Kattlucksproblem

Wille

Trådstartare
Hur ska jag tänka här? Jag ska installera kattluckor, både in till farstun och in till huset. Höjden upp till katternas mage har jag mätt till cirka 15 cm. (Svårt att mäta). Nivån mellan farstuns tröskel och trappen utanför skiljer cirka 8 cm. Om jag sätter kattluckan på 15 cm utifrån räknat så blir det på 7 cm höjd inifrån räknat. Om jag sätter den på 15 cm höjd inifrån räknat så blir det på 23 cm höjd utifrån räknat. Hur skulle ni gjort? Kompromiss rakt av med 19 cm ute och 11 cm inne?
 
När jag hade katter och bodde i hus då hade vi luckan på rätt höjd inifrån och ett lecablock utanför för att få någorlunda rätt höjd ute. Men då satt luckan bredvid dörren så om du ska ha den i dörren så kanske det blir lite svårare och då hade jag nog satt den lite mittemellan.
 
När jag hade katter och bodde i hus då hade vi luckan på rätt höjd inifrån och ett lecablock utanför för att få någorlunda rätt höjd ute. Men då satt luckan bredvid dörren så om du ska ha den i dörren så kanske det blir lite svårare och då hade jag nog satt den lite mittemellan.
Hade ju varit en idé men tyvärr går det inte att sätta luckan vid sidan av dörren. Men funderar på om det går att sätta ett trappsteg på dörrens utsida, som följer med när man öppnar och stänger dörren.
 
Men 23 cm utifrån är ju inte särskilt högt för en katt. Jag har nog liknande hemma. Fast jag har satt luckan i ett fönster i stället
 
Pappa har sin i källardörren och den är väl satt kanske 20 cm upp från marken (?) Ingen av katterna har någonsin funderat över de 😊 De springer ut och in själva och gjort sedan den kom dit.
 
Fortsätter i samma tråd trots annat problem.

Hur lång tid tar det innan katterna fattar hur luckan fungerar och kan använda den? Jag hjälper dem på traven nu, men hoppas de ska fatta galoppen snart.
 
Fortsätter i samma tråd trots annat problem.

Hur lång tid tar det innan katterna fattar hur luckan fungerar och kan använda den? Jag hjälper dem på traven nu, men hoppas de ska fatta galoppen snart.
Vi har bara tränat lucka med en katt, men han lärde sig fort. Ett par dagar, om ens det.
 
För vår katt tog det några dagar innan han var helt bekväm med att använda luckan. Maken tränade katten med frestande kyckling på ena sidan dörren, samtidigt som han visade hur luckan funkar genom att öppna den lite. Det är inte fullt så enkelt som att träna en hund!
 
Fortsätter i samma tråd trots annat problem.

Hur lång tid tar det innan katterna fattar hur luckan fungerar och kan använda den? Jag hjälper dem på traven nu, men hoppas de ska fatta galoppen snart.

Jag tror att det är väldigt olika. En del katter lär sig direkt och andra tar längre tid. Det beror på hur framåt, orädda och nyfikna de är. Mina var innekatter men vi hade en kattlåda med huva och lucka. De ena var kattunge när den införskaffades. Honom bara plockade jag upp och tryckte in genom luckan. Sen skramlade jag med en leksak utanför och han puttade upp luckan och gick ut. Sen gick han ut och in några gånger antingen för att testa den eller för att det var roligt. Den andra var vuxen och betydligt försiktigare. Hon vägrade använda den. Hon tyckte att den var otroligt läskig. Om man tryckte in henne genom luckan så kunde hon putta upp den och gå ut efter ett tag men hon gick aldrig in frivilligt. Vi försökte tvinga henne genom att ha luckan på en hel dag (tänkte att hon går väl in när hon behöver gå på lådan) men det slutade i att hon till sist gick med benen i kors för att hon var så nödig. Och när vi tog bort luckan sprang hon direkt på lådan. Så vi gav faktiskt upp.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 206
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 523
Senast: Bapelsin
·
Skola & Jobb Jag inser redan innan jag skrivit klart att det förmodligen kommer saknas info/ vara struligt, men ha lite överseende? Så här är det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 140
Senast: Hiddeous
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 208
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp