men tänker att jag ska undersöka marknaden då jag gissar att det kanske ser annorlunda ut nu än för 14 år sedan när jag senast skaffade kattförsäkring.

Vad har ni för försäkring till er katt, vad ingår, och vad gör er nöjda/missnöjda med försäkringen?

Jag har agria, mest av vana eftersom jag hade agria till hundarna tidigare och båda katterna hade sina ungeförsäkringar i agria via uppfödarna - så jag har bara låtit försäkringen rulla på.

Men jag upptäckte ganska nyss att jag kan få husdjursförsäkring genom mitt fack som ett tillägg till hem- och olyckfallsförsäkringen som jag har via dem. Så det kan vara värt för dig att kolla upp ifall du är fackansluten - vilka försäkringar finns där och vad ingår.
 
Jag hade Folksam till Pipen och det var aldrig något problem med något. Den försäkringen täckte dock inte forl/tr men undrar om de lagt till det nu? Osäker på det. Kommer dock välja en försäkring till nya kissarna som innefattar forl/tr med tanke på att Pipen hade det och jag vet hur dyrt det kan bli.
 
Jag har Moderna på 3 och Agria på 1. Min äldsta försäkrades in i Agria när hon föddes, och jag vågar inte byta bolag. Enda negativa med Moderna är att dom inte ersätter TR, annars är dom guld. De har långa självriskperioder, vilket är underbart när man har "långtidssjuka" katter eller nått som måste utredas under längre tid.

Idag skulle jag nog dock välja bort Moderna pga det där med TR.
 
Numera är det väl majoriteten som täcker TR? Eller ja, alla har väl en maxgräns. Är det några fler än Moderna som inte ersätter TR?
 
Flikar in en annan fråga;
Om katten redan är försäkrad av uppfödaren för dolda fel osv men man önskar att ha ett annat bolag då försvinner väl de dolda fel försäkran man hade genom uppfödarens tecknade försäkring? Eller hur fungerar det? Är det uppfödarens försäkring ungefär som när man säljer ett hus och köper en sådan tilläggsförsäkring så jag kan ändå välja vilket bolag som passar mig bäst för det är två olika saker?
Förstår ni hur jag tänker?
 
Flikar in en annan fråga;
Om katten redan är försäkrad av uppfödaren för dolda fel osv men man önskar att ha ett annat bolag då försvinner väl de dolda fel försäkran man hade genom uppfödarens tecknade försäkring? Eller hur fungerar det? Är det uppfödarens försäkring ungefär som när man säljer ett hus och köper en sådan tilläggsförsäkring så jag kan ändå välja vilket bolag som passar mig bäst för det är två olika saker?
Förstår ni hur jag tänker?

Dolda fel-försäkringen är uppfödarens försäkring. Ersättningsskyldig är uppfödaren enligt Konsumentköplagen alldeles oavsett. Det är dock smidigt att ha samma försäkringsbolag som uppfödaren om försäkringsbolaget säger att det handlar om ett dolt fel och veterinärvårdsförsäkringen inte gäller. Det har hänt att köparens fb säger ”dolt fel” och nekar ersättning men uppfödarens fb säger ”inte dolt fel” och också nekar ersättning. Denna situation kan inte uppstå om man har samma fb. Köparen har såklart rätt till ersättning enligt KKL oavsett, men det kan gå snabbare att vaska fram pengar om försäkringspengar faller ut.
 
Dolda fel-försäkringen är uppfödarens försäkring. Ersättningsskyldig är uppfödaren enligt Konsumentköplagen alldeles oavsett. Det är dock smidigt att ha samma försäkringsbolag som uppfödaren om försäkringsbolaget säger att det handlar om ett dolt fel och veterinärvårdsförsäkringen inte gäller. Det har hänt att köparens fb säger ”dolt fel” och nekar ersättning men uppfödarens fb säger ”inte dolt fel” och också nekar ersättning. Denna situation kan inte uppstå om man har samma fb. Köparen har såklart rätt till ersättning enligt KKL oavsett, men det kan gå snabbare att vaska fram pengar om försäkringspengar faller ut.
Ah! Tack för svar då fattar jag lite mer!
Nu har jag tänkt att fortsätta med samma bolag eftersom jag har haft de tidigare med både hästar och katter så jag känner mig förtrogen med bolaget 😊
 
Hur vanligt är det att det dyker upp dolda fel? Jag har ju tingat två småglin som kommer flytta hit i slutet på augusti. De kommer från olika uppfödare men båda är försäkrade i Agria. Jag får både bättre villkor och pris i annat bolag så jag behöver väga risken för dolda fel mot fördelarna med villkoren och priset.
 
Hur vanligt är det att det dyker upp dolda fel? Jag har ju tingat två småglin som kommer flytta hit i slutet på augusti. De kommer från olika uppfödare men båda är försäkrade i Agria. Jag får både bättre villkor och pris i annat bolag så jag behöver väga risken för dolda fel mot fördelarna med villkoren och priset.

Jag har som uppfödare (sedan 2003) aldrig haft användning av dolda fel-försäkringen. För dig som köpare spelar det som sagt ingen roll annat än att det kan gå snabbare och smidigare att få ersättning från uppfödaren.
 
Är det nån här som har Ica kattförsäkring?
Efter att ha läst en del tycker jag den verkar bra, men hör gärna om nån har erfarenhet!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Nästa helg ska vi sannolikt hämta hem en ny familjemedlem, en omplacering av en 9-årig ragdoll. Jag och min man har gått i kattplaner...
2
Svar
37
· Visningar
2 382
Senast: cherie
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 612
Senast: cirkus
·
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
558
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 082
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp