Kattlucka inomhus?

moiran

Trådstartare
Våra katter har sin kattlåda, mat och vatten inne i tvättstugan och trivs utmärkt med det. Men jag skulle vilja ha dörren stängd. Dels för att dämpa ljuden från tvättmaskin och torktumlare i resten av huset, men också för att det inte är så roligt att ha tvättstugan vidöppen när man har gäster (man ser den direkt när man kliver in i huset... :D Visst, det går att öppna med en lagom stor springa och sätta bromskloss men det hjälper ju inte helt för någon av anledningarna till att jag vill kunna stänga dörren. Och jag är övertygad om att det skulle bli en fantastiskt rolig lek att pilla loss den där klossen... :meh:

Så nu ska det bli kattlucka. Luckan behöver ju varken vara låsbar eller isolera mot vädret på andra sidan dörren. Men jag vill ju gärna att den ska vara snygg och minimalistisk. Men alla luckor jag hittar är rätt stora eländen och vissa går knappt ens att sätta i en innerdörr som ju är tunnare än vanliga ytterdörrar. Och FULA. Tips på luckor?

En annan fråga är: Kan jag sätta luckan med underkanten 15 cm upp från golvet? Vi har spegeldörrar, så det blir lite knepigt om vi måste sätta den längre ned. Vi har inte så stora katter, uppskattningsvis är de 25 cm över manken (de är inte inne nu så att jag kan mäta).
 
Sv: Kattlucka inomhus?

http://www.zooplus.com/shop/cats/cat_flaps_nets/manual_cat_flap/127608
Kanske inte den snyggaste, men den verkar ju åtminstone gå att sätta på en innerdörr. Finns fler varianter hos zooplus.

Klart du kan sätta luckan en liten bit upp. Det blir dessutom enklare för katten då, som slipper krypa igenom den :)

Just den modellen är för smal, vår dörr är ca 3,5 cm! Men jag såg att det fanns en motsvarande som skulle kunna passa, tack!

Någon som provat att göra en hemmagjord kattlucka?
 
Sv: Kattlucka inomhus?

Jag har gjort en av en playwoodbit som jag hængde upp i två små gångjærn. Den blir inte riktigt tæt, ljudet från tvættmaskinen hørs sækert igenom i så fall.
 
Sv: Kattlucka inomhus?

Jag har gjort en av en playwoodbit som jag hængde upp i två små gångjærn. Den blir inte riktigt tæt, ljudet från tvættmaskinen hørs sækert igenom i så fall.

Satte du den i dörren? Vickar den inte obehagligt när man öppnar och stänger den då? Det gör den kanske iofs även om den stängs med magneter som luckorna på marknaden?
 
Sv: Kattlucka inomhus?


Den första var väl för glasdörrar?

Vi har provat att sätta in en sån här i stalldörren. Den fungerar bra. Men den är ful som stryk och gungar/smäller när man öppnar och framför allt stänger dörren. :p Men den här är ju inget fall framåt heller... :D

Jag känner att det finns en marknad för designade kattluckor. Jag får komma på några idéer och starta företag. ;)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 043
Senast: Otherside
·
Övr. Katt Jag har ett dilemma som jag gärna vill höra era åsikter på. Har en katt, en aktiv katt, vi bor på landet sist på grusvägen och han är...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 627
Senast: Lindsen
·
Övr. Hund Jag har en stor hundgård i anslutning till huset, med lucka in till en begränsad del av huset. Fungerar perfekt för mina hundar...
Svar
15
· Visningar
1 758
Senast: dpmatte
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
173 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp