Katthem eller privat, en eller två?

elefanten

Trådstartare
Jag och sambon har nästan bestämt oss 100 % att vi ska skaffa katt nu. Vi har gått i de tankarna ganska länge, men tvekat på grund av att vi inte vill att katten/katterna ska vara hemma för mycket själv/a.

Vår situation:
Vi bor i en lägenhet (2a) och katten kommer vara innekatt. Jag pluggar heltid, kommer få räkna med i framtiden att vara borta 8 h/dag i skolan. Har två år kvar på utbildningen. Min sambo jobbar 100 % (oftast mer) och pluggar 50 % och är därför nästan aldrig hemma på vardagarna :p. Det kommer därför nästan alltid bli jag som kommer hem till katten först. Tycker ni under de förhållandena att vi ska ha en eller två katter? Eller ingen? Tänker att de kanske kan ha sällskap av varandra om de är två så slipper de bli så ensamma?

Vi ska köpa vuxen katt. Först var det tänkt att vi skulle köpa från ett stort katthem här i stan som har bra rykte. Då kostar katten 1000 :- och man får den vaccinerad, tatuerad och kastrerad. Man får även bra hjälp och stöd av katthemmet. Ska vi ha två katter köper vi då två som "hör ihop". Ska vi köpa en köper vi då en som alltid varit ensamkatt innan.

Ett annat alternativ är att ägaren till min fd. medryttarhäst ringde och frågade om jag ville ta över hennes katt. Jag har träffat katten några gånger och hon är mysig, men hon är inte kastrerad (har fått minst en kull) och inte tatuerad/chipmärkt. Ska vi ta över henne kommer jag troligtvis få kastrera henne + chipmärka. Dessutom har hon alltid bott större än vad vi gör nu, så jag är orolig att hon inte skulle trivas. Hon har också haft kattkompis innan, och tar vi henne blir hon ensamkatt. Anledning till att ägaren inte vill ha henne längre är för att hon tycker att katten blivit lite tillbakadragen och "olycklig". Hon tolkar det som att katten inte trivs i hennes nya hus, men jag är lite orolig för att det skulle vara något annat fel.

Vad tycker ni låter som bästa alternativet?
 
Sv: Katthem eller privat, en eller två?

Jag tycker att ni ska ha 2 katter i alla fall. Det är nästan aldrig fel med 2 katter, såvida inte katterna själva har åsikter.
Jag vurmar för katthem, men å andra sidan funkar det ju med omplaceringskatten också. Om katten är van med sällskap, varför inte även köpa en yngre katt från en katthem som sällskap? Att gå ner i storlek på bostad är sällan något problem, bara dom har klätterträd och leksaker.

Det är bra om nuvarande ägaren kastrerar och gör allt sånt innan katten flyttar, så slipper ni det. Dessutom är det bra för katten att vara hemma på en känt ställe tills den läkt ihop i alla fall, sen kan ni ta över den. Okastrerat ökar alltid risken för att katten strilar och löp är aldrig kul.
 
Sv: Katthem eller privat, en eller två?

Nej 2 katter känns helt klart bäst, det enda negativa med det är väl att det blir dubbla kostnader. Vi badar ju inte direkt i pengar. Dock har jag ett stort sparkonto så pengar till eventuella veterinärkostnader finns. Dessutom är jag själv färdig veterinär om 2 år så då blir ju den kostnaden mindre iaf :D. Ska ha dem försäkrade.

Har redan tittat ut 2 klätterträd och massor roliga leksaker. Ska bygga några själv med där man kan gömma mat som de kan roa sig med när man är borta.

Tyvärr kommer inte ägaren gå med på att kastrera innan. Precis, en okastrerad katt är jag inte särskilt intresserad av. Minns fortfarande hur mina tidigare katter stod och skrek om natten innan de kastrerades.
 
Sv: Katthem eller privat, en eller två?

Tyvärr kommer inte ägaren gå med på att kastrera innan.

I så fall skulle jag tacka nej till den katten och gå till katthemmet och välja två kompisar där. Ta ett par katter som är äldre än 2 år så har de värsta busåldern bakom sig (klättra i gardiner osv...).
 
Sv: Katthem eller privat, en eller två?

Jo det är vad som känns bäst för mig med. Ägaren till den andra katten har dock alltid varit schysst och hjälpt mig med medryttarhästen, så jag känner att jag står lite i tacksamhetsskuld till henne. Hon vill verkligen att jag ska ta katten... Men får nog bli katthemskatter!

Ja, inga kattungar eller ungkatter kommer in här :angel:. Men det är också för att om jag köper från katthem är det ju inte alltid man har så stor inblick i deras historia, och om man köper en kattunge känns det inte som att man är helt säker på vad man får för katt till slut.
 
Sv: Katthem eller privat, en eller två?

Historien bakom behöver egentligen inte betyda nånting, så den tycker jag inte du ska hänga upp dig på. Inte alla katter med ägare som har en tillförlitlig historia heller, det ljugs rätt mycket om bakgrund och liknande tyvärr. Köp en katt som bott i jourhem eller liknande ett tag, så har du den närmaste historian klar. Då har dom ofta lärt känna katten lite och kan säga hur den är osv. Ska du ha 2 är det lättare att köpa 2 från samma hem, så kolla det. Då känner dom redan varandra.
 
Sv: Katthem eller privat, en eller två?

Jag kanske uttryckte mig dumt, det jag menar är att jag vill veta hur katten är. Om jag köper en kattunge (troligtvis utan stamtavla) som är kelig och verkar trivas inomhus så är det ju en risk att den förändras innan den blir vuxen. Mina tidigare katter förändrades iaf mycket från att de var kattungar till att de blev vuxna. Visst kan även en vuxen katt förändras, men risken känns mindre.

Jag vill gärna ha kattungar i framtiden, men då tänker jag köpa från en seriös uppfödare med en ras passande för den slags katt jag vill ha. Då känns det lite mer säkert iaf.
 
Sv: Katthem eller privat, en eller två?

Håller med. Vanligast förekommande på katthem är s.k. huskatter/bonnkatter och där vet man inte förrän de är vuxna om de verkligen lämpar sig som innekatter eller ej. Tog själv hem en upphittad sådan som bokstavligen började klättra på väggarna när den blev större. Vill man vara säker på att katten trivs som innekatt så är en vuxen redan prövad katt ett säkrare kort, eller en raskatt av lugnare variant. En del säger att det hänger på hur mycket man aktiverar katten men jag vet inte om jag håller med om det, vissa katter trivs inte inne hur mycket de än stimuleras med låtsasmöss och snören.
 
Sv: Katthem eller privat, en eller två?

Men du ville ju ändå inte ha en kattunge, och köper du en vuxen katt som bott i jourhem och inte på katthemmet så får du ju reda på hur den är. Sen så är det inte så att alla katter av en ras är likadana. Det skiljer på individer och det går aldrig att veta hur en katt blir som vuxen. Är det väldigt noga, rekommenderar jag även vuxna raskatter som går att få för nån tusenlapp. Kastrerad. Sen, ja, raskatter har väl i högre procent lättare för innelivet.
 
Sv: Katthem eller privat, en eller två?

Men du ville ju ändå inte ha en kattunge, och köper du en vuxen katt som bott i jourhem och inte på katthemmet så får du ju reda på hur den är. Sen så är det inte så att alla katter av en ras är likadana. Det skiljer på individer och det går aldrig att veta hur en katt blir som vuxen. Är det väldigt noga, rekommenderar jag även vuxna raskatter som går att få för nån tusenlapp. Kastrerad. Sen, ja, raskatter har väl i högre procent lättare för innelivet.

Ja men det är väl precis det TS skriver.
 
Sv: Katthem eller privat, en eller två?

Rent kostnadsmässigt är det ju dyrare att ta din stallkompis katt om du ska vaccinera, chippa och kastrera.

I övrigt är jag partisk. :p Jag tycker du ska ta från katthem.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 305
Senast: Milosari
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 420
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 669
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp