Bukefalos 28 år!

Kattmat (bilanx)

Cocos

Trådstartare
Ikväll kommer mina nya kompisar :love::nailbiting:
Dom äter nu mush färskfoder och torrfoder från RC kitten samt eukanuba vuxenmat. Den ena katter är ca 20 veckor och den andra 6 månader (därav olika torrfoder).
Jag får med torrfoder för 1-2 veckor och har köpt både mush och mjau.
Kruxet är det att jag har ett rejält bök med att få tag på mush, och största problemet är egentligen min frys. Får plats med Max 2-3 påsar mush :cautious:
Jag planerar därför att ge i huvudsak mjaus mjukmat samt lite mush!
Jag vill dock ge torrfoder också som komplement till blötmaten och har surfat halva nätterna för att hitta ett foder som är hyfsat vettigt, inte kostar en halv månadslön samt är lätt att få tag på för mig. Hittade då Bilanx! Nån som ger sina katter det? Åsikter?

Jag tar tacksamt emot andra tips på hur ni gör med utfodring av mjuk/blötmat osv osv..

(Finns en del trådar om detta men de flesta gäller specifika önskemål för katter med känslig ange eller så är trådarna från 2008 :D)
 
@Cocos: Om du tar Bilanx skulle jag ta deras variant utan spannmål. Den vanliga innehåller alldeles för mycket spannmål.

Fast bra torrfoder behöver inte bli dyrt plus att det är mycket drygare. Titta på Carnilove (finns bla på Arken Zoo), Acana och Orijen. Beställer man från tex zooplus blir det inte dyrt.
 
Hur kommer det sig att du vill ge torrfoder? Vad tänker du att ska vara en fördel med torrfodret jämfört med blötmaten?

Dels för att det alltid ska finnas lite att äta. Risken är ju överhängande att de smäller i sig all blötmat direkt.
Sen är det om jag ska åka bort 1-2 dagar så är det smidigt om nån kan komma och umgås med samt ge katterna blötmat, denna någon är dock inte så sugen på att åka flera ggr per dag för att ge blötmat... men jag vill egentligen ge bara blötmat/färskfoder samt lite råa ben och sånt..
 
Dels för att det alltid ska finnas lite att äta. Risken är ju överhängande att de smäller i sig all blötmat direkt.
Sen är det om jag ska åka bort 1-2 dagar så är det smidigt om nån kan komma och umgås med samt ge katterna blötmat, denna någon är dock inte så sugen på att åka flera ggr per dag för att ge blötmat... men jag vill egentligen ge bara blötmat/färskfoder samt lite råa ben och sånt..

Varför ska det alltid finnas något att äta? Varför är det dåligt att de äter upp sin blötmat på en gång? Jag har BARFat mina katter i 15 år och de får mat 3 ggr/dag. Det fungerar alldeles utmärkt.

Denna någon som ska vakta katterna måste ändå komma 2 ggr/dygn eftersom lagstiftningen anger att katter ska ha tillsyn 2 ggr/dygn. Då blir det blötmat 2 ggr/dygn. Behövs det mat där emellan kan man lägga fram fryst mat. Då kan katterna äta allt eftersom maten tinar.
 
Varför ska det alltid finnas något att äta? Varför är det dåligt att de äter upp sin blötmat på en gång? Jag har BARFat mina katter i 15 år och de får mat 3 ggr/dag. Det fungerar alldeles utmärkt.

Denna någon som ska vakta katterna måste ändå komma 2 ggr/dygn eftersom lagstiftningen anger att katter ska ha tillsyn 2 ggr/dygn. Då blir det blötmat 2 ggr/dygn. Behövs det mat där emellan kan man lägga fram fryst mat. Då kan katterna äta allt eftersom maten tinar.

För att jag har lärt mig att katter äter lite och ofta. Jag har dock inte haft katt på några år så finns säkert en hel del att uppdatera sig på.

Så om personen kommer hit på kvällen och sover här på natten måste hen komma en gång mitt på dagen också?!
Skulle inte tro det...
 
För att jag har lärt mig att katter äter lite och ofta. Jag har dock inte haft katt på några år så finns säkert en hel del att uppdatera sig på.

Så om personen kommer hit på kvällen och sover här på natten måste hen komma en gång mitt på dagen också?!
Skulle inte tro det...

Katter har aldrig behövt fri tillgång på mat. Det är inget naturligt eller sunt ätbeteende för dem.

Hur man löser tillsynen spelar ingen roll, vill någon övernatta går det bra men katter ska ha tillsyn 2 ggr/dygn. Därmed går det alldeles utmärkt att utfodra med blötmat eller BARF.
 
Katter har aldrig behövt fri tillgång på mat. Det är inget naturligt eller sunt ätbeteende för dem.

Hur man löser tillsynen spelar ingen roll, vill någon övernatta går det bra men katter ska ha tillsyn 2 ggr/dygn. Därmed går det alldeles utmärkt att utfodra med blötmat eller BARF.

Ett litet tips... förklara saker ist för att va så tvär! Jag frågar ju saker kring foder just för jag blir tveksam då man läser så mycket olika rekommendationer.
Jag är inte tappad bakom flötet och fattar såklart att katter mår bäst av så ren mat som möjligt.
Men det där med att "katter ska ha torrfoder" är liksom starkt präglat i mig sen jag va barn och därför tänker jag att de ska ha det.
 
Katter är obligat karnivor, dvs de ska äta enbart kött och inga kolhydrater. Torrfoder innehåller alltid mycket kolhydrater och relativt lite kött. Det innebär att katten bara kan ta upp relativt lite och resten sätter sig som fett. All blötmat innehåller alltid mycket mer protein än det bästa torrfodret.

Eftersom katten dessutom är ett ökendjur så har de mycket dålig törstreflex pga att de är vana att få sitt allt sitt behov av vätska från bytesdjur. Torrfoder gör att deras urin blir för koncentrerad eftersom de inte dricker tillräckligt mycket, och eftersom många katter får problem med njurarna är det otroligt viktigt att förebygga njurproblem genom att se till att katten får i sig tillräckligt med vätska. Läs gärna här om kattens vätskebehov.

Gamla föreställningar om katter lever kvar, tex att de ska ges mjölk (många är laktosintoleranta) fisk (allergiska), att de måste ha en kull innan de kastreras osv.

Precis som med all djurvård så förändras vår inställning och vanor i takt med ny kunskap och forskning!

Tidigare var det ganska smetigt och tidskrävande att barfa men numera kan man köpa helfoder, frysta mush bollar från tex Granngården. Ge också gärna råa kycklingvingar och liknande som katterna kan gnaga på - men håll köksdörren stängd tills du ser att de inte drar in det längst under soffan som är för tung för att lyfta! :crazy:

Som @Sol tidigare sagt är katten inte alls i behov av mat hela tiden, tvärtom så är det naturligt för dem att jaga och äta ett byte varje, eller varannan dag.

Som grädde på moset, ett barfad katt eller en som får bara blötmat bajsar mindre och det luktar ingenting eftersom kroppen tar upp i princip allt! Och det gör även att de inte får problem med övervikt, ett problem för många kastrerade innekatter.

Om du fortfarande vill köpa torrfoder så är Applaws ett av det bättre på marknaden och behöver inte kosta en förmögenhet om du beställer från tex zooplus. Jag betalade 150kr för 2 kg.

Lycka till med nya familjemedlemmarna! :)
 
Dels för att det alltid ska finnas lite att äta. Risken är ju överhängande att de smäller i sig all blötmat direkt.
Sen är det om jag ska åka bort 1-2 dagar så är det smidigt om nån kan komma och umgås med samt ge katterna blötmat, denna någon är dock inte så sugen på att åka flera ggr per dag för att ge blötmat... men jag vill egentligen ge bara blötmat/färskfoder samt lite råa ben och sånt..
Katter måste ändå ha tillsyn två ggr per dygn så är väl smidigt att fodra morgon och kväll? Många katter blir tjocka på fri tillgång på torrfoder.
 
Katter är obligat karnivor, dvs de ska äta enbart kött och inga kolhydrater. Torrfoder innehåller alltid mycket kolhydrater och relativt lite kött. Det innebär att katten bara kan ta upp relativt lite och resten sätter sig som fett. All blötmat innehåller alltid mycket mer protein än det bästa torrfodret.

Eftersom katten dessutom är ett ökendjur så har de mycket dålig törstreflex pga att de är vana att få sitt allt sitt behov av vätska från bytesdjur. Torrfoder gör att deras urin blir för koncentrerad eftersom de inte dricker tillräckligt mycket, och eftersom många katter får problem med njurarna är det otroligt viktigt att förebygga njurproblem genom att se till att katten får i sig tillräckligt med vätska. Läs gärna här om kattens vätskebehov.

Gamla föreställningar om katter lever kvar, tex att de ska ges mjölk (många är laktosintoleranta) fisk (allergiska), att de måste ha en kull innan de kastreras osv.

Precis som med all djurvård så förändras vår inställning och vanor i takt med ny kunskap och forskning!

Tidigare var det ganska smetigt och tidskrävande att barfa men numera kan man köpa helfoder, frysta mush bollar från tex Granngården. Ge också gärna råa kycklingvingar och liknande som katterna kan gnaga på - men håll köksdörren stängd tills du ser att de inte drar in det längst under soffan som är för tung för att lyfta! :crazy:

Som @Sol tidigare sagt är katten inte alls i behov av mat hela tiden, tvärtom så är det naturligt för dem att jaga och äta ett byte varje, eller varannan dag.

Som grädde på moset, ett barfad katt eller en som får bara blötmat bajsar mindre och det luktar ingenting eftersom kroppen tar upp i princip allt! Och det gör även att de inte får problem med övervikt, ett problem för många kastrerade innekatter.

Om du fortfarande vill köpa torrfoder så är Applaws ett av det bättre på marknaden och behöver inte kosta en förmögenhet om du beställer från tex zooplus. Jag betalade 150kr för 2 kg.

Lycka till med nya familjemedlemmarna! :)

Jag tackar så hjärtligt för en utförlig text :up:
Jag har läst mycket men iom att alla tycker olika är det så svårt att veta vad som är bäst liksom..
min hund åt färskfoder i en period och katterna äter mush nu.
Jag kommer nog skippa torrkulorna helt när det jag fått av uppfödaren är slut.
Kycklingvingar fick hunden också.. tror till o med jag har kvar några i frysen! :)
Vart kan jag läsa mer om vad för råa grejer jag kan ge katterna? Funkar tex kaninhjärta och revben? Det finns nämligen i min närbutik.
 
Du kan ge i princip all rått muskelkött, ben och inälvor till dina katter. Det enda man måste se upp med är att det är ett komplement till helfodret, ung som godis, eftersom katten behöver vissa ämnen som inte finns i enskilda råa bitar.
 
Okej... here er go again!

Nu har jag lusläst typ allt om torrfoder känns det som..
Valet står nu mellan canagan, acana och applaws!
Acana innehåller fisk vilket jag egentligen vill undvika, men det verkar ju onekligen som ett bra foder annars!
Applaws verkar många rekommendera men deras "kyckling adult" består ju mest av kycklingmjöl vilket jag ställer mig tveksam till är det inte bättre med torkad kyckling då som i tex canagan?
 
Okej... here er go again!

Nu har jag lusläst typ allt om torrfoder känns det som..
Valet står nu mellan canagan, acana och applaws!
Acana innehåller fisk vilket jag egentligen vill undvika, men det verkar ju onekligen som ett bra foder annars!
Applaws verkar många rekommendera men deras "kyckling adult" består ju mest av kycklingmjöl vilket jag ställer mig tveksam till är det inte bättre med torkad kyckling då som i tex canagan?

Allmänt brukar ju applaws rekommenderas men deras recept har blivit sämre, Canagan är också bra, men jag skulle varmt rekommendera att du köper en mindre påse av båda sorterna och prövar vad katterna äter. Annars kan det hända att du står med en 2 kg påse som katterna rynkar på nosen åt :meh:

Trust me it happens.
 
Allmänt brukar ju applaws rekommenderas men deras recept har blivit sämre, Canagan är också bra, men jag skulle varmt rekommendera att du köper en mindre påse av båda sorterna och prövar vad katterna äter. Annars kan det hända att du står med en 2 kg påse som katterna rynkar på nosen åt :meh:

Trust me it happens.

Jag ser också att Applaws rekommenderas typ överallt.. jag tror dock inte jag tänder riktigt på det där med kycklingmjöl.. låter inte bra :cautious:
Jag tänkte ju ge mest blötmat men ena katten skiter fruktansvärt illa av det trots att han ätit det förut.
Så utöver mush ska jag nog göra dom du säger och köpa en provpåse av canagan och se vad de säger.. nu äter de RC kitten (dags att sluta med när det tar slut) och eukanuba, eukanuba verkar dock inte riktigt falla fom på läppen och äts upp först när de är superhungriga.
Kanske dumt att testa acana iom fisken i men jag gillar ju deras hundfoder så kanske värt att prova iaf..
 
Gick till djuraffären och tänkte köpa en provpåse canagan och en acana, fanns såklart inte canagan på små påsar men de har smakgaranti så jag köpte en stor påse.
Ställde fram en skål med några kulor av vanliga maten samt några av de nya sorterna. En katt va framme och högg canagan direkt och besvärade sig knappt med att lukta på acanan så hoppas den andra katten också gillar det för jag gillar innehållsförteckningen samt att det finns att köpa i närheten!
 
Och hur ska man kunna göra en försiktig övergång till nytt torrfoder när katterna petar ut bara de nya torrfoderkulorna och hellre verkar svälta än äta det andra? :cool:
På riktigt alltså.. kattskrällen :love:
 
Det beror väl på hur känsliga magar dina katter har. Med Nikita som verkar ha järnmage, peppar peppar, så byter jag på en dag. Häller bara upp det nya torrfodret och hon äter med god aptit och ingen skillnad på mående eller i lådan. Verkar de inte påverkas fysiskt så ge dem nya fodret, blir de dåliga i magen, fasa in det bit for bit :)
 
Dom blev lite konstiga i magen första 2 dagarna men inte så jag tyckte det verkade farligt liksom :p
Har dock köpt en mindre påse med den gamla maten för jag skulle fasa in den nya under några veckor.. dom verkar dock äta lite mer av gamla maten nu men först när den nya är slut och de jamat efter färskfoder och insett att de inte får nått :D
(De får mush 2 ggr dag)
Det enda bökiga nu är att lilla katten gärna käkar upp stora kattens mush och stora katten behöver gå upp i vikt och lilla skulle inte må dåligt av att äta mindre :cool: så nu står jag o passar på dom och har kelstund med lilla när han ätit upp så får stora äta en extra boll med mush.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 212
Senast: Sassy
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
983
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hej! Jag har två katthonor, okastrerade (hittills) på 7 månader samt 5 månader, innekatter. Den äldsta katten har blivit väldigt tjock...
Svar
8
· Visningar
1 247
Senast: Bison
·
Övr. Katt Nya kattungen kommer hem 6/9. Hon ska ju självklart äta kattungemat. Uppfödaren har sagt att hon mest äter blötmat. Jag är mest van med...
Svar
5
· Visningar
1 837
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp