Kattlåda i garderob?

aiquen

Trådstartare
Jag ska flytta och funderar över var jag ska göra av kattlådan i den nya lägenheten - det vore väldigt skönt att kunna gömma undan den (lådan, inte lägenheten) någonstans. Då det finns en garderob (med flera hyllplan) i hallen funderar jag på om jag skulle kunna göra hål i dörren till den och ha lådan - med huv/tak tänker jag mig - där inne?

Alltså kan kan jag väl, men tror ni att det skulle bli "sunkigt"? Jag har inte mer plats än att jag kommer behöva förvara en del skor, ytterkläder etc. i garderoben också. Det går kanske att täta lite mellan hyllplanen så att det åtminstone inte far runt en massa damm där inne, men tror ni att det skulle börja lukta kattlåda i garderoben eller kläderna till slut? Inte för att jag tycker att lådan luktar illa nu och då står den ändå i sovrummet, men det är ju förstås mer instängt i en garderob ...
 
Sv: Kattlåda i garderob?

Jag skulle nog inte göra så, utan istället bygga in den i nån billig möbel som t ex även används som sittplats i hallen eller nåt liknande - en som klädförvaring inte var en del av, eller där klädförvaringsbiten var väl avgränsad.

ikea-hackslänkar
 
Sv: Kattlåda i garderob?

Tack för länken!

Problemet är att få plats med lådan/möbeln. Jag har bara en vägg i hallen och den är bara 60-någonting cm bred, om mitt minne inte sviker alldeles. Hittills har jag inte lyckats hitta någon lämplig möbel alls som skulle kunna rymma både kattlåda och annat - alternativt funka som sittplats - som får plats där. Jag kan inte direkt komma på någon annanstans heller där lådan skulle kunna få plats, åtminstone inte så att den smälter in någorlunda snyggt. Och i sovrummet vore det ju skönt att slippa ha den igen.

Men kanske är det oklokt att ställa den i garderoben ändå... Jag får väl klura på det hela en sväng till.
 
Sv: Kattlåda i garderob?

Köp en Modkat! :D

Vi har köpt en sån och den är snygg och diskret och kommer stå bra i ett hörn i vardagsrummet eftersom vi inte har plats för den i badrummet.
 
Sv: Kattlåda i garderob?

Förvara inte textilier i samma möbel som du har kattlådan i, de tar åt sig lukt. Jag har gjort det misstaget.
 
Sv: Kattlåda i garderob?

Jag har aldrig haft och vill aldrig ha kattlådan någon annanstans än i badrummet. Känns himla ofräscht att ha den i andra rum. Även om man rensar noga osv så sitter ju lukten kvar ett tag....

Har du dessutom vanlig sand så dammar den ner överallt! Dina kläder kommer bli ganska illaluktande efter ett tag....

Usch jag fattar inte hur folk orkar ha lådan i vardagsrummet eller tom köket. Bläh. :p
 
Sv: Kattlåda i garderob?

Usch jag fattar inte hur folk orkar ha lådan i vardagsrummet eller tom köket. Bläh. :p

Kanske för att den inte får plats i badrummet? :idea:
Vi kommer ha vår låda i ett hörn i vardagsrummet, under datorbordet eftersom vi har så litet badrum att det inte nu finns någon lämplig plats för den (badrummet ska göras om och badkaret ska ut, då blir det bara en dusch och då blir det mer golvyta kvar så då kan lådan kanske få stå där inne istället) men dessutom så är det inte särskilt bra för klumpbildande sand att stå i fukt som det blir efter dusch/bad.
Men kök är jag lite fundersam till jag också, där håller jag med. Det blir ju som sagt damm från sanden och det vill i alla fall inte jag ha i köket så det letar sig in på tallrikar, bestick, matvaror med mera.
 
Sv: Kattlåda i garderob?

Och jag tycker det är sjukt ofräsht att ha den i badrummet när man kommer ur duschen och det fastnar kattsand under fötterna på en...

Vi har ett helt rum över som vi hänger lite tvätt i längst in och sen har vi kattlådan i andra änden, det funkar finfint. Hade jag inte haft det rummet hade jag nog antagligen placerat den i hallen.

Och ch791022 är du verkligen allvarlig? :D
 
Sv: Kattlåda i garderob?

En av de kattungar jag fött upp har tränats till att gå på toaletten med hjälp av de där ringarna. Det tog ett par veckor bara.
 
Sv: Kattlåda i garderob?

Kattsanden är ju i lådan, inte på golvet. ;)

Dra över golvet med en kost en gång om dagen så får du upp ev sand som de dragit med ut.
 
Sv: Kattlåda i garderob?

Usch jag fattar inte hur folk orkar ha lådan i vardagsrummet eller tom köket. Bläh. :p

Orkar? När jag bodde i lägenhet med minimal toalett fick jag ha lådorna både i vrum och kök (fler katter=fler lådor) och det var inte mindre jobbigt än nu när de står i badrum och "förrådsrum"? :D
Hur pass dammigt och illaluktande det blir beror ju på hur slarvigt man sköter det, inte var lådan står..

Ts: Jag skulle inte rekommendera att ha det så. Risken känns rätt stor att katten ska börja göra sina behov utanför lådan. De vill inte ha det mörkt, kvavt och instängt på toan.
Sen blir det ju som sagt lite damm och lukter så om du inte får det helisolerat lär du nog behöva damma och vädra sakerna regelbundet.
 
Sv: Kattlåda i garderob?

KL

Tack för alla svar. Jag ska försöka hitta någon annan lösning.

Men nej, det handlar ju åtminstone för min del inte om att "orka" ha lådan någon annanstans än i badrummet, utan snarare om vad jag har för val. De senaste lägenheterna jag har bott i har haft antingen pyttebadrum eller badrum med ur förvaringssynpunkt dum planlösning och då är det helt enkelt svårt att klämma in en kattlåda. Annars hade jag också föredragit att ha lådan i badrummet.
 
Sv: Kattlåda i garderob?

Inte om katten gjort sina behov under tiden jag duschar, dessutom har jag en ganska stor matta på golvet och den går inte så lätt att dammsuga. Och det blir lätt fuktigt i badrummet och då fastnar sanden liksom på golvet.
 
Sv: Kattlåda i garderob?

Jag har min kattlåda i ett förrådsrum, men så har jag ju inga kläder därinne heller. Istället för att såga hål i dörren har jag köpt en sån där "hasp" för 30 kr och skruvat upp, riktigt smidigt plus att det luftar lite bättre. Hatar att trampa i kattsand, därav mitt val av placering :)
 
Sv: Kattlåda i garderob?

Sambons syster har gjort det med sin katt funkar helt problemfritt :)
Tror han använde sig av något sådant har system http://www.coolstuff.se/Litter_Kwitter?gclid=CNvQ3veGgbECFYMhcgod21IeSQ, så för hennes del verkar det ju ha fungerat utmärkt.

Det där hade såklart varit skitsmidigt om det fungerade, men jag har verkligen inte tålamod att försöka ens. Även om jag tror att det faktiskt hade kunnat passa åtminstone en av mina katter.

Jag tänkte för övrigt om lite och fick utan större problem in lådan i badrummet i alla fall. :p Jag hatar också sand under fötterna, men med en liten sopborste väldigt nära till hands tror jag att det kommer funka (har ganska höga kanter på lådan dessutom, så katterna kommer nog inte lyckas skvätta ut så överdrivet mycket sand). Om inte annat väger lite sand på golvet upp att slippa ha lådan väl synlig och/eller platskrävande någon annanstans i lägenheten.
 

Liknande trådar

Hemmet Håller på att totalrenovera min nya lägenhet på 62 km. I hallen finns en klädkammare som jag funderar på att ta bort, men jag är...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 240
Senast: Elo
·
Hemmet Vi har sagt upp vår hyresrätt och fick igår en bekräftelse på uppsägningen. Det är så trist, en hel sida med enbart "du är skyldig...
2
Svar
26
· Visningar
4 666
Senast: Voeux
·
Hemmet Nu är jag ute i god tid, men men! Nästa år skall lägenheten säljas, vill så klart få ut så mycket som möjligt för den och undrar lite...
2
Svar
20
· Visningar
5 211
Äldre Jag har länge haft en liten halvtaskig lukt stundtals i köket, MYCKET problem med möss och råttor, men det har lugnat sig väldigt mycket...
Svar
14
· Visningar
12 095
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17
  • Hingststationer

Omröstningar

Tillbaka
Upp