Kattmjölk

Wille

Trådstartare
Jag såg att de sålde kattmjölk på Ica för ett tag sen. Små dyra förpackningar. Borde det inte gå lika bra att ge vanlig laktosfri mjölk till katten om man nu vill ge mjölk?
 
Ingen aning. Jag har inte sett nån anledning till att ge nån mjölk till katterna jag hade. Ville jag ge dem nåt extra gott fick de rått kött, äggula eller kattgodis av nåt slag.
 
Jag såg att de sålde kattmjölk på Ica för ett tag sen. Små dyra förpackningar. Borde det inte gå lika bra att ge vanlig laktosfri mjölk till katten om man nu vill ge mjölk?
Veterinär Erik Lundberg svarar:
I naturen är det inte naturligt att dricka annan mjölk än sin mammas. Vuxna djur av olika arter är därför inte anpassade att dricka detta utmärkta livsmedel. Men många klarar av det bra ändå, de flesta katter, hundar och säkert även igelkottar tål att dricka vanlig mjölk.

Mjölksockret, laktosen, kan hos många individer ge diarré om den inte kan brytas ned i tarmen. Laktosintoleranta djur och människor kan därför dricka laktosfria mjölkprodukter.
Men det finns även andra ämnen i mjölk som kan ge mag- eller hudbesvär. Allergier och intoleranser kan utvecklas mot många olika proteiner i mjölken. Då kan man inte dricka ens laktosfri mjölk.
Innekatter och hundar ser man avföringen hos och kan därför bedöma om de tål mjölk. Igelkottars och utekatters avföring kan vara lös utan att det upptäcks – man skall därför undvika mjölk till dessa djur.

/https://www.hemtrevligt.se/hemmetsjournal/artiklar/katt/20071009/kan-jag-ge-laktosfri-mjolk/
 
Jag såg att de sålde kattmjölk på Ica för ett tag sen. Små dyra förpackningar. Borde det inte gå lika bra att ge vanlig laktosfri mjölk till katten om man nu vill ge mjölk?

Bara i EXTREMT små mängder. Den innehåller inte taurin som kattmjölken gör. Jag ger Isis LITE laktosfri lättgrädde ibland när jag tycker hon druckit dåligt. Grädden använder jag själv i matlagningen så det blir inget jag behöver slänga.
 
Jag ser kattmjölk mer som godis, eller som en bra grej om katten dricker för lite. En slags sista grej att testa om man inte lyckas få katten att dricka på andra sätt. Möjligtvis en gång varannat år som godis.
Min förra katt var hopplös och varken drack eller åt särskilt mycket. Han hade en sjukdom som gjorde att han bara kunde äta en specifik typ av mat och jag gissar att han inte gillade den.
Jag brukade sitta med spruta och truga i honom vatten någon gång i veckan eller oftare, men då och då köpte jag kattmjölk eftersom han tyckte det var det godaste i världen och han då fick i sig vätskan utan tvång. Det var rätt härligt att se honom entuiastisk kring mat två-tre gånger om året i alla fall.
 
Vi använde kattmjölk för att få i katten hans medicin (hade okey från vet att krossa tabletterna och ge i spruta)
Eftersom han inte åt så bra heller kändes det också som ett bra tillskott av näring.
 
Bara i EXTREMT små mängder. Den innehåller inte taurin som kattmjölken gör. Jag ger Isis LITE laktosfri lättgrädde ibland när jag tycker hon druckit dåligt. Grädden använder jag själv i matlagningen så det blir inget jag behöver slänga.
Iofs så kvittar det ju att den innehåller taurin eller inte om man ger annat foder?
Jag ger Zeus av Ammos färskfoder rätt ofta, men är inte orolig över taurinbrist eftersom han både får mush, torrisar och ibland blötmat efter behov.
Ger man bara mjölk (eller annat foder med för lite taurin) är det ju en annan femma.
 
Bara i EXTREMT små mängder. Den innehåller inte taurin som kattmjölken gör. Jag ger Isis LITE laktosfri lättgrädde ibland när jag tycker hon druckit dåligt. Grädden använder jag själv i matlagningen så det blir inget jag behöver slänga.

Fast om man byter ut vattnet mot mjölk ibland så gör det inget om det inte innehåller taurin för det gör ju inte vattnet heller. Det är ju inte meningen att det ska ersätta riktig mat. Sen förstår jag inte riktigt varför man ska ge katter mjölk alls.
 
Mina katter älskar yoghurt, glass, grädde, gräddfil mm så de skulle nog glatt lapa i sig av mjölk med om jag gav dem, för att det är gott. Nu brukar jag aldrig köpa mjölk men hade jag gjort det hade de nog kunnat få en lite skvätt nån enstaka gång, precis som de kan få slicka rent en vaniljglassbägare.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 131
Senast: Sassy
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
602
Senast: Hazel
·
Övr. Katt Jag var till affären idag och skulle handla kattmat. Jag köper storpack av den maten och det var slut i affären. Tyvärr känner jag inte...
2
Svar
30
· Visningar
2 316
Senast: Wille
·
Katthälsa På lördag ska katterna åka hem till mina föräldrar och bo där i två veckor. Det kommer gå bra, förutom en detalj: resan dit. Det är...
Svar
19
· Visningar
946
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp