kamomillo

Trådstartare
Jag har en kompis som har 3 katter. Den yngsta är ganska prick 1 år.
En kväll när hon kom med sin pannlampa i mörkret upp mot huset, satt alla tre katter och väntade på att få gå in.
Då upptäcker hon att den yngsta kattens ena öga inte reflekterar ljuset. Hon provade lysa från andra vinklar, men det ena ögat reflekterade ändå inte.
I vanligt dagsljus verkar synen normal, pupillerna ser likadana ut, och det går inte att se någon skillnad.
Vad kan detta bero på?
Ögonlyser man katter?

* Jenny * Med noll kattkunskap....
 
Jag skulle nog be en veterinär kolla. Det kan ju vara så att den är blind på det ögat, men eftersom katten kan ha tryckförändingar och annat som kan göra väldigt ont, så skulle jag be nån kunnig titta på den.
Jag har en britt i "nära bekantskap" som blivit blind på båda ögonen som 6-åring. Troligen en icke äftlig form av PRA, men jag har tyvärr inte fått ut mer info om den.
Dom märkte det först efter att när dom kom hem från sommarhuset, så gick katten in i möblerna. I sommarhuset märkte dom inget, så troligen har det kommit gradvis. Britten har generellt inte PRA genetiskt i rasen, men sånna här grejer ploppar upp ibland. Utan att man hittar nått direkt mönster.
 

Liknande trådar

Katthälsa Min elvaåriga devon, Kiwi, håller på att bli blind på båda ögonen. Det började med att pupillen på ena ögat inte reagerade på ljus, den...
Svar
16
· Visningar
1 958
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Min ena katt har fått hudproblem. Jag upptäckte det första symtomet i helgen. Då var det ena bröstvårtan som var sårig. Eller typ som...
Svar
1
· Visningar
893
Senast: mackan
·
Äldre Det blir mer spännande än man tänkt sig ibland.. Ska släppa ut hunden för en nattkiss. Öppnar dörren - där står ungräven. Och tittar...
2
Svar
24
· Visningar
10 043
Övr. Hund Vi bor på en gård tillsammans med våra tre hundar, två av dem är av normal storlek, 40 + 60 kilo och med dom är det inga problem utan...
2
Svar
24
· Visningar
3 872
Senast: Melli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp