Kattgård - hur högt stängsel

nyttnick

Trådstartare
Jag vill verkligen bygga en rastgård till mina katter i trädgården. Dels för att de ska få stimulans, men även för att jag ska kunna ha dörren öppen sommartid. Min gamla katt gick ingenstans, men de två nya lär jag inte se röken av om de slipper ut.

Jag hittade den här sidan och tänker mig något liknande.

Men måste stängslet vara 2m eller kan det kanske räcka med 180 cm? Det ska ju inte vara tak över, så då behöver jag inte ta hänsyn till regelverk om takhöjd på 190, och jag tror inte att någon av mina klarar att hoppa 180 cm rakt upp och lyckas få grepp på den veckade tackplasten och sen ta sig över.

Anledningen till att jag frågar är att 180 cm får jag bygga utan bygglov, men 2 meter kräver bygglov. Och ja - det kommer att vara 4,5 meter från tomtgräns mot granne, så inget medgivande från dem behövs.
 
Jag vet en katt som hoppade rätt upp på ett kylskåp så jag hade inte litat på att ha dem ute utan tak. De kan ju även klättra i galler om de skulle vilja.
 
Oj, det var väldigt definitiva uttalanden. Uppenbarligen har det funkat väldigt bra med sånt stängsel eftersom det tipsas om det på den kattsidan, men hennes är som sagt 2 meter högt och inte 1,8. Tak kommer inte på fråga hos mig, det är ett alldeles för stort område som ska stängslas in. Att de ska kunna klättra över med den typen av stängsel jag länkade till ser jag inte som troligt överhuvudtaget, så det är jag inte orolig för. Det finns egentligen inget som de kan sätta klorna i för att hålla sig kvar, men det blir väl att söka bygglov för de extra decimetrarna. Min ena katt kan inte ens hoppa upp på köksbänken, så den är jag inte orolig för alls. Den andra är pytteliten, men smidig. Så henne har jag inte testat, men inomhus har hon inte hoppat över metern hittills.
 
Oj, det var väldigt definitiva uttalanden. Uppenbarligen har det funkat väldigt bra med sånt stängsel eftersom det tipsas om det på den kattsidan, men hennes är som sagt 2 meter högt och inte 1,8. Tak kommer inte på fråga hos mig, det är ett alldeles för stort område som ska stängslas in. Att de ska kunna klättra över med den typen av stängsel jag länkade till ser jag inte som troligt överhuvudtaget, så det är jag inte orolig för. Det finns egentligen inget som de kan sätta klorna i för att hålla sig kvar, men det blir väl att söka bygglov för de extra decimetrarna. Min ena katt kan inte ens hoppa upp på köksbänken, så den är jag inte orolig för alls. Den andra är pytteliten, men smidig. Så henne har jag inte testat, men inomhus har hon inte hoppat över metern hittills.

Jodå, där finns tillräckligt för att en katt ska kunna klättra om den är tillräckligt motiverad. Anledningen att det funkar i länken är det de har satt högst upp som hindrar katten från att klättra över. Men bara 1,8 m hade jag inte vågat ha den katt jag hade lös där. Han hade nog kunnat ta sig över. Han hade iaf jobbet hårt, länge och målmedvetet för att lyckas.
 
Oj, det var väldigt definitiva uttalanden. Uppenbarligen har det funkat väldigt bra med sånt stängsel eftersom det tipsas om det på den kattsidan, men hennes är som sagt 2 meter högt och inte 1,8. Tak kommer inte på fråga hos mig, det är ett alldeles för stort område som ska stängslas in. Att de ska kunna klättra över med den typen av stängsel jag länkade till ser jag inte som troligt överhuvudtaget, så det är jag inte orolig för. Det finns egentligen inget som de kan sätta klorna i för att hålla sig kvar, men det blir väl att söka bygglov för de extra decimetrarna. Min ena katt kan inte ens hoppa upp på köksbänken, så den är jag inte orolig för alls. Den andra är pytteliten, men smidig. Så henne har jag inte testat, men inomhus har hon inte hoppat över metern hittills.

Men det är ju vanligt svetsnät på bilderna? Det är verkligen noll bekymmer för en katt att klättra uppför, om den vill. Jag har samma typ av nät runt min hönsgård.
 
Jodå, där finns tillräckligt för att en katt ska kunna klättra om den är tillräckligt motiverad. Anledningen att det funkar i länken är det de har satt högst upp som hindrar katten från att klättra över. Men bara 1,8 m hade jag inte vågat ha den katt jag hade lös där. Han hade nog kunnat ta sig över. Han hade iaf jobbet hårt, länge och målmedvetet för att lyckas.
Precis - det som sitter på toppen hindrar dem att klättra över och det kommer jag att använda mig av också. Antingen i den formen eller som de tipsar på ett av de andra staketen på sidan.
 
Men det är ju vanligt svetsnät på bilderna? Det är verkligen noll bekymmer för en katt att klättra uppför, om den vill. Jag har samma typ av nät runt min hönsgård.
Precis. Men stoppet sitter ju på toppen, på överliggaren. Det är ju inte bara nät upp till topplankan och sen fritt fram. Då hade jag förstått kommentaren.
 
Min vägde 5 kg och var inte tjock alls. Han hade sett staketet som en rolig utmaning.
Ja och min förra vägde 4 och behövde inget staket alls, för hon gick aldrig mer än 4 meter ifrån mig.

Så jag tänker lätt testa detta, men det landar nog på 2 meter och bygglov. Kommer att vara värt det. Jag kan oavsett inte sätta tak på över 200 kvm av min tomt, så ute under uppsikt till en början så lär jag bli varse vilken variant av katt jag har.
 
Ja och min förra vägde 4 och behövde inget staket alls, för hon gick aldrig mer än 4 meter ifrån mig.

Så jag tänker lätt testa detta, men det landar nog på 2 meter och bygglov. Kommer att vara värt det. Jag kan oavsett inte sätta tak på över 200 kvm av min tomt, så ute under uppsikt till en början så lär jag bli varse vilken variant av katt jag har.

Låter som en bra plan! Det kan ju också vara så att dina nuvarande katter hålls inne med 1,8 m men att nästa katt kommer vara av en annan typ.
 
Låter som en bra plan! Det kan ju också vara så att dina nuvarande katter hålls inne med 1,8 m men att nästa katt kommer vara av en annan typ.
När nästa katt kommer hoppas jag nästan att jag inte bor kvar. Dessa är ett år nu och blir de lika gamla som förra missen så är jag nästan pensions-färdig när de vandrar vidare. Och då borde barnen ha flyttat ut och därmed hoppas jag på en möjlighet att välja boende på lite andra premisser. Sen får vi se om det blir fler missar eller inte, men det finns en stor risk att jag slutar som en crazy cat lady.
 
Med tanke på att min hankatt tar sig upp och ned på garderoben utan problem så hade han nog klättrat över 1.80 😂 Han är en jäkel på att klättra och alltid varit. Redan som kattunge sov han uppe på köksskåpen.
 
Det beror lite på om det är en klätterkatt eller inte. Mina burmor skulle jag aldrig våga bygga utan tak, men vissa katter är markbundna. Om man bygger med ett slirigt tak spetsigt tak och hugger ner alla träd nära staketet så kan det gå. Men som sagt det är en stor chansning.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej alla, Jag har två katter som är under året gamla. Vi bor i hus i ett vanligt villaområde och har en trafikerad väg 50 meter bort...
Svar
14
· Visningar
6 186
Senast: Daimstruten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp