LinaAlchab

Trådstartare
Hej! Har en honkatt på lite över 1 år som jag nu senaste halvåret gett Applaws torrfoder och mjau blötmat. Mjau har jag hört mycket gott om, men nu på senaste börjar jag bli lite orolig över Applaws och dess innehåll. Har nyss fått höra dåliga saker om fodret. Hon har varit hård i magen och inte bajsat ordentliga korvar och vi ska förmodligen till veterinär. Vad tänker nu? Vilket torrfoder ger ni till er katt? Har läst om Bozita men vet ej riktigt.. tacksam för svar!
 
Jag ger inget torrfoder alls men Applaws anses väl ändå vara ett av det bättre eftersom det är spannmålsfritt. Om katten äter Mjau blötmat så kanske du helt enkelt kan sluta med torrfodret? Mjau har ju ett bra innehåll och är dessutom producerat i Sverige. :)
 
Mina kräsna äter Mjaus torrfoder, inget annat duger. De åt bozitas förut men efter att en påse blev dålig och de fick av den innan jag märkte av det så har de total vägrat 🙄
Skulle gärna ge bozitas igen men blir tokdyrt att köpa småpåsar för att de stora har stor risk att bli dåliga på 2 katter. (Och så äter dem ju inte den hellre så)
 
Megara får en påse Sheba på morgonen med psylliumfrön för att det ska gå ner lite bättre, sedan en tredjedels Bozita tetra (370g) som håller sig helt ok i kylen och om man har den i en fryspåse med en påsklämma så är det ingen risk att det börjar lukta i kylskåpet.

Min förra katt, Nikita var en torrfoder junkie så henne fick jag efter många intensiva diskussioner och fjäskande att gå med på en kompromiss, Sheba i sås och Applaws/Call of the Wild. Megara äter tack och lov bara blötmat. Men hon är riktigt hård i magen, därav psylliumfrön. Sedan får hon slicka i sig liiiite messmör ibland.
 
Hej! Har en honkatt på lite över 1 år som jag nu senaste halvåret gett Applaws torrfoder och mjau blötmat. Mjau har jag hört mycket gott om, men nu på senaste börjar jag bli lite orolig över Applaws och dess innehåll. Har nyss fått höra dåliga saker om fodret. Hon har varit hård i magen och inte bajsat ordentliga korvar och vi ska förmodligen till veterinär. Vad tänker nu? Vilket torrfoder ger ni till er katt? Har läst om Bozita men vet ej riktigt.. tacksam för svar!

Jag har mestadels gett hills torrfoder. Mina katter har blivit gamla så har fungerat för oss. Blötmat är så krångligt och behöver byta sort när de ledsnat är tråkigt. Jag har fri tillgång till torrfoder.
 
Jag ger Royal Canin Persian adult. Hade gärna gett något annat och blötmat men det kan jag glömma 😅
Paddan är extremt kräsen och totalt ointresserad av allt annat. Kan på sin höjd slicka på en ostbåge.
Kletig mat, sås, kött osv är för barbarer som hundar 😂
Men hon är fin i pälsen och bra i magen, duktig på att dricka vatten så hon får peta i sig sina torrisar och vara en nöjd katt. Har fri tillgång och är väldigt slank.
 
Jag ger inget torrfoder alls men Applaws anses väl ändå vara ett av det bättre eftersom det är spannmålsfritt. Om katten äter Mjau blötmat så kanske du helt enkelt kan sluta med torrfodret? Mjau har ju ett bra innehåll och är dessutom producerat i Sverige. :)
Ja jag tänkte sluta med torrfoder men katten äter väldigt lite av blötmaten.. äter ej mer än en påse om dagen. Hon älskade det som kattunge så det kanske är de nya smakerna eller så.
 
Mina kissar har en matte som älskar att köpa olika foder :angel:
De får allt möjligt. Hittar jag något i djuraffären som det kul ut så köper jag det.

Grunden är dock Mush, Bozita och Mjau i portionspåse. De får en portion var på morgonen med blötmat. Sedan portioneras torrfoder ut med en foderautomat 5 ggr per dag. Just nu får de HappyCat indoor.
 
Här hemma har vi både torrfoder, blötmat och Mush 😆 Två av dem äter torrfoder ibland, de får brit Care den ena för kattungar och den andra för kastrerade katter (spannmålsfritt såklart!) Sen äter de två gärna blötmat så de får lite olika sorter för att de inte ska ledsna. Den tredje äter bara Mush. Vägrar allt annat. Försöker fasa över kattungen nu på Mush men hon har ju bara varit här några dagar och är van vid torrfoder så är lite försiktigt.
 
Mina kräsna äter Mjaus torrfoder, inget annat duger. De åt bozitas förut men efter att en påse blev dålig och de fick av den innan jag märkte av det så har de total vägrat 🙄
Skulle gärna ge bozitas igen men blir tokdyrt att köpa småpåsar för att de stora har stor risk att bli dåliga på 2 katter. (Och så äter dem ju inte den hellre så)
Ja min är väldigt kräsen och jag funderar på mjau torrfoder som tillägg till blötfodret. Det är dock mycket spannmål i.. Men dina katter mår bra ändå?
 
Megara får en påse Sheba på morgonen med psylliumfrön för att det ska gå ner lite bättre, sedan en tredjedels Bozita tetra (370g) som håller sig helt ok i kylen och om man har den i en fryspåse med en påsklämma så är det ingen risk att det börjar lukta i kylskåpet.

Min förra katt, Nikita var en torrfoder junkie så henne fick jag efter många intensiva diskussioner och fjäskande att gå med på en kompromiss, Sheba i sås och Applaws/Call of the Wild. Megara äter tack och lov bara blötmat. Men hon är riktigt hård i magen, därav psylliumfrön. Sedan får hon slicka i sig liiiite messmör ibland.
Jaha så psyliumfrön är bra om hon är hård i magen? För vi har nämligen haft problem med det som sagt
 
Ja min är väldigt kräsen och jag funderar på mjau torrfoder som tillägg till blötfodret. Det är dock mycket spannmål i.. Men dina katter mår bra ändå?
Ja, klart de finare i pälsen när de åt bozitas jämfört med mjaus men vill de inte äta så😅 äter dina dessutom blötmat så skulle jag inte vara orolig. :)
 
Om det gäller det som skrivits om Applaws sista tiden, så kan du nog vara lign. Det gäller torrfoder tillverkat i Storbritannien. Det som säljs här i Sverige, är vad jag kan läsa mig till tillverkat i Frankrike.
Ja jag kontaktade Arken Zoo och de berättade samma sak, så är lugn nu! Men hon äter väldigt lite och är förstoppad tror vi och alla veterinärer är helt fullbokade
 
Här hemma har vi både torrfoder, blötmat och Mush 😆 Två av dem äter torrfoder ibland, de får brit Care den ena för kattungar och den andra för kastrerade katter (spannmålsfritt såklart!) Sen äter de två gärna blötmat så de får lite olika sorter för att de inte ska ledsna. Den tredje äter bara Mush. Vägrar allt annat. Försöker fasa över kattungen nu på Mush men hon har ju bara varit här några dagar och är van vid torrfoder så är lite försiktigt.
Har faktiskt aldrig tänkt på Mush, undrar om man ska testa. Och det kanske är så att katten har ledsnat på blötmaten, hon är inte alls intresserad längre
 
Ja min är väldigt kräsen och jag funderar på mjau torrfoder som tillägg till blötfodret. Det är dock mycket spannmål i.. Men dina katter mår bra ändå?
Ja den äldsta är 20 år så 😊 I för som de helst äter blötmat framför torrfoder så får de helt enkelt ha båda för att om de krisar och ingen är hemma just när de blir hungriga så kan de alltid knapra lite torrfoder.
 
Ja jag funderar på om vattenfontän är värt att testa, min dricker lite dåligt. Har så många problem känner jag
Jag testade först med en billig i plast för att se om mina ens skulle vilja dricka, uppdaterade senare till en i keramik. Aldrig mer varmt vatten och ryms mycket vatten :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 188
Katthälsa Hej! Vi har nyss fått hem en liten katt som är hittekatt sedan några månader tillbaka. Den är mycket mager, och äter extremt lite. Den...
2
Svar
31
· Visningar
1 856
Katthälsa Hej! Jag hämtade hem en kattunge för några dagar sedan. Hon är köpt från ett katthem och innan jag tog hem henne så pratade vi om...
2
Svar
39
· Visningar
3 012
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
4 738
Senast: calm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp