Kattmat vs hundmat

Silkisif

Trådstartare
Kände att min fråga i foderfunderingstråden höll på att spåra så startade en ny tråd. För det första så har jag ingen katt (eller hund) så det är inget djur som kommer till skada när jag undrar om skillnaderna i katt- och hundmat här.

Men, frågar man inte så får man inga svar, och då kanske jag aldrig blir klok nog att skaffa katt ;)


Så, jag undrar helt enkelt vad det är för skillnad på kattfärskfoder och hundfärskfoder och varför katterna inte kan äta hundfodret? Jag kanske har fel term, med färskfoder tänker jag på fryst foder ex MUSH.

Har hundfärskfoder för mycket spannmål för katter? För lite taurin? Hur mycket kött/blod/sådant krävs för att fodret ska vara ett "bra" foder och ha tillräckligt med taurin? Eller är det spannmålet som är direkt skadligt?

En snabb sökning på zoo.se gav att vanlig torrkattmat ofta innehåller någon form av spannmål.
Är det helt enkelt för mycket spannmål i hundfärskfoder? Finns det inte tillräckligt med taurin trots att 95% är kött/blod/sådant?

Som jag förstått det är varken katter eller hundar spannmålsätare, men hundar kan i större utsträckning äta ex bär. Å andra sidan läste jag härom dagen att katter gärna ska ha lite gräs som de kan beta på?

Jag är hemskt ledsen om jag kastar sten i glashus eller så, är som sagt en nyfiken nybörjare. Vi hade katter på gården när jag var liten och de käkade sommartid mycket abborre som vi fiskat upp och säkerligen mycket smågnagare utöver de torrfoder de fick av oss. Vad jag läst mig till nu så är fisk inte alls särskilt bra för katter..?


Ja, otroligt många frågor. Förklara gärna , för det snurrar i knoppen just nu. ;):p
 
Känner ändå att tråden borde ligga under katt eftersom det handlar om ifall katter kan äta hundmat och inte tvärt om :) Har jag fel så är det bara att skicka iväg den till rätt plats.
 
Jag har noll koll på färskfoder överhuvudtaget... Men jag kan tänka mig att hundfodret har mer vegetabilier - där med inte sagt spannmål, men typ potatis, morot och det ena med det andra. Medan kattfodret förmodligen har väldigt lite till inget alls.
 
Katter har lite andra näringsbehov än hundar. De behöver t.ex. taurin i maten, de behöver mer A-vitamin, jod, tiamin (ett B-vitamin), mer protein mm.

De flesta näringsämnena i färskfoder/BARF sitter i själva köttet, inte i fettet. Hundmaten är ofta alldeles för fet för katterna. Inte för att katter inte tål fett, men fettet tränger undan köttet som behövs för att kattens näringsbehov ska täckas. Det kan finnas hundmat som funkar till katter, men oftast går det inte att bara ge sådär rakt av utan tillskott. En del hundmat innehåller även spannmål och/eller grönsaker vilka också tränger undan just det viktiga köttet. Katten är köttätare och behöver verkligen en hög kötthalt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 402
Senast: Myrten
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 304
Hundhälsa Ni kan vara lugna, det är verkligen inte frågan om att jag intresserar mig för att ha en hund att äta veganskt. Men det är såhär, en av...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 829
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
1 887
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp