kattmat och småbarn

vinkelina

Trådstartare
så var vi igen där. Med småbarn som kladdar i matskålen. Tidigare har vi haft kattens matskål uppe på en avlastningsbänk, men för ett år sedan tappade hon synen och fick svårt att hoppa upp dit så skålarna fick ställas på golvet

Men skulle nu vilja ha en lösning så att katten får äta i fred utan att vår 11 månaders tvättar händerna i vattenskålen eller provsmakar maten. Kan inte heller ha maten i ett avgränsande rum pga planlösningen (och att man i så fall behöver stänga dörrar, vilket inte är så smart)

Så har ni någon smart lösning?
 
Vi har maten i ett rum där barnen inte får vara. Dörren hakas med en krok så det blir en glipa, katten kommer in men inte barnen.

Det var inte riktigt vad du frågade efter. Men konceptet kanske kan omvandlas. Avskilj ett hörn, låt katten ha sitt i ett halvöppet köksskåp... ja möjligheterna är många.
 
En surefeed kanske skulle kunna funka? Vattnet har jag tyvärr ingen lösning på annat än att ställa skålen i badrummet och helt enkelt låta det bli blött.
 
En sån här lösning? Minus kaminen då :p Går att köpa med färre sektioner också så att det blir mindre.

om inte katten tar sig mellan spjälorna kan man ju låta grinden gå att öppna så att katt tar sig in men inte barn.

454CBCBA-5A61-4AB3-9397-998F84FC35AE.jpeg
 
Jag använde en variant av marsvinshus när jag hade småbarn på besök och maten behövde vara i samma rum som de var. Ett tillräckligt stort trähus som katten, vattnet och maten får plats i men där ett litet barn varken kan lyfta eller komma åt det funkade finfint i många år här.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Hundhälsa Fick hem provsvaret idag, vi har Giardia :arghh: Har precis beställt hem Axilur och Virkon för 2500 kr och nu börjar 3 veckor av...
Svar
16
· Visningar
6 801
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hunden har börjat med resursförsvar gentemot ena katten, M, när vi är inomhus. Han gör utfall och biter mot henne när hon går förbi/går...
Svar
16
· Visningar
2 377
Senast: Egonson_
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 182

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp