Kattmat - "beslutsångest"

Y

Ynthe

Idag var Ynthe inne på premiärtur på nya djuraffären här på orten, först och främst för att titta på en ny transportbur till min lillkisse som jag får hämta om ett par veckor.
Hade även en liten diskussion med affärsinnehavaren angående kattmat, och då torrfoder (mina katter äter bara torrfoder).

Till saken:
Vi har nu i fyra år gett dem Mjau torrfoder vilket fungerar mycket bra. Har två kastrerade katthonor (4 och 2 år gamla), okomplicerade (ingen sjukdom, urinsten el dyl), lagom i hull, utekatter (d v s rör sig mycket ut på sommaren - under vintern vill de inte ens gå ut). Den ena långhår (vissa problem med hårbollar under sommarhalvåret), den andra korthår (inga problem alls).

Nu pratade vi, jag och affärsinnehavaren om kattmat, och h*n fördömde heeeelt mitt val av kattmat (visserligen måste h*n prata gott om det h*n säljer, för att få något sålt), och började då prata om hur RC, Hills och Nutro var såpass mycket bättre, samt att (tack vare att dessa var mer "koncentrerade") katterna åt mindre av det (d v s inte lika mycket avföring o dyl att ta reda på) och då blev det även mer ekonomiskt enl denne.
Dessutom innehöll dessa "bra" foder allt en katt behöver, emedan "stormarknadsmaten" knappt var hälften så nyttig.
Jag gick på den massiva marknadsföringen och köpte en provpåse till mina katter för att öht kolla om de gillade maten (ratat bl a Whiskas, Kitekat o s v), då jag starkt bedyrade att båda två var mycket kräsna om hur maten smakade.
Men iallafall, de knaprade maten för glatta livet, och valde detta foder hellre än sitt ordinarie. Och jag menar, är det då bättre så varför inte byta foder liksom?

Därför undrar jag hur stor skillnad i vitaminer/näringsinnehåll det är mellan Mjau torrfoder och det jag provade, Nutro Choice Complete Care. Jag har ju bara egentligen försäljarens råd att gå på (som givetvis vill sälja sin produkt), och vill därför gärna "rådgöra" med er här på Buke.
Vad har de olika fodren för för- resp nackdelar?
Blir det i det långa loppet dyrare att fodra med "märkesfoder"? (Foderpengar är egentligen helt orelevant i sammanhanget, om det på något sätt är bättre att ge än det billigare fodret).
Ni som har erfarenhet av båda sorter, vad tycker ni?

Tacksam för svar!! :bow: :bow:
 
Sv: Kattmat - "beslutsångest"

MJAU står sig bra mot "djuraffärstorrfoder". Många förfäras över att MJAU innehåller köttbiprodukter och säger att det då är sämre kvalité, men köttbiprodukter är i Sverige humanmat. Det är animalier av bra kvalité (t ex maskinurbenat kött och blod). Det är sådant man hittar i korv och pölsa ;)

MJAU innehåller i princip samma saker som de flesta dyrare torrfoder gör: animalier, spannmål (MJAU skriver spannmål och enligt dem själva är det ris och majs) och fiskmjöl. Vad gäller proteinhalt ligger den ungefär på samma som dyrare foder gör, lite klent med fett kan jag tycka dock.

Jag kan säga att jag inte mrkte någon skillnad på katternas allmäntillstånd när jag gav MJAU mot för när jag gav Royal Canin. De åt inte mer av MJAU, de sket inte mer heller.

Jag ger inte torrfoder alls nu, men faktiskt, MJAU står sig bra och det är svenskt vilket jag tycker man ska stödja så långt man kan (givetvis inte på bekostnad av kattens hälsa).
 
Sv: Kattmat - "beslutsångest"

Tack Sol för ditt svar! :)

Precis, den aspekten glömde jag att skriva. Självklart vill man hellre stödja svensk kattmatsindustri (om den är likvärdig med utländsk), än sån som kanske släpats runt halva Europa :crazy:

Så då är alltså Mjau ett fullgott foder, och även jämförbart med dyrare märken?

Men jag tänkte passa på att lägga till en följdfråga, får ju hem en liten kattunge nu om ett par veckor, och vad jag förstått behöver den ett annorlunda (fetare?) foder än mina vuxna katter.
Hur gör man då för att "hålla isär" kattmaten, så de äldre inte äter alltför mycket av bebismaten?
Nu under sommaren tror jag iofs inte att det skulle göra till eller från, de är ute mycket och gör av med förhållandevis mycket energi, men under vintern har en av dem (2-åringen) en tendens att lägga på sig lite extra (vet anser det inte skadligt, men att det bör hållas under uppsikt), och det är isf under denna period som det skulle kunna skapa problem.
Och vad bör man tänka på när det gäller mat till lillkatten?
Så ja, ännu en fråga att fundera över!
 
Sv: Kattmat - "beslutsångest"

Om du portionerar ut maten så kan du ge katterna mat i varsitt rum med stängd dörr mellan dem. Så gjorde jag när mina katter åt två olika sorters torrfoder och efter någon vecka behövde jag inte stänga dörren, de lärde sig snabbt vilken skål som var deras.

Har du torrfoder ståendes framme hela tiden kan du göra en låda i kartong el dyl med en ingång som bara kattungen kommer igenom och ge kattungematen därinne.

Jag skulle ge kattungefoder, vilket tyvärr inte mjau har. Jag tycker att Hills Natures Best är ett utav de bättre, kan du få tag i ANF är det ännu bättre. Jag gillar inte RC, jag anser att de är bättre på marknadsföring än på att laga kattmat.
 
Sv: Kattmat - "beslutsångest"

Det enklaste är ju om du har MJAU torrfoder stående framme och så kan både kattungen och den vuxna katten äta av det, men så erbjuder du kattungen lite på sidan om. Kattungen behöver mer fett och protein än vad torrfodret kan erbjuda. Ge kattungen av MJAUs burkmat eller något kattungetorrfoder 3-4 ggr om dagen så fixar det sig. Du kan även ge nötfärs blandat med äggula, det blir också mycket protein och fett.
 
Sv: Kattmat - "beslutsångest"

Tack så jättemycket för era svar!

Tror nog att jag gör som så att det vanliga torrfodret får stå framme hela tiden (som det är nu) så att alla tre har fri tillgång på det, samtidigt som den nya får mat lite "vid sidan om" också, låter som den bästa idén.

Cuaifeach (och alla andra också givetvis);
Vad är anser du är fel med RC? Har själv ingen erfarenhet, är bara nyfiken.
Någon med erfarenhet av Nutro?
 
Sv: Kattmat - "beslutsångest"

För mycket spannmål och för lite kött. De tycker att de är helt Ok att hälla i soyaprotein istället för kött och tycker att det är likvärdigt. :smirk:

Om du pm:ar din e-mail till mig kan du få ta del av ett mail jag fick utav RC.
 
Sv: Kattmat - "beslutsångest"

som med allt annat är det nog varierande. Precis som med människor tycker olika människor om olika mat. Vissa tycker om pannkaka, andra köttbullar. :)

Jag själv litar inte på "stormarknadsmaten". Har en känsla av att det är mycket skräp och utfyllnad i. Innehållsförteckningen är roligare o läsa på maten från djuraffärn.

Har provat lite olika märken och verkar som nutro funkar bäst än så länge.

Hills - får min kisse gaser i magen av.
Rc - Tycker den inte om
James Wellbelowed - Något jag började prova, då butiken "runt hörnet" inte har nutro. smakar tydligen kalas, men avföringen är ingen höjdare
Nutro - får nog återgå
 
Sv: Kattmat - "beslutsångest"

Jag ställde samma fråga för nån vecka sen, var i precis samma sits som dig. Fick dåligt samvete efter butikägarens snack och gav mina katter en provpåse av RC. De slukade den på två sekunder, kul för de men jag vill inte ha små tjocka saker.

Tror det var Sol (?) då som visade mig en uträkning på skillnanden mellan RC och Mjau. De var typ 4 procentenheter (57% på mjau och 61% å RC). Eftersom jag blandar med kött och blötmat beslutade jag mig för att fortsätta med Mjau.

Och mina kissar är också jättefina!
 
Sv: Kattmat - "beslutsångest"

*kl*

Jag hade hellre gett mjau än RC eftersom jag tycker RC är ganska falska i sin marknadsföring. Nu ger jag Mjau på burk (till kastraten som mår utmärkt på det, fantastisk päls har han också), Eukanuba eller mer okända Orijen till honan som "måste" ha lite torrfoder annars matvägrar hon och tappar hull, samt kött i form av hjärta, råa köttiga ben mm. Vet. är toksåld på RC-sortimentet och gillar inte egentligen mitt val av mat, men han måste ändå hålla med om att båda katterna är i riktigt fin kondition.
 
Sv: Kattmat - "beslutsångest"

Jag dristar mig till att säga att den genomsnittlige zoobutiksanställde inte vet ett skit om kattmat och katters näringsbehov. Han (eller hon) säger bara vad Royal Canin sagt åt honom att säga.
 
Sv: Kattmat - "beslutsångest"

Jag har provat många olika foder genom åren (mina äter oxå bara torrfoder) och jag tycker absolut att man märker skillnad på dom "fina" fodren och på dom man köper i vanlig butik (har provat både mjau, wiskas, friskis osv.). Mina katter får mycket bättre pälskvalitet och det blir mindre avföring och dom äter mindre, det blir därför inte så mycket dyrare heller, fast dom har fri tillgång. Dom ser mer harmoniska ut och håller hullet jätte bra. Jag har RC och tycker det funkar utmärkt, dom äter inget annat jag försöker med nu :)

Jag säger inte att RC är bättre än något annat, men för mina är det det :)
 
Sv: Kattmat - "beslutsångest"

Jag dristar mig till att säga att den genomsnittlige zoobutiksanställde inte vet ett skit om kattmat och katters näringsbehov. Han (eller hon) säger bara vad Royal Canin sagt åt honom att säga.

Det där stämmer inte alls, många jag känner som jobbar i djuraffärer är själva uppfödare och vet vad dom kan rekomendera av egna erfarenheter. Alla rekomenderar inte samma, men det är väl för att olika katter mår bra av olika foder.
 
Sv: Kattmat - "beslutsångest"

Beror säkert på vad man ger i övrigt också.

Men att bajset skulle vara annorlunda kan jag inte hålla med om, tvärtom luktar det ju mer om de äter blötmat/kött. Så innehöll RC mer kött borde det lukta mer med lite enkel logik?
 
Sv: Kattmat - "beslutsångest"

nej jag tror inte heller det.
Min fodertant kunde inte ge mig såna exakta uppgifter ang proteinhalt och fetthalt som folk här gjort.

Hon gav mig bara prover och några broschyrer.
 
Sv: Kattmat - "beslutsångest"

Det där stämmer inte alls, många jag känner som jobbar i djuraffärer är själva uppfödare och vet vad dom kan rekomendera av egna erfarenheter. Alla rekomenderar inte samma, men det är väl för att olika katter mår bra av olika foder.

Att man är kattuppfödare innebär inte att man har någon djupare kunskap om kattmat och näringslära.
 
Sv: Kattmat - "beslutsångest"

Beror säkert på vad man ger i övrigt också.

Men att bajset skulle vara annorlunda kan jag inte hålla med om, tvärtom luktar det ju mer om de äter blötmat/kött. Så innehöll RC mer kött borde det lukta mer med lite enkel logik?

Njae, detta stämmer inte riktigt. Mycket av avföringens lukt beror på ospjälkat protein. Luktar avföringen mycket är det en indikation på att det finns mycket ospjälkat protein i avföringen. Luktar avföringen lite indikerar det att det är lite ospjälkat protein i avföringen.

Mina katters avföring luktar ingenting. Det är ingen lögn, den luktar faktiskt ingenting och de BARFas.

Man kan dock inte direkt avgöra, via avföringens lukt, hur mycket protein katten får i sig. Katter som bara äter MJAUs våtfoder brukar få avföring som luktar en del. Innebär det att de katterna får i sig mindre protein än katter som bara äter tex. RC Indoor och vars avföring luktar mindre? Nej. För det första innehåller RC Indoor redan från början mycket mindre protein än MJAUs våtfoder. Även om proteinet i RC Indoor absorberas till 100% så kan ju inte katten få i sig mer protein än vad som finns i maten, eller hur? Ger du MJAU som innehåller närmare 58% protein så får katten i sig mer protein än katten som äter RC Indoor även om "bara" 60% av proteinet tas upp av kroppen.

Nu påstår jag inte att katter bara kan ta upp 60% av proteinet i MJAU, det var bara ett exempel på att det inte alltid är så lätt som en del vill påskina.
 
Sv: Kattmat - "beslutsångest"

Det där stämmer inte alls, många jag känner som jobbar i djuraffärer är själva uppfödare och vet vad dom kan rekomendera av egna erfarenheter. Alla rekomenderar inte samma, men det är väl för att olika katter mår bra av olika foder.

Jag har aldrig träffat nån i en zoobutik som inte rekommenderar torrfoder. De påstår att det är bättre än våtfoder. De vet däremot inte varför utan säger saker som att "våtfoder innehåller 80 proc vatten och vatten har du ju i kranen". (Visst har jag vatten i kranen men det är i KATTEN jag vill ha vattnet, alltså väljer jag bra våtfoder). De har inga hållbara argument till varför torrfoder skulle vara bättre medan jag har många argument till varför bra våtfoder är bättre.

Dessutom påstår nästan alla av dem att RC är överlägset bäst. Vilket de lärt sig av RC att de ska säga.
 
Sv: Kattmat - "beslutsångest"

Att man är kattuppfödare innebär inte att man har någon djupare kunskap om kattmat och näringslära.

Självklart inte, det har jag aldrig påstått, men är man seriös uppfödare och månar om sina katter så vet man ju vad som funkar bäst för dom och rekomenderar i sin tur det till andra, har man bara ett öga för djur så behöver man inte ha några djupare kunskaper i näringslära för att se om ens katt mår bra eller inte.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Ja, nu var det nog dags för en kattmat sort igen! :down: Har 2 kastrerade hankatter, innekatter som blir 4 år i år, de äter i...
Svar
7
· Visningar
2 251
Senast: nilie
·
Hundhälsa OBS! Långt inlägg. Har ett problem med min hund som är en spetshane på 3,5 år. Har haft honom i ca 1,5 år och under den tiden har han...
Svar
10
· Visningar
9 029
Senast: Hgfy
·
T
Trav Hej allihop! Vet inte mkt om sporten och travhästens skötsel som sådan. Men har nu fått travfolk alldeles inpå mig och är lite frågande...
Svar
8
· Visningar
1 714
Senast: martha
·
Övr. Katt Vad får era katter för mat och vad har ni för rutiner beträffande utfodringen? Vi har två katter, min är 10 år och den andra är väll 3...
2
Svar
25
· Visningar
2 619
Senast: jamjam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp