Bukefalos 28 år!

cactuspower

Trådstartare
Vad får era katter för mat och vad har ni för rutiner beträffande utfodringen? Vi har två katter, min är 10 år och den andra är väll 3 eller 4 nu i år. Båda har haft fri tillgång till torrfoder förut, vanligt som vi har köpt på ICA och dylikt. T.ex. Friskies, Mjau eller liknande. Nu får de både ett budgetalternativ :D samt att jag har köpt foder från Hill´s nu till gammelkatten, det är för seniorer. Dyrt var det men verkar bra även hunden får foder från Hill´s. Katterna får även burkmat en gång om dagen, varierar men Sheba är väll favoriten hos dom men vanligtvis får de mest från Friskies, Pussi eller Whiskas dock. De tigger gärna också och brukar få en och annan skinkbit, ostskiva eller räka också såklart :angel:
 
Sv: Kattmat

Isola har fri tillgång på Eukanuba. Hon äter ordentligt av det och verkar må bra, så jag tänker inte utmana ödet genom att fippla med det. Skulle helst vilja ge henne mer ordentlig mat, men då hon inte äter nåt som är rått och verkligen kan konsten att matvägra vill jag inte mixtra med det. Sist hon matvägrade var när hon bodde hos pappa och halva katten försvann på en knapp vecka. :crazy:

Skinka får hon rätt ofta för det älskar hon, räkor och tonfisk kan hon få vid speciella tillfällen (en handfull gånger om året). Sen får hon smaka på allt hon vill, lite kul måste de ju få ha. :D
 
Sv: Kattmat

det enda min ena äter är mjau bitar i sås och lite mjau torrfoder. har testat med rc, hills, iams och nutro. nej tack.

så då får dom andra äta det också... har hört det ska vara rätt bra för att va konsum-mat. :p
 
Sv: Kattmat

Katten Lina hemma hos mamma får Mjau burkmat och Mjau torrfoder. Måns (min innekatt) äter däremot endast Mjau burkmat, som han får tre ggr/dag. Tidigare åt han Eukanuba torrfoder också, men jag slutade med det när den senaste påsen tog slut. När vi är hemma hos mamma och hälsar på händer det dock att han snor åt sig lite av Linas torrfoder också, men det är alltså ingenting jag matar honom med.

Sedan får båda katterna lite gottis ibland, förstås. Främst är det då tonfisk det handlar om, men Lina äter gladeligen det mesta. Skinka är t.ex. också tokgott. Det är dock ingenting någon av katterna får direkt regelbundet.

Sedan håller jag på och läser om BARF, och jag tror inte att jag kommer att låta Måns gå över helt och hållet till den kosten, men däremot kommer jag nog börja försöka lägga in t.ex. lite kycklingben o.s.v. som "komplement" till burkmaten.
 
Sv: Kattmat

Mina katter äter kyckling, gris, lamm, nöt och kalkon. Kött, ben och organ helt rått.

De får mat 3 ggr/dag (förutom kattungar och dräktiga digivande honor, de får mat 5-6 ggr/dag). Funkar super.
 
Sv: Kattmat

(Förlåt för trådkapning. :angel: )

Fan, jag vill också kunna göra så. :( Finns det nåt man kan börja med som de flesta katter verkligen älskar, bara så man får in i sin korkade katts hjärna att hon KAN äta råa saker?
 
Sv: Kattmat

Hills eller Royal Canin seniorfoder.
Fri tillgång till mina utekatter med några år på nacken.
 
Sv: Kattmat

Testar lite olika men bara torrfoder (+ lite lyxgrejer som musslor och lax ibland). Just nu Husses kyckling som verkar omtyckt av både Sven och Selma. Fantastiskt skönt med hemleverans.
 
Sv: Kattmat

Mina äter rå mat, allt utom fisk, och Mjau burkmat.
Lillkillen äter morotspurée och lamm för tillfället, men det är för han lilla mage.

De får mat tre gånger om dagen. Inga bestämda tider, men ungefär vid frukost, lunch och middag för mig :D
 
Sv: Kattmat

Min har fri tillgång på friskies"junior". han får inget annat upp till det.. och han verkar trivas urbra. :) han växer jämt, är varken tjock eller smal och han bajsar som han ska. ;)
 
Sv: Kattmat

Tanten har fri tillgång på RC mature/indoor + en liten portion blötmat varje morgon. Hon är väldigt kinkig med maten, skulle gärna ge henne mer blött om det gick ner.

Blötmaten är det som duger för tillfället, oftast Gourmet Gold "mousse selection", Whiskas enportionspåsar med bullar i sås, eller tonfisk...

Hon får vitaminer också (vitabe eller vad de heter) och plaque off :p
 
Sv: Kattmat

Så här ser Mollys matvanor ut:
Skålen med torrfoder (Whiskas) finns alltid på fri tillgång.
Sedan får hon 1 påse burkmat på morgon och vid två-tiden. (Whiskas det också)
När vi äter räkor, får hon oftast smaka på några stycken och någon skinkbit blir det också då och då.

Förut försökte vi ge henne bättre torrfoder från veterinären men hon vägrade att äta, därför blev det whiskas! :crazy:
 
Sv: Kattmat

Lite i valet o kvalet mellan Eukanuba och Royal Canin torrfoder. Kört RC sedan katt nr 1 flyttade in 2001. Men sista året Eukanuba, till de numera 4 katterna. Återgick till RC för ett par veckor sedan men jag vet inte. Det blir nog Eukanuba nästa foderinköp igen. Den ska vara bättre hälsomässigt enl vad många duktiga kattägare säger, de som särskilt gått in för att intressera sig för katters mat. Grunnar också mycket på om man ska ge torrfoder över huvud taget.

Svårt att veta :confused: vad som faktiskt är bäst, för folk säger olika och ofta med samma :cool: säkra uttalanden: Ge torrfoder! Ge blötmat, sluta med torrfoder! Ge BARF!

Så jag har bestämt mig för att hålla mig till ett mellanting. Fortsätter väl med torrfoder tills jag hamnar där att övertygelsen slår till, till fullo att katter inte mår väl av det. Däremot är dagsransonen av torrfodret under minskning. Mjau burkmat (oftast oxköttsmaken) får de morgon och kväll - försöker öka lite efter hand. De har nu alla fyra lärt sig uppskatta Mjau burkmat. Även provat ibland att ge rått kött med blandad framgång i gänget.
 
Sv: Kattmat

Svårt att veta :confused: vad som faktiskt är bäst, för folk säger olika och ofta med samma :cool: säkra uttalanden: Ge torrfoder! Ge blötmat, sluta med torrfoder! Ge BARF!

Jag tror det helt enkelt gäller att avgöra det själv. Läs så mycket du kan om katten som varelse, om kattens matsmältning, om näringslära för katt. När du fått kött på benen kan du utifrån de fakta du valt att tolka som sanna göra ett val. Det är vad jag tror på :D
 
Sv: Kattmat

Min har fri tillgång på torrfoder och (naturligtvis) vatten. Sen får hon även husmaskost ibland. Blank o fin i pälsen är hon. Hon kan även få en äggula ibland.
 
Sv: Kattmat

Jag ger min 4-månaders ragdoll:

Whiskas Junior, mjukmat i portionspåsar, morgon och kväll. Mest för att uppfödaren hade det.

Sen har hon fri tillgång på Royal Canin Kitten, samt Perfect Fit Junior. Håller på att gå över till från RC till Perfect Fit, därför hon får båda ett tag.

I framtiden kommer hon att få Mjaus mjukmat (synd bara att det inte finns i enportions) istället för Whiskas.
 
Sv: Kattmat

Mina äter Mjau torrfoder som bas, det finns alltid tillgängligt.
Just nu kör jag med kattungevarianten då den ena ger di och den andra skuttar så mycket att hon behöver det för att inte tappa i vikt.

Sen får de antingen kött eller blötmat 3-4dagar i veckan, sätter fram ett mål åt de då som de oftast äter upp rätt fort.

Har kommit ett annat märke på ICA/Coop (minns inte namnet) som verkar innehålla mycket kött. Velar lite om att byta till det men gillar att Mjau är svenskt och stödjer kattfonden osv så tror jag behåller det.

Ang äggulor, hur ger ni de? råa eller koka?
 
Sv: Kattmat

Min katt får Strömming, tonfisk, kyckling, nötkött eller något annat morgon och kväll, sen har hon tillgång till torrfoder hela dagarna.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Ja, nu var det nog dags för en kattmat sort igen! :down: Har 2 kastrerade hankatter, innekatter som blir 4 år i år, de äter i...
Svar
7
· Visningar
2 265
Senast: nilie
·
Katthälsa Ikväll kommer mina nya kompisar :love::nailbiting: Dom äter nu mush färskfoder och torrfoder från RC kitten samt eukanuba vuxenmat. Den...
2
Svar
22
· Visningar
6 663
Katthälsa Jag vet det finns enorma kunskapsresurser, så bättre fråga här än försöka sig googla till det, min egen kunskap är utdaterad vid det här...
Svar
19
· Visningar
4 884
Senast: Sasse
·
Övr. Katt Har en liten hemma som äter lite dåligt tycker jag. De andra åt mycket mer när de var i hans ålder…. Han är 13 veckor, vi har haft...
Svar
7
· Visningar
3 755
Senast: Megs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp