Kattpälssäkra sängkläder

sthu

Trådstartare
Okej, jag erkänner. Jag är trött på kattpäls i sängen men jag vill väldigt gärna ha katterna där.

Finns det sängkläder som är extra bra mot kattpäls, alltså där pälsen inte fastnar så den knappt går bort i tvätten?
 
Vad är detta för svartkonst du pratar om och kan jag ha kläder i detta tyg också? :eek::angel::D

Jag önskar mig det jag med!
Mitt ex påstår att han hittat lakan i ett material som inte suget åt sig päls men han minns inte vad det är eller Var han köpt det..
 
Okej, jag erkänner. Jag är trött på kattpäls i sängen men jag vill väldigt gärna ha katterna där.

Finns det sängkläder som är extra bra mot kattpäls, alltså där pälsen inte fastnar så den knappt går bort i tvätten?

Jag märker inte längre Nikitas hår, men nu är hon en korthårig oriental utan underull som är det som fälls mest. Noggrann och regelbunden borstning är nog det första, gärna med Furminator som får bort just den där underullen (avsluta med fiberduk för den där sista lösa pälsen). Sedan ska man kunna tvätta med tvättlappar för barn som håret fastnar i. Har inte själv prövat det men enligt andra fungerar det. Vad gäller material... tja siden kanske? Eller satäng. Jag använder det sistnämnda och tycker det fungerar bra, trots att de är vita och Nikita brun.
 
Jag märker inte längre Nikitas hår, men nu är hon en korthårig oriental utan underull som är det som fälls mest. Noggrann och regelbunden borstning är nog det första, gärna med Furminator som får bort just den där underullen (avsluta med fiberduk för den där sista lösa pälsen). Sedan ska man kunna tvätta med tvättlappar för barn som håret fastnar i. Har inte själv prövat det men enligt andra fungerar det. Vad gäller material... tja siden kanske? Eller satäng. Jag använder det sistnämnda och tycker det fungerar bra, trots att de är vita och Nikita brun.

Det där med tvättlappar har jag med hört! Kanske skulle testa.

Satäng har vi testat, tyckte inte det var nån skillnad.

Ang borstningen kan jag verkligen bli bättre. Använder mest kardan, för det är den som är mest omtyckt. Får damma av furminatorn igen!
 
Det där med tvättlappar har jag med hört! Kanske skulle testa.

Satäng har vi testat, tyckte inte det var nån skillnad.

Ang borstningen kan jag verkligen bli bättre. Använder mest kardan, för det är den som är mest omtyckt. Får damma av furminatorn igen!

Nikita hatar Furminatorn eftersom den verkligen når ner till underullen och får bort den och hon gillar sin karda. Men jag tror att det är där du ska börja, det är otroligt hur mycket katthår som även en korthåring som Nikita faktiskt har.
 
I hear ya... :meh:

Har testat med tvättlappar i maskinen men tycker inte skillnaden blev enorm. Däremot brukar jag kalltumla påslakanet emellanåt (torrt) och då lossar massor. Kanske där tvättlappen ska in nästa gång!? :idea:

Annars så tätvävda sängkläder som möjligt och så både kardar och klädrulle-rullar jag dem regelbundet och särskilt före tvätt. Med en katt som nästlar sig in genom allt vad överkast heter för att han vill ligga I och UNDER och INVIRAD i sängkläderna så känns det lite hopplöst.

Borsta mer och tvätta oftare är nog det som gäller om man vill låta dem vara i sängen.

Jag funderar starkt på engångslakan... :cautious:
 
Apropå tvätt, att tvätta katten är förvånansvärt effektivt. Jag vet en del som duschar och badar sina katter regelbundet. Särskilt i pälsfällningstider. Nu är det naturligtvis beroende på hur samarbetsvillig sagda katt är :nailbiting:
 
Vad gäller material... tja siden kanske? Eller satäng. Jag använder det sistnämnda och tycker det fungerar bra, trots att de är vita och Nikita brun.
Satäng är inte ett material utan en vävteknik :) . Det funkar säkert jättebra om man väver med rätt material men i fel material lär det bli en hårmagnet.
 
Apropå tvätt, att tvätta katten är förvånansvärt effektivt. Jag vet en del som duschar och badar sina katter regelbundet. Särskilt i pälsfällningstider. Nu är det naturligtvis beroende på hur samarbetsvillig sagda katt är :nailbiting:
Och huruvida mycket blod man är villig att offra för sina lakan :cool:
 
Nu när jag tänker på det ... Jag har som sagt haft problem med att kläderna suger åt sig katthår. Men lakanen ... Jag kan inte minnas att jag har lika mycket problem där? :eek: Fast katten brukar snarare ligga i nedre sängändan så det kanske håller sig där då. Isåfall kan era problem lösas genom att röra er för mycket i sömnen :angel:
Eller så är jag så van att jag har blivit blind :cool: för jag vet inte vad 17 för skillnad det skulle vara på mina kläder och lakanen.
 
Jag kan iaf meddela att IKEAs billiga lakan är sämsta alternativet hemma hos oss. Det tog mig en natt och sen sa jag aldrig mer - det var vidrigt! Däremot är mina bomullsmarknad från Gekås riktigt bra - dom drar inte alls till sig sp mycket utan det tar typ en vecka innan det är orimliga mängder päls. Tror det är för att dom är lite grövre och inte blir det minsta statiska :up:
 
Jag har väldigt lite problem med katthår i sängen. Använder lakan av hyfsad kvalitet i percale eller satin. Om de gamla Ikea-lakanen (motsvarande ullvide borde det vara) är det lite värre. Så mitt tips är att testa Grand Design :up:
 
Jag stoppar en näve skumgummitvättlappar i varje tvätt, dessa åker med i tumlingen också. De flesta kommer ut som små korvar alldeles intrasslade i päls och hår. Enbart tumling hjälper också, om än inte lika mycket. Ska tilläggas att jag har väldigt långt hår och bor med tre ulliga långhårskatter - korta, blanka katthår kan jag inte tänka mig fastnar lika bra. :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
836
Senast: Hoarfrost
·
Hemmet Hjälp! Det är päls på mina nytvättade sängkläder! Hur får jag bort den på ett effektivt sätt? Jag har tre katter som gärna uppehåller...
2
Svar
34
· Visningar
1 682
Senast: Bufera
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
266
Senast: Jeps
·
Katthälsa Går en skabbräv här väldigt nära oss. Självklart håller vi katterna inne, var en jägare här idag men jag vet inte om räven är hittad...
Svar
1
· Visningar
516

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • bandage på katt
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp