Katthalsband

M

maiden

Bör man ha det på katten? Känns som om risken att katten kan skada sig finns, men samtidigt, har ni varit med om någon halsbandsolycka?

Kom att tänka på det nu när min kompis hittat en katt utan halsband. Hon tycker så mycket om den att hon bestämt sig för att behålla den :mad:
 
Halsband är ju att föredra om katten går ute. Det finns halsband med resår och spännen som löser ut vid högt tryck. men risk kanske finns att katten skadar sig inte vet jag har innekatter. Föräldrarna har katt som går ute och han är 10 och alltid halsband och inga skador har hänt mer än att han tappat halsbandet
 
Jag skulle märka min utekatt istället för att ha halsband på den. Skaderisken är allt för stor i mina ögon även fast det finns halsband med resår.
Jag kör både med skärp och hängslen, har både örontatuering och chip på mina innekatter.
 
Våra kombinerade stall och säng ;) kattor har i alla år haft reflexhalsband. Har man några cm gummiband och halsbandet sitter lagom hårt är det inga problem för katten att krångla sig ur halsbandet om den skulle fastna. Det är ju bara att testa så ser du om halsbandet går att dra av över huvudet.

Skulle inte våga ha våra kissar ute utan reflex. Inte för att vi har någon stark trafikerad väg de kommer ut på, men man har ju ingen chans att se dem t.ex. springa tvärs över uppfartsvägen annars när det är mörkt. Sen skadar det ju inte heller att ha något att skriva telefonnumret på.
 
Har ALLTID halsband på min katt. Reflexhalsband självklart.
Som någon skrev, det finns halsband som "knäpper upp sig" om katten skulle fastna.
 
Vi hade halsband på våra utekatter ända tills den ena katten klättrade i träd o blev hängande i halsbandet, som tur var var det en kille från televerket som precis åkte förbi o såg detta o kunde skära ner Casper innan han ströps - sedan dess har vi inte halsband på våra katter.

Sedan är det så att mina föräldrar bor i en liten by där "alla känner alla" och alla vet vems katter det är som smyger omkring, så då känns det inte lika "viktigt" med halsband - hade vi bott på ngt annat ställe skulle jag ha sett till att de var endera chipsmärkta eller frysmärkta.

/Linda
 
Vi har en innekatt som är öronmärkt och som oftast(mest på sommaren) har halsband på sej. Hon har sommartid ute endel på landet, på tomten. Men iaf hon skulle springa iväg, trilla ut genom fönstret här hemma. Hon ser tjock ut men kommer ut i dom minsta springorna. ;)
Som tur är har inget av det här hänt, hon håller sej helst inomhus.. Men tänk om.. Skulle aldrig ha en helt omärkt katt inne, än mindre släppa ut den!

Och som nån skrev, om min katt skulle springa bort/skadas, o märkt och utan halsband med nummer, hur vet eventuell upphittare att katten är ägd? Om något skulle hända skulle jag vilja ha tillbaka min katt.
 
Mina katter är öronmärkta, och jag försöker ha refelxhalsband på dem, det är ett sånt med en bit gummiband. Det har inte hänt några olyckor, men väldigt ofta har de krånglat in ett framben i halsbandet.
 

Liknande trådar

Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
490
Senast: cili
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 655
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 098
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Jag har använt Dronspot de tre senaste gångerna som jag har avmaskat vår katt. Första gången stack hon direkt till dörren och ville ut...
Svar
0
· Visningar
602
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp