M

M-Meduza

Då vi har fyra katter i huset och bor nära en stor väg så tillåts dom bara vara ute i vårat sällskap när vi är hos mor och far. Katterna är där vi är hela tiden förutom att dom kan försöka smyga iväg men då får man jaga in dom. :smirk:

Till sommaren ska vi bygga kattgård. Skulle ev få "galler" från en hundrast gård men vet ej hur det blir med det. och kanske e gallret då för brett? Inte för att katten har en chans att komma igenom det men ur säkerhets synpunkt?:confused:
Tanken var att vi skulle bygga det en bit från huset där det är mkt skugga förutom sen eftermiddag. Där är även ett träd som vi tänkte ha kvar som dom kunde klösa på samt sätta in massa andra hyllor osv..

men nu har tanken gått till att kanske göra det i direkt anslutning till huset... Kanske utanför ett fönster?
Huset har bara två dörrar och dom är bra att haaa ;)

så ja utanför ett fönster blir det nog.. (om far och sambo ställer upp);)

ngn som har några tips? bilder?har letat och hittat en del här i forumet. som t ex en som hängnat in typ hela trädgården? det vore ju det bästa självklart... men me en tomt på ett halv ektar.. så skulle det bli väääldigt dyrt :crazy:
Så det blir kanske 12 kvm ungefär.


sen en tanke till. Är det stor risk tror ni att katterna hoppar ut från en altan.. Kanske är ca ja nästan 3 m högt samt att det ska upp ett stabilt träräcke på ca 1m högt.. blir gräs runt hela nere.
Dom är ute där med oss ibland nu o ingen har fått för sig att hoppa.. självklart ska dom inte vara där om vi inte är ute också..

Dom verkar dock inte gilla hoppa ner så högt.

Så synd om katterna inte kan utnyttja den också eftersom den är ca 100 kvm + att man ser mkt därifrån;)
 
Sv: Kattgård

Det går utmärkt att bygga kattgård i vanligt hönsnät eller lite snyggare svetsat fyrkantsnät. Billigt och bra! En liten med några klätterplatser och ligghyllor brukar räcka utmärkt, katter är inga djur som kräver stora ytor.

Jag känner folk som har hägnat in hela tomten, men då måste de ju ha katterna under uppsikt när de är ute eftersom de inte har tak på trädgården ;)

Håller ni bara koll på dem på altanen är det ju ingen fara, men 3 m är ingenting för en vuxen katt att hoppa om den får för sig det.
 
Sv: Kattgård

Det går utmärkt att bygga kattgård i vanligt hönsnät eller lite snyggare svetsat fyrkantsnät. Billigt och bra! En liten med några klätterplatser och ligghyllor brukar räcka utmärkt, katter är inga djur som kräver stora ytor.

Jag känner folk som har hägnat in hela tomten, men då måste de ju ha katterna under uppsikt när de är ute eftersom de inte har tak på trädgården ;)

Håller ni bara koll på dem på altanen är det ju ingen fara, men 3 m är ingenting för en vuxen katt att hoppa om den får för sig det.

näh det är ju inte det..fast dom hoppar gärna inte ner från balkarna vi har i taket från två meters höjd..näh då får matte hämta en stol el hoppar man i soffan :angel:

ja vi har iaf beslutat att bygga den vid huset.måste dock sätta panel på garaget innan bygget börjar då det är en vägg mot garaget också ..

ska försöka göra den så stor ja kan...katterna älskar att springa o leka:)
 
Sv: Kattgård

Jag har byggt in min altan med höns nät jag. Men ska bygga ut ytterligare till sommaren. Har ett rum över garaget som ja ska bygga ut ett rör till så dom kan springa mellan där. sen bygga ut lite på gräsmattan. Har kapat ett träd å satt in i deras "hage" som ja hängt leksaker i och lite sovplatåer. dom älskar att klättra runt där.
nån som har fler tips på roliga klätter grejer att ha där ute?
 
Sv: Kattgård

Jag har byggt in min altan med höns nät jag. Men ska bygga ut ytterligare till sommaren. Har ett rum över garaget som ja ska bygga ut ett rör till så dom kan springa mellan där. sen bygga ut lite på gräsmattan. Har kapat ett träd å satt in i deras "hage" som ja hängt leksaker i och lite sovplatåer. dom älskar att klättra runt där.
nån som har fler tips på roliga klätter grejer att ha där ute?

ååh det låter ju smidigt =) du har inge kort på det du hittills byggt?:)
 
Sv: Kattgård

Jag kan fixa men de är kanske lite för mörkt för att gå ut å fotta just nu. men kan göra det i morgon.

Va tror ni de behöver va för storlek på ett rör som katterna ska vilja gå igenom. :rofl:
 
Sv: Kattgård

Jag kan fixa men de är kanske lite för mörkt för att gå ut å fotta just nu. men kan göra det i morgon.

Va tror ni de behöver va för storlek på ett rör som katterna ska vilja gå igenom. :rofl:

det beror nog på om det e genomskinligt el inte.
jag skulle nog ha 40cm iaf.. el bredare.. tänk om två katter möts i mitten? el du kanske bara har en:angel:
 
Sv: Kattgård

jag har 4st varav en fetis =) sen vill ja ju att dom lätt ska ta sej igenom utan att behöva bli rädda.
 
Sv: Kattgård

OSIS!!!
vi har just nu tre katter men innan de tre har vi haft massa katter, och med dom har det hänt :

vår första katt hette sickan, hon födde massa ungar och var jätte fin, men hon bröt ett ben pga att våran hund bet sönder det typ, så hon var vi tvugna att avliva..men det var efter hon fått en del andra ungar:(

våra andra katter som kom efter sickan sålde vi när dom var lite äldre , och dom försökte typ rymma hem så båda blev överkörda av bilar..:cry:

den som kom efter sickans död hette maja en jätte fin katt, hon dog pga att hon åt myrgift..:crazy:
 
Sv: Kattgård

Syns ju inte så bra på dissa bilder men man ser ju stängslet iaf:angel:
Photo-1155.jpg

den rosa ikea saken älskar mina katter att hänga å sova i.
DSC00182.jpg
 
Sv: Kattgård

jag har 4st varav en fetis =) sen vill ja ju att dom lätt ska ta sej igenom utan att behöva bli rädda.

tror inte dom skulle vara rädda. fast för mina katter hade det aldrig funkat.. mina e dock inte uppvuxna med varann.. utan två e mina två sambons... o blir det så att mina kommer från varsitt håll i röret samt sambons ena e i mitten.. :crazy:

fy..nä det skulle inte gå alls...
 
Sv: Kattgård

OSIS!!!
vi har just nu tre katter men innan de tre har vi haft massa katter, och med dom har det hänt :

vår första katt hette sickan, hon födde massa ungar och var jätte fin, men hon bröt ett ben pga att våran hund bet sönder det typ, så hon var vi tvugna att avliva..men det var efter hon fått en del andra ungar:(

våra andra katter som kom efter sickan sålde vi när dom var lite äldre , och dom försökte typ rymma hem så båda blev överkörda av bilar..:cry:

den som kom efter sickans död hette maja en jätte fin katt, hon dog pga att hon åt myrgift..:crazy:


usch fy så hemskt:crazy:
 
Sv: Kattgård

Vilken kattoas!:love: Det är väl något sådant man får knåpa ihop någon gång i framtiden när man får en gård.;)
 

Liknande trådar

Hemmet Torp på ca 70 kvm. Låg takhöjd. Kamin finns, och köksfläkt ansluten till skorstenen. Badrumsfläkt finns, samt fönster i badrummet...
2
Svar
31
· Visningar
1 859
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 097
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 337
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 705
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp