KesoNeso

Trådstartare
Behöver köpa en kattlucka men det är ju värsta djungeln. Vill ha en bra pålitlig lucka, som öppnar och stänger som den ska, håller tätt och går att låsa. Hade en för många år sedan som katterna kunde trycka upp trots att den var låst, bara de pressade tillräckligt hårt.

Funderar på en med chipläsare men vet inte för och nackdelar med det.

Är det någon som kan rekommendera någon bra eller som kan hjälpa mig med vad man ska titta efter.
Vad har ni för erfarenheter?
 
Behöver köpa en kattlucka men det är ju värsta djungeln. Vill ha en bra pålitlig lucka, som öppnar och stänger som den ska, håller tätt och går att låsa. Hade en för många år sedan som katterna kunde trycka upp trots att den var låst, bara de pressade tillräckligt hårt.

Funderar på en med chipläsare men vet inte för och nackdelar med det.

Är det någon som kan rekommendera någon bra eller som kan hjälpa mig med vad man ska titta efter.
Vad har ni för erfarenheter?
Fördelen med chipläsare är att du slipper få in grannens katt. Nackdelar vet jag inga.

Tror det är en sureflap jag har och rekommenderar den inte p.g.a. att om katten vill ta sig igenom den så gör den det. Förutom det är jag dock nöjd med den.
 
Det sitter en Ferplast Swing i min balkongdörr. Den stänger inte alltid igen ordentligt, utan står och glipar så att det kommer in kall luft. 🥶 Det händer när katterna slinker igenom och stoppar upp luckan med svansen. Inte optimalt, alltså.

När det kommer till kattlucka som faktiskt leder utomhus (och således även in i huset) så hade jag satsat på en med chipläsare. Annars är risken stor att man får besök av andra katter än sin egen...
 
Fördelen med chipläsare är att du slipper få in grannens katt. Nackdelar vet jag inga.

Tror det är en sureflap jag har och rekommenderar den inte p.g.a. att om katten vill ta sig igenom den så gör den det. Förutom det är jag dock nöjd med den.

Tack för svar.
Det är just det där jag hade problem med på min gamla, de kan ta sig igenom den om de tvunget vill. Jag vill ju kunna låsa den och veta att de inte kan ta sig ut då.
Risken är ganska minimal att någon annan katt skulle ta sig in, då jag har två större hundar som håller dem borta från tomten.
Så frågan är om det finns någon annan fördel med chipläsare då. Det skiljer ju ganska mkt i pris så känns onödigt att köpa med chip om jag inte behöver kanske.
 
Det sitter en Ferplast Swing i min balkongdörr. Den stänger inte alltid igen ordentligt, utan står och glipar så att det kommer in kall luft. 🥶 Det händer när katterna slinker igenom och stoppar upp luckan med svansen. Inte optimalt, alltså.

När det kommer till kattlucka som faktiskt leder utomhus (och således även in i huset) så hade jag satsat på en med chipläsare. Annars är risken stor att man får besök av andra katter än sin egen...

Tack för svar.
Som jag skrev i andra inlägget gör hundarna att risken för påhälsning av annan katt är minimal.
Dock är ju det andra du skriver också ett problem jag vill slippa.

Man kan ju tycka det borde finnas nån modell som inte har dessa problem, det borde ju ha hänt något med utvecklingen sen jag köpte min förra lucka för typ 10-15 år sedan :cautious:
 
Jag har en utan chip (från Zooplus ) som låses med vred, den kan jag inte tänka mig att de kan pilla upp.
Gummilisten runt luckan är dock lite klen, så jag har en frigolitlåda som sluss på insidan på vintern för att slippa kalldraget.
Biltemas ser ut att vara av samma princip, jag ska nog byta till deras hundvariant eftersom min stora katt får pressa sig igenom den jag har om han har snö i pälsen... 🙈
 
Köp inte en lucka från Trixie. Min nyopererade (tog bort ett bakben efter påkörning) tog sig ut trots låst lucka. Han hade tratt på sig.
Min yngsta lärde sig snabbt att öppna den inifrån genom att slita sönder gummilisten med klon.

Även som ny håller den inte tätt och fladdrar hej vilt när det blåser ute.
 
Jag har en utan chip (från Zooplus ) som låses med vred, den kan jag inte tänka mig att de kan pilla upp.
Gummilisten runt luckan är dock lite klen, så jag har en frigolitlåda som sluss på insidan på vintern för att slippa kalldraget.
Biltemas ser ut att vara av samma princip, jag ska nog byta till deras hundvariant eftersom min stora katt får pressa sig igenom den jag har om han har snö i pälsen... 🙈

Problemet som brukar bli är att det bara är en liten plastbit som håller luckan när den är låst. Den plastbåten brukar sitta i mitten nertill eller i en hörna nertill. Pressar då katten på ett annat ställe så böjer de luckan lite och då hoppar den över/förbi den lilla plastbåten som låser.

Jag har tittat på massor av olika luckor nu och det verkar inte som det har blivit bättre på dessa 10-15 år som gått sen jag köpte sist.
Man kan tycka de borde ha utvecklats…..

Men jag ska kika lite på den sidan och se om den med vred är annorlunda, tack :)
 
Köp inte en lucka från Trixie. Min nyopererade (tog bort ett bakben efter påkörning) tog sig ut trots låst lucka. Han hade tratt på sig.
Min yngsta lärde sig snabbt att öppna den inifrån genom att slita sönder gummilisten med klon.

Även som ny håller den inte tätt och fladdrar hej vilt när det blåser ute.

Tack! Det verkar vara liknande problem med alla modeller. Konstigt det ska vara så svårt att göra en bra lucka…..
 
Jag hade valt att sätta en skjutlucka över kattluckan för att stänga den. Det blir både säkrare och tydligare för katten när det går att öppna och inte. Mina hade blivit väldigt frustrerade om det är möjligt att öppna ibland men inte alltid, och säkert försökt tvinga upp den ändå.
 
Jag hade valt att sätta en skjutlucka över kattluckan för att stänga den. Det blir både säkrare och tydligare för katten när det går att öppna och inte. Mina hade blivit väldigt frustrerade om det är möjligt att öppna ibland men inte alltid, och säkert försökt tvinga upp den ändå.
Smart! Helt sjukt att jag inte ens tänkt tanken. :banghead:
 
Jag hade valt att sätta en skjutlucka över kattluckan för att stänga den. Det blir både säkrare och tydligare för katten när det går att öppna och inte. Mina hade blivit väldigt frustrerade om det är möjligt att öppna ibland men inte alltid, och säkert försökt tvinga upp den ändå.

Bra och simpel lösning. Men varför finns den inte färdig att köpa ? :D
 
Vi är jättenöjda med vår kattlucka. Enda som hade kunnat göra den bättre är om den hade känt på sig att katten bär med sig en groda eller fågel eller annat trevligt in :meh:

Vi har chipläsare och man kan låsa luckan på olika sätt. In men inte ut, ut men inte in eller låst åt båda hållen. Man kan också låsa den för olika katter så har man tex en skadad katt som inte ska gå ut så kan man låsa bara det chippet men övriga katter kan gå ut och in som de vill.
 
Vi är jättenöjda med vår kattlucka. Enda som hade kunnat göra den bättre är om den hade känt på sig att katten bär med sig en groda eller fågel eller annat trevligt in :meh:

Vi har chipläsare och man kan låsa luckan på olika sätt. In men inte ut, ut men inte in eller låst åt båda hållen. Man kan också låsa den för olika katter så har man tex en skadad katt som inte ska gå ut så kan man låsa bara det chippet men övriga katter kan gå ut och in som de vill.

Ja, det där med att bära byten med sig in är anledningen till att det var så längesen vi hade lucka sist :wtf:
En liten del av mig hoppas väl att dessa katterna inte gör det :D

Vad är det för märke på din lucka?
 
Bra och simpel lösning. Men varför finns den inte färdig att köpa ? :D

Jag tror det finns några få som har det. Det fanns fler innan de "smarta" luckorna kom.
Nackdelen är ju att det krävs lite meckande om man vill att de ska kunna gå in men inte ut, men det är absolut möjligt att fixa om man klurar lite på hur man ska fästa "extraluckan" redan innan man väljer modell på kattlucka.
 
Efter en del funderande och googlande har jag kommit fram till att jag köper en billig lucka och sätter så de kommer in sadelkammaren istället. Där finns då mat, vatten och värme, och så får de nöja sig med att komma in i och ut ur huset när vi är hemma.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 072
Senast: BornAgain
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 371
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 493
Senast: miumiu
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 208
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp