Kattfundering...

Fraggel_Tess

Trådstartare
I somras kom det en honkatt från ingenstans till oss. Hon har nu flyttat in i höst i huset från stallet.

Till saken är den att hon är ganska kelsjuk men otroligt hårdhänt (Står gärna och kloar en i knäet) Varför gör hon så? Hon är väldigt vass med sina klor och bits emellanåt.

Annars är hon hur trevlig som helst.
 
Kloandet är ett beteende dom har kvar från kattungetiden. När dom diar trampar dom med tassarna för att massera fram mjölken. Varför dom använder klorna som vuxna vet jag dock inte.

Bitandet är ett kärlekstecken, och inget man kan göra åt vad jag vet. Det är kattens sätt att säga att hon älskar er, men eftersom hon inte kan prata så säger dom det med sånt språk.

Är hon utekatt? Om hon inte är det, så kan ni ju klippa klorna. Men är hon ute lös så får ni absolut inte göra det.

Det är nog bara att inse att ni har hittat en katt som älskar er massor :love:
 
Hon är en både och (Både ute och innekatt) Mycket beror på vädret.

Jag är nyfiken på vart hon kommer ifrån. Hon måste ha varit inomhus tidigare. För när hon kom in i huset för första gången så gick hon lade sig direkt på en stol som om hon alltid hade bott här.

Hon var väldigt mager när hon kom hit och nu är hon rund som en boll. Många tror hon är dräktig, men icke sa nicke.
Funderar på om hon är kastrerad/steriliserad. Har dom också lätt för att bli feta som en del kasterade hankatter?

Får väl leva med att hon bits...Hon kommer i alla fall bra överens med vår hund. :)
 
Även kastrerade honkatter lägger gärna på sig i vikt. jag kastrerade ju min hona i måndags och de pratade en lång stund om det där med att hålla koll på vikten och att de lätt gick upp när de var kastrerade.

Det där hårdhänta kloandet känner jag igen från andra katter, värst var Theo, som levt som först tamkatt (han var kastrat och rumsren så han hade klart varit tam en gång i tiden) men sen levt flera år som vildkatt. Man fick ha en tjock filt i knäet om man inte skulle vråla högt när han satte igång med kloandet. Det kanske kan vara ett tips för dig (eftersom du INTE ska klippa klorna eftersom hon är ute) - att lägga en tjock filt i knäet när det ska kelas? Theo lärde sig ganska snart att utan filt blev man nedpuffad, men kom som ett skott när filten kom fram ;)
 
Om ni ska behålla henne kanske det är bäst att kastrera?? Om nu inte ens vet om det är gjort menar jag... Oönskade kattungar finns det alldeles förmånga redan.
Kloande är individuellt, vissa katter är väldigt hårdhänta, andra (som min :love:) använder klor och tänder mycket försiktigt, även när man busar...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
774
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 175
Senast: MissFideli
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
613
Senast: valy
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 619
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp