MissFideli

Trådstartare
Mina flickor har bantat framgångsrikt, men är så hungriga att de är jobbiga nu. Så tittar på blötmat för att få mer mängd i förhållande till energi. Men om jag räknar rätt, så skulle matkontot öka med nästan det dubbla! Betalar tror det är 699/månad för torrfodret nu, och blötmat (enligt portionsberäkning av tillverkaren) skulle gå på närmare 1200. Är det så himla dyrt med blötmat? Tittar på Mjau i burk då.
 
För mig kostar blötmaten typ 300 i månaden. En platta med 12 burkar Mjau räcker ungefär en månad för mina tre och kostar ca 200-250 kr. På helgen brukar de få dela på en tetra Bozita med ren. Som "snacks" får de dela på en liten burk eller påse med nåt "lyxigare" (typ gourmet tonfisksmousse).
Två av dem äter Mush frysta bollar, en var, har glömt ta upp ur frysboxen på sista tiden bara.

Utöver det får de torrfoder ur automaten ungefär 1 gång i timmen. Blir väl ca 120 g tror jag, som de delar på.

Jag kanske är lite för restriktiv med maten :o
 
Lillan (2,5kg) äter Bozita i tetra. Jag betalar 260:- för en låda (16st). Det går nog åt ca 10-12st tetror i månaden, en tetra räcker i lite mer än två dagar om jag minns rätt nu (serverar tre mål om dagen, och vi höftar lite med portionerna - väger inte - så det blir inte exakt. Plus att tetrorna ibland kan innehålla lite mer/mindre gelé osv.).
 
För mig kostar blötmaten typ 300 i månaden. En platta med 12 burkar Mjau räcker ungefär en månad för mina tre och kostar ca 200-250 kr. På helgen brukar de få dela på en tetra Bozita med ren. Som "snacks" får de dela på en liten burk eller påse med nåt "lyxigare" (typ gourmet tonfisksmousse).
Två av dem äter Mush frysta bollar, en var, har glömt ta upp ur frysboxen på sista tiden bara.

Utöver det får de torrfoder ur automaten ungefär 1 gång i timmen. Blir väl ca 120 g tror jag, som de delar på.

Jag kanske är lite för restriktiv med maten :o
Eller så är portionsberäkningen av Mjau lite hög?
 
Det lät dyrt för den typen av mat.
Kantarell äter en påse Purina Gourmet duo per dag, det är det enda som duger åt honom. Tror jag betalar 57:- för åtta påsar. Han får det bara för att han gillar det, har fri tillgång på torrfoder också. Anorexiakatten Prada svälter hellre ihjäl än äter blötmat och Paisley kan sno lite av Kantarell för att jävlas, annars inte.
 
Megara får bara Bozita (tidigare fick hon även Sheba men jag upptäckte att det gör henne extra hård i magen) ca 200 g om dagen. Det går åt lite mer än 1 tetra per två dagar. Visst är hon hungrig och kan bli odräglig om hon inte får mat när det behövs. Och äter upp allting på en gång. Men hon är jobbigare när hon är understimulerad. När hon är hungrig är det mest strykande och kurrande och slickande i ansiktet och att köra upp baken i min näsa. Därefter bits hon i olika delar av mig. Vägrar jag fortfarande tröttnar hon och antingen går och lägger sig på sin kattsäng eller i klätterträdet.

Hon håller vikten helt ok, även om jag gärna skulle se att hon gick ner 150-200 g.

Edit: kollade just och Bozita har gått upp i pris som allt annat. Men jag köper Bozita tetror á 370 g x 48 som räcker i 3 månaden hos bitiba. Så ca 270/månaden för en katt som lever enbart på blötmat.
 
Det lät dyrt för den typen av mat.
Kantarell äter en påse Purina Gourmet duo per dag, det är det enda som duger åt honom. Tror jag betalar 57:- för åtta påsar. Han får det bara för att han gillar det, har fri tillgång på torrfoder också. Anorexiakatten Prada svälter hellre ihjäl än äter blötmat och Paisley kan sno lite av Kantarell för att jävlas, annars inte.

Jag menar då bara blötmat, fri tillgång på torrfoder har jag haft och det är därför de fått banta. Så det är inte möjligt här.
 
Megara får bara Bozita (tidigare fick hon även Sheba men jag upptäckte att det gör henne extra hård i magen) ca 200 g om dagen. Det går åt lite mer än 1 tetra per två dagar. Visst är hon hungrig och kan bli odräglig om hon inte får mat när det behövs. Och äter upp allting på en gång. Men hon är jobbigare när hon är understimulerad. När hon är hungrig är det mest strykande och kurrande och slickande i ansiktet och att köra upp baken i min näsa. Därefter bits hon i olika delar av mig. Vägrar jag fortfarande tröttnar hon och antingen går och lägger sig på sin kattsäng eller i klätterträdet.

Hon håller vikten helt ok, även om jag gärna skulle se att hon gick ner 150-200 g.

Edit: kollade just och Bozita har gått upp i pris som allt annat. Men jag köper Bozita tetror á 370 g x 48 som räcker i 3 månaden hos bitiba. Så ca 270/månaden för en katt som lever enbart på blötmat.

Det skulle ge mig ett matkonto på 1080. Hoppas kunna komma ner lite mer.
 
Kim äter ju rått/färskmat som han delar med storasyrran. Jag betalar £45 för lite över en månad men då drygar jag ut med lite eget när det är på extrapris också. Känner att det är en helt okej kostnad. Han äter runt 150g per dag skulle jag tro, med variation. Jag väger inte.
Hade jag haft större frys skulle jag komma undan billigare.
 
Kim äter ju rått/färskmat som han delar med storasyrran. Jag betalar £45 för lite över en månad men då drygar jag ut med lite eget när det är på extrapris också. Känner att det är en helt okej kostnad. Han äter runt 150g per dag skulle jag tro, med variation. Jag väger inte.
Hade jag haft större frys skulle jag komma undan billigare.

Delar han inte också mat med sina småbröder utan ben? :angel:
 
Det låter som portionsråd för den som vill göda sina katter alternativt har vääääldigt stora katter med stort energibehov 😁
Sen beror det på vart man köper också, finns till bra pris på flera ställen där det även ofta finns rabattkoder.

Ja, jag hoppas ju att portionerna är väl tilltagna. Gärna typ dubbelt så stora 😇
 
Följer man deras portionsråd, blir det alltså drygt 1200 kr/månad. Det var just det jag reagerade på.
Fast 1200 kr i månaden för fyra katter tycker jag inte är dyrt. Det blir ju 300 kr per katt vilket jag tycker låter billigt.

Jag har två katter. I och med att jag gör jättestora beställningar när Zooplus har extra rabatt vet jag inte hur mycket de kostar i månaden … men det är definitivt mer än 300 kr/katt.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 212
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp