Katthotell, eller...?

Otherside

Trådstartare
Vi kommer förmodligen att åka iväg strax efter nyår och blir borta 2-3 veckor. Problemet är våra katter. De är 2 "hittekatter" och ganska speciella; trygga och glada hos oss men lättskrämda och lite nervösa inför nytt och främmande.

Min man tycker att katterna ska få stanna här hemma, och att någon tittar till dem typ 2 ggr om dagen. Vi har kattlucka så de kan gå in och ut som de själva vill, och även ett uterum i anslutning till huset, där de kan vistas om de vill, i sofforna etc. Uterummet är dock inte uppvärmt (vi bor i Skåne så det lär inte bli minus 30, men ändå vinter...).

Själv tycker jag det känns otryggt och vill hellre ha dem på katthotell. Men jag har ingen aning om hur de skulle reagera där. Den ena funkar det nog bra för, men den andra... Han kommer att bli väldigt orolig (tror jag). De är inte precis älskvärda goda vänner (här hemma funkar de då vi har stort hus och de kan smågnabbas utan problem ) så de behöver ha varsitt rum.

Oron över att lämna dem hemma är om nåt händer. Om en av dem plötsligt försvinner? Om det blir snöstorm och svinkallt och kattluckan fryser igen? Om pissenisse börjar spraya inne i huset pga att han blir orolig och ensam utan oss? Han är väldigt social med oss.... Båda är extremt keliga och nära.... Hur ska de reagera i ett helt tomt hus??

Usch så svårt. Själv väljer jag katthotell om vi hittar ett riktigt bra, men mannen nästan vägrar.

Nån fundering...?
 
Under en sådan pass lång tid skulle jag välja katthotell om ni har råd med det, tryggare för mig som ägare.
Men det är dyrt vilket man får räkna in. Jag är orolig när vi lämnar våra i knappa 2 dygn med grannen som tittar till. (Vi har 2 innekatter 😅 )
 
Vår katt ska få testa katthotell nästa vecka. Det blir fyra dagar, om han trivs och det funkar får han bo där även i vinter när vi ska bort. Hotellet ser jättebra ut, men vi vet förstås inte hur katten reagerar. Men katterna vi såg när vi var där såg rätt nöjda ut. Vi tycker det är skönt för oss att han är trygg när vi inte är hemma
 
Ni känner ingen som skulle vilja bo hos er när ni är iväg och kolla till katterna?

Det kan ju vara en ansvarsfull äldre tonåring eller ung vuxen som fortfarande bor hemma hos föräldrarna och hade tyckt att det var skönt med ett "eget" hus i några veckor.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Blev lite inspirerad av en annan tråd och kom på att någon här kanske kan hjälpa mig! Jag bor i hus med trädgård i ett villaområde och...
2
Svar
25
· Visningar
5 448
Senast: Lupin
·
Övr. Katt Problem har uppstått. De senaste dagarna när jag har kommit hem är det en främmande katt inne i huset (kattlucka). Han skrämmer mina två...
Svar
4
· Visningar
2 441
Senast: cirkus
·
T
Övr. Katt Såg på en annan tråd att man kan ge katter antidepresiva medel om de kissar innomhus. Vad kostar det? Skulle det hjälpa på min katt...
Svar
15
· Visningar
1 164
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp