Kattmat på ica?

silverblom

Trådstartare
Vilken torr kattmat på ica ska jag köpa om jag vill köpa den som är minst dålig?



Katterna äter i huvudsak blötmat men ibland skulle det vara bra om de kan äta lite torrmat med

Och enligt vetrinären är det bra för tänderna.
 
Byt veterinär är det första jag skulle rekommendera. Att torrfoder skulle vara bra för kattens tänder är en gammal skröna. Torrfoder är precis lika effektivt för deras tänder som kex är för oss.

På ica har jag aldrig sett någon bra torrfoder. Katter är karnivorer, dvs. rena köttätare och ska ha foder utefter det. Vill du ge torrfoder så titta på de med så hög kötthalt som möjligt.
 
Om du måste ge katterna torrisar (jag har själv en junkie som får lite) så gå till en djurbutik och köp ett kvalitetsfoder, Applaws, Canagan, Call of the Wild tex. Har du ingen butik nära dig så kan man alltid beställa på nätet.

Och som @MissFideli sa, råa kycklingvingar är bra för att skrapa bort tandsten och hålla tänderna i bra skick. Vill du inte ge kycklingvingar eftersom det kan vara lite kladdigt, särskilt om katten släpar iväg med den någonstans, så köper jag torkad kycklingfilé som substitut. Särskilt när det legat framme en liten tid så blir konsistensen likartad.
 
Det finns få (eller inga, om man ska vara riktigt krass) bra torrfoder i vanliga matbutiker, så ta dig till närmaste djurbutik och se vad de har för sorter. Välj något köttrikt och spannmålsfritt eftersom katter är renodlade köttätare av naturen och ändå inte får ut något positivt av att äta spannmål. Min katt fick Carnilove under den period jag vande in honom på blötfoder, och jag tyckte att det funkade bra.

Tyvärr har jag erfarenheten att en del veterinärer slentrianmässigt rekommenderar torrfoder, det där med näringslära och hur katters matsmältning fungerar verkar ha gått dem förbi. Blötfoder är ju dessutom mycket lättare att hitta bra sorter utan att ta sig till specialbutiker, Mjau t ex finns precis överallt och är bra för sin prisklass.

Vad gäller tuggande för tändernas skull så finns det annat du kan ge som är naturligare för katten, du har redan fått bra förslag i tråden. Typ vad som helst som inte är torrfoder är att föredra, eftersom en del katter kan få begär på de där förbaskade kulorna och sedan vägra äta annat. :cautious:
 
Jag har en annan erfarenhet , har de väl börjat med blöt mat vill de inte ha torrfoder.
Tycker torrfoder är smidigare, mindre lukt, kladd och blir inte dåligt efter ett par timmar.
Jag har mest gett mina royal Canin/Hills torrfoder och mina katter har ändå blivit gamla. :)
 
Jag har en annan erfarenhet , har de väl börjat med blöt mat vill de inte ha torrfoder.
Tycker torrfoder är smidigare, mindre lukt, kladd och blir inte dåligt efter ett par timmar.
Jag har mest gett mina royal Canin/Hills torrfoder och mina katter har ändå blivit gamla. :)
Fast att det är smidigare med torrfoder hör knappast hit. En katt dricker så lite att hen riskerar att bli sjuk på enbart torrfoder. En katt är inte gjord för att äta torrmat utan för att äta kött med den vätskan på köpet som det innebär. Kan man inte ge katten rått kött så är blötmat ett bättre alternativ än torrmat.
 
Fast att det är smidigare med torrfoder hör knappast hit. En katt dricker så lite att hen riskerar att bli sjuk på enbart torrfoder. En katt är inte gjord för att äta torrmat utan för att äta kött med den vätskan på köpet som det innebär. Kan man inte ge katten rått kött så är blötmat ett bättre alternativ än torrmat.

Vad får de för sjukdomar då? Mina har druckit vatten till, kanske har jag bara haft tur med katthälsan...
 
Vad får de för sjukdomar då? Mina har druckit vatten till, kanske har jag bara haft tur med katthälsan...
Katter är ökendjur. De är inte designade för att dricka tillräckligt för att äta torrt foder, de är designade att få i sig tillräckligt eller iallafall nästan tillräckligt med vätska genom sina bytesdjur. De blir helt enkelt inte tillräckligt törstiga för att dricka så mycket som de behöver för att kunna äta torrmat så de dricker för lite och drabbas därför lätt av njurproblem.

Ja man kan ha tur men det är inget man ska gambla med. Jag har och har haft enorma problem att få i de flesta av mina katter blötmat. Även nuvarande vägrar allt och det är verkligen ett bekymmer. Turligt nog är nuvarande en duktig musfångare så jag kan bara hoppas att hon får i sig tillräckligt med vätska därifrån.

Njurproblem går snabbt. Om det upptäcks i tid upptäcks det oftast vid andra undersökningar där även njurfunktionen kollas då njurproblem är så vanliga hos katt, vid seniorkoller eller dylikt. De visar vanligtvis inga symptom förren det är försent. Vår ena katt visade symptom på att något inte stod rätt till på lördagskvällen. Plötsligt skulle hon absolut ligga på köksbänken, något hon aldrig ens hade funderat på tidigare i sitt fjortonåriga liv och natten till söndagen började hon kissa på fel ställen. Då ringde jag min dotter (det var hennes katt) för jag förstod att nu var det illa. Katten hade aldrig kissat på fel ställe tidigare. Inte ens när hon varit sövd vid borttagande av tumörer då hon var helgroggy länge efter kissade hon på fel ställe. På söndagen uppträdde hon lätt förvirrat, kissade till och med där hon låg och hon drack kopiösa mängder. På måndagen fick hon somna in. Hennes njurar var små som mandlar och stenhårda och det fanns absolut inget att göra för henne.
 
Argumentet att man har haft, vet någon som haft en katt som levt på Friskies och mått bra hörs ofta. Men det är som att en person lever på snabbmat och McDonalds hela sitt liv och blev 95 år gammal. Det betyder inte att genomsnittspersonen skulle kunna leva så utan att dö i förtid pga diverse hälsorelaterade problem.
 
Argumentet att man har haft, vet någon som haft en katt som levt på Friskies och mått bra hörs ofta. Men det är som att en person lever på snabbmat och McDonalds hela sitt liv och blev 95 år gammal. Det betyder inte att genomsnittspersonen skulle kunna leva så utan att dö i förtid pga diverse hälsorelaterade problem.

Detta är en bra jämförelse! Jag känner till folk som har rökt och druckit i mesta av sitt 90-åriga liv och fick inga sjukdomar utav detta, men skulle fortfarande inte rekommendera ohälsosamma vanor.

All ny veterinärforskning om katt visar att katters kroppar är egentligen inte gjorda för att äta torrfoder. Inte bara fodrets torrhet utan även att det brukar innehålla kolhydrater för att sammanbinda foderbitarna, och katter kan inte ta någon större nytta utav det (katter är obligata karnivorer, alltså äter endast kött och ett minimalt intagande av spannmålsprodukter). Eftersom katter inte utnyttjar kolhydrater (alltså socker), och att dessa kolhydratskällor är ofta höga i kalorier, får dom mycket lättare diabetes. Fodrets torrhet kan bidra till uttorkning, njurproblem, urinvägsinfektion, men uttorkning kan även leda till ämnesomsättning går på lågvarv och jag har även hört uttorkning kan ge hjärtproblem. Katters tänder är även gjorda för att tugga isönder ben, så att säga torrfoder är bra för kattens tänder är nog faktiskt mer som att säga chips är bra för våra. Dessutom innehåller torrfoder gärna kolhydrater, de torrfodrena i matvarubutiken är nog huvudsakligen kolhydrater i sig = kolhydrater hamnar på tandköttet och mums för all sorts bakterier = gingivitis (tandköttsinflammation). Äter katten sin blötmat och mår bra av det så fortsätt med det tycker jag!
 
Mina utekatter som äter möss och annat dom får tag på får minst en liten påse blötmat varje dag - ibland två men det är sällan dom är så hungriga. Det är 85% vätska i dom. Inte heller där köper jag något dyrt.
Sen äter dom någon form av torrfoder - billigt - kanske knappt en dl per dag. Jag ser dessutom att dom dricker vatten. Nytt för mig att torrfoder skulle vara skadligt.
Hur ska man veta hur mycket vätska dom bör få i sig? Finns det något sätt att se?
 
Finns en artikel på ett BARFforum om att katter som äter möss får ökat skydd mot diabetes.

Det är inte väldigt konstigt eftersom det är ett naturligt byte för katter som dom har livnärt sig på i tusentals år (i sin ursprungliga hemvist livnär sig de afrikanska vildkatterna, deras förfädrar, på småbyten som gnagare och små ödlor), och det är fler kattägare som börjar köpa frysta möss och ge som en del av sin katts diet.

Mina utekatter som äter möss och annat dom får tag på får minst en liten påse blötmat varje dag - ibland två men det är sällan dom är så hungriga. Det är 85% vätska i dom. Inte heller där köper jag något dyrt.
Sen äter dom någon form av torrfoder - billigt - kanske knappt en dl per dag. Jag ser dessutom att dom dricker vatten. Nytt för mig att torrfoder skulle vara skadligt.
Hur ska man veta hur mycket vätska dom bör få i sig? Finns det något sätt att se?

Torrfoder kan vara skadligt för katters kroppar är inte gjorda för att äta spannmål, precis som en häst inte är gjord för att äta kött och ben. (Och innan folk ger sina anekdoter nej en katt lär inte dö på torrfoder, men många hälsorisker och hälsoproblem katter har idag har flera gånger inom forskning kopplats till just torrfoderutfodring). Katter är även ökendjur med bristfällig törstreflex och därmed behöver mycket vätska i sin föda, 85% låter ju perfekt! Katter använder sig inte av kolhydrater för att utvinna energi, utan dom använder sig utav fettet i sin fetthöga kost.

Lättast att se hur mycket vätska en katt behöver är att helt enkelt att ge färskfoder, egna byten, eller blötmat. Jag kan hitta en del dokument om veterinär- och djurforskning om katt, men det är oftast skrivet på rätt så akademisk engelska.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag var till affären idag och skulle handla kattmat. Jag köper storpack av den maten och det var slut i affären. Tyvärr känner jag inte...
2
Svar
30
· Visningar
2 311
Senast: Wille
·
Katthälsa Någon som behandlat sin katt med Atopica kapslar? Vi har nämligen lite problem.. Katt behöver det pga pancreatit och enterit. Stått på...
Svar
7
· Visningar
339
Senast: Sol
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
6
· Visningar
472
Katthälsa Ok. Två problem: Tuva blir lätt hård i magen och Maggan lös. De äter blötmat (Bozita ren) ett halvt paket om dagen (delat på tre...
Svar
18
· Visningar
1 329
Senast: Tarnin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp