Katthem eller privat, en eller två?

elefanten

Trådstartare
Jag och sambon har nästan bestämt oss 100 % att vi ska skaffa katt nu. Vi har gått i de tankarna ganska länge, men tvekat på grund av att vi inte vill att katten/katterna ska vara hemma för mycket själv/a.

Vår situation:
Vi bor i en lägenhet (2a) och katten kommer vara innekatt. Jag pluggar heltid, kommer få räkna med i framtiden att vara borta 8 h/dag i skolan. Har två år kvar på utbildningen. Min sambo jobbar 100 % (oftast mer) och pluggar 50 % och är därför nästan aldrig hemma på vardagarna :p. Det kommer därför nästan alltid bli jag som kommer hem till katten först. Tycker ni under de förhållandena att vi ska ha en eller två katter? Eller ingen? Tänker att de kanske kan ha sällskap av varandra om de är två så slipper de bli så ensamma?

Vi ska köpa vuxen katt. Först var det tänkt att vi skulle köpa från ett stort katthem här i stan som har bra rykte. Då kostar katten 1000 :- och man får den vaccinerad, tatuerad och kastrerad. Man får även bra hjälp och stöd av katthemmet. Ska vi ha två katter köper vi då två som "hör ihop". Ska vi köpa en köper vi då en som alltid varit ensamkatt innan.

Ett annat alternativ är att ägaren till min fd. medryttarhäst ringde och frågade om jag ville ta över hennes katt. Jag har träffat katten några gånger och hon är mysig, men hon är inte kastrerad (har fått minst en kull) och inte tatuerad/chipmärkt. Ska vi ta över henne kommer jag troligtvis få kastrera henne + chipmärka. Dessutom har hon alltid bott större än vad vi gör nu, så jag är orolig att hon inte skulle trivas. Hon har också haft kattkompis innan, och tar vi henne blir hon ensamkatt. Anledning till att ägaren inte vill ha henne längre är för att hon tycker att katten blivit lite tillbakadragen och "olycklig". Hon tolkar det som att katten inte trivs i hennes nya hus, men jag är lite orolig för att det skulle vara något annat fel.

Vad tycker ni låter som bästa alternativet?