Katthemskatt eller raskatt ?

X

Xeline

jag VILL ha en till katt. Jag VILL jag vill JAG VILL. Som en treåring lägger jag mig ner framför sambon och skriker tills han ger med sig. Ok...då kommer nästa fråga. En katt från ett katthem eller en raskatt ?

Jag och barnen såg på Djursjukhuset på TV häromdagen då var det ett långt reportage från Tassebo. Och det bara värkte i både mig och barnen att en sån kisse skulle vi nog ha ändå...

Jag har varit inne på KKS och Stockholmskatthems sidor och alla kattögon bara tittar på MIG. Hur skall jag kunna välja en ? Jag vill ju att ALLA skall få ett hem och bli älskade !


Eller en liten Britt eller Aby -bebis ? Jag vill ju ha en raskatt nångång i livet. Men det kanske är bättre när jag blir ännu äldre och bor lämpligare för en innekatt. Nu är det ute-katt som gäller.

Sen är det ju en annan fråga vad mina befintliga katter tycker minst illa om ! En stilig kattherre kanske ? Eller en kattunge ?

Míiiiaaaauuu !
 
Jag tycker att det är för sorgligt att katthem behövs...

Men i dagens läge skulle jag gå för en raskatt.
Uppfödarna är mer seriösa tycker jag!
 
Förstår dig precis! Jag hade antingen valt en av varje - eller katthemskatt, om det bara skulle vara en.

På KKS blir man ju kär bara man öppnar sidan - och det är så många som behöver hjälp.

mandalaki
 
En katthemskatt! Sedan vill du ha en till, och då tar du en katthemskatt till som sällskap till den första. Då börjar du känna dig utanför för att de ägnar mest tid åt varandra, så du skaffar dig en raskatt som ska vara innekatt. När du är på jobbet får du dåligt samvete över raskatten som sitter hemma ensam, så det får bli en till raskatt - en till kan ju inte skada liksom. Nu har du fyra katter, och då kan ju inte en till spela någon större roll, och du såg ju en så gullig kisse på katthemmets hemsida. När du är där visar det sig att den utvalda katten har ett syskon, och dem har du inte hjärta att skilja åt...
Så ta du en katthemskatt... till att börja med... :devil:
 
Man får inte glömma bort att jag redan HAR två katter ! Så den som skall komma tilll mig efter att jag legat på golvet framför sambon är nummer 3.

Ja, jag skulle lätt kunna ha en hel kattflock. När jag var hos en Brittuppfödare hade hon typ 6-7 katter, det var dömysigt, men jag tror inte att sambon tycker så :crazy:
 
åå men ta en katthemskatt!
jag vill ta fleeeer (köpt en av KKS och är stödhem åt en, plus att vi har 2 till i huset) men det går bara inte med fler katter.
Jag älskar alla katterna lika mycket men det är verkligen en speciell känsla att ha köpt en katt som haft det svårt innan. Det finns ju så hemskt många som bara längtar efter ett eget hem, sitter där på katthemmet.... :( ååå lyllos dig som KAN köpa katt!
 
Jag tycker att det är för sorgligt att katthem behövs...

Men i dagens läge skulle jag gå för en raskatt.
Uppfödarna är mer seriösa tycker jag!

Vad menar du med att uppfödarna är mer seriösa?
På vilket sätt, hur då, än vem? :confused:

Xeline: Välj en katthemskatt! :love:
 
Jag hade nog tagit en raskatt, för att veta att den är uppfödd "enligt alla konstens regler", men hjärtat är svagt varje gång man är inne på katthemmens hemsidor...

En aby skulle jag också vilja ha, eller en burma... Men nu ska det ju bli en till koratflicka istället :)
 
Jag anser att Uppfödarna är mer seriösa med vem och hur de
säljer kattungar.
Bondkatter är oftast mer oplanerade.

Dessutom har folk svårare att göra sig av med och att
skaffa en katt som kostar pengar.
 
Jag har en KKS-kisse hemma, världens underbaraste :love:

Tycker du ska hjälpa en därifrån :) Min var livrädd när hon kom hem till mig och det känns fantastiskt att ha fått henne att börja lita på mig. Hon var helt omöjlig att röra men se vad vi gjort framsteg :) Tycker det är jättekul att träna med henne! Bilden ljuger väl lite, sådär lugn är hon långt ifrån alltid, men hon kommer iaf alltid fram numera när jag sträcker fram handen. Och hon är med hela tiden istället för att ligga och gömma sig som förut. Det går framåt :)

Jag tycker absolut du ska ta en KKS-katt. Det är underbart att kunna hjälpa en kisse i nöd :)

/snurpe
 
Är valet verkligen så svårt ? En katthemskatt såklart...dom är dom som verkligen behöver ett hem...och det har i regel de flesta raskatter...
 
Jag anser att Uppfödarna är mer seriösa med vem och hur de
säljer kattungar.
Bondkatter är oftast mer oplanerade.

Dessutom har folk svårare att göra sig av med och att
skaffa en katt som kostar pengar.

Katthem är mycket noga med vilka de säljer katterna till. Man skriver kontrakt och får inte sälja vidare katten utan att underrätta katthemmet om varför man gör det.
Katthem ställer mycket höga krav på den nya familjen, så jag anser att många katthem är minst lika seriösa som uppfödare.
 
Själv vet jag att när jag ska skaffa katt så blir det en katthemskatt. Det finns så många katter som behöver hjälp och de brukar även ha kattungar!
 
Jag anser att Uppfödarna är mer seriösa med vem och hur de
säljer kattungar.
Bondkatter är oftast mer oplanerade.

Dessutom har folk svårare att göra sig av med och att
skaffa en katt som kostar pengar.

Katthem är mycket noga med vilka de säljer katterna till. Man skriver kontrakt och får inte sälja vidare katten utan att underrätta katthemmet om varför man gör det.
Katthem ställer mycket höga krav på den nya familjen, så jag anser att många katthem är minst lika seriösa som uppfödare.

För att inte tala om att katthemmen i vissa fall kräver att nya ägare ska besöka katten på katthemmet minst tre gånger innan leverans, att katten körs hem av katthemspersonal för att kolla så inte det nya hemmet är uppenbart olämpligt och att en uppföljning alltid sker en tid efter köpet...

Nu fungerar ju inte alla katthem likadant, men så här går det till där jag varit volontär i snart två år. I de fall då nya hem vid uppföljning visat sig bryta kontraktet så har man även tagit tillbaka katterna. Händer mer sällan då de flesta köpare är seriösa.

Har själv två katthemskissar som är världens raraste, men nog är jag sugen på en raskatt någon dag... Maine coon och ragdoll är favoriterna... :)
 
har katthemsbarn hemma och de är så fina, uppväxt med raskatt men det går lika bra med husisar :)
och så gör man en god gärning också
 
Min största oro om jag tar en katthemskatt är att mina kärringar därhemma är stygga med den. Visserligen kan de vara stygga med en raskatt också, men raskatten har inte haft det tufft fram tills jag tar den, så om det värsta skulle inträffa och jag måste lämna tillbaka den så känns det inte lika taskigt som om man måste lämna tillbaka en katthemskatt. Idén med katthemskatten är ju att ge en behövande kisse ett gott hem, frågan är ju bara om mitt hem är gott om tanterna är taskiga :crazy: :confused: och jag har ingen aning om hur de kommer att bete sig. Jag tror dessutom att de är snällare med en kattunge...ååhh vad svårt det är.
 
Hör med dem på katthemmet! Vad tycker de? Har de en katt som passar? hör om du inte kan få prova ett tag utan att kanske ha gjort allt klart för "köp". Eller hör om de inte tycker att det är lämpligt, eftersom att de flesta katterna är svaga psykiskt? Jag hade vänt mig till dem för att höra vad de säger...
Själv har jag inga erfarenheter...jag är allergisk mot kissar.. :cry:
 
Jag tycker att man ska hjälpa de stackars kissar som finns på katthemmen. Eller de som haft den turen rättare sagt... Jag köpte min Siri från Västerås katthem och det är verkligen den bästa kissen som finns!!

Jag funderar också på att skaffa en till. Jag gillar britter och eftersom Siri ser ut som nån brittkorsning eller nåt vill jag absolut ha en äkta britt nu!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är uppväxt med katt men det har alltid varit "bondkatter" och naturligtvis fick de gå fritt ute som de ville. Nu har vi flyttat till...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 092
Senast: MissFideli
·
K
Övr. Katt Jag och min pojkvän skall snart (november/december) skaffa en liten katt för första gången i vårat liv. Vi har försökt att läsa på så...
Svar
6
· Visningar
1 179
Senast: Kajsabet
·
Övr. Katt Liten spinoff till en fråga jag hade i tråden om Skumma spekulanter (på huskattungar). Det kom ett påtalade i den tråden, och jag har...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
15 391
Senast: Minelli
·
M
Övr. Katt Finns det fler störda typer i kattvärlden än på andra ställen? Jag har haft kattungar ett antal gånger och har det nu igen (nej detta...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
18 326
Senast: Kat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • HusdjursGPS
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp