marieka

Trådstartare
HUr vanligt är det egentligen?
Lilla kissen är vaccinerad mor det nu, men jag har faktiskt alldrig hört talas om någon kisse som har haft det :confused:
Är det vanligt, finns det katter som har fått det å klarat sig?
 
Kattpest kommer ofta i perioder. Här där jag bor (Östersund) har vi inte haft kattpest på ett tag, men för två år sedan var det några katter som fick kattpest. Utekatter så de smittade varandra. Jag vet inte hur överlevnadsstatistiken på ovaccienrade katter ser ut, men vaccienrade katter som får kattpest (jo, även vaccinerade katter kan få kattpest, men de drabbas inte lika hårt)klarar sig oftast.
 
Jag antar eftersom att de flesta vaccinerar sina katter mot kattpest numera så har antalet drabbade katter minskat.

Viruset är dock ovanligt motståndskrafigt, det kan överleva flera dagar utanför katten och spridas in med tex kläder och skor.
Kattungar dör vanligen, medan vuxna katter brukar överleva. Genomgången sjukdom ger livslång immunitet.
Katter som överlevt kattpest kan få kroniska problem med magen.
 
Jag antar eftersom att de flesta vaccinerar sina katter mot kattpest numera så har antalet drabbade katter minskat.

Viruset är dock ovanligt motståndskrafigt, det kan överleva flera dagar utanför katten och spridas in med tex kläder och skor.
Kattungar dör vanligen, medan vuxna katter brukar överleva. Genomgången sjukdom ger livslång immunitet.
Katter som överlevt kattpest kan få kroniska problem med magen.
Jag antar eftersom att de flesta vaccinerar sina katter mot kattpest numera så har antalet drabbade katter minskat.

Viruset är dock ovanligt motståndskrafigt, det kan överleva flera dagar utanför katten och spridas in med tex kläder och skor.
Kattungar dör vanligen, medan vuxna katter brukar överleva. Genomgången sjukdom ger livslång immunitet.
Katter som överlevt kattpest kan få kroniska problem med magen.
 
Du skriver att 'genomgången sjukdom ger livslång immunitet'. Min 10 åriga katt hade kraftig parvo i höstas men överlevde. Veterinären tjatar att jag ska vaccinera henne så att hon inte får om det. Men jag undrar om det verkligen är sant? Är du säker på att de blir immuna? Har du någon källa jag kan visa vet? Själv tror jag att de blir immuna men vet. Säger nej. Vore väldigt tacksam för svar!
 
@Agnetam - tråden är 14 år gammal och användaren du citerar har inte varit online sen augusti 2015 tyvärr.

Testat att googla? Finns ett kandidatarbete på SLU från 2015 där det skrivs om immunitet, kanske det kan hjälpa dig i din frågeställning.
Har dock inte läst det själv så vet inte om det är något du blir hjälpt av.

Personligen hade jag vaccinerat om jag var i din situation, hade inte velat chansa.
 
Senast ändrad:
@Agnetam - tråden är 14 år gammal och användaren du citerar har inte varit online sen augusti 2015 tyvärr.

Testat att googla? Finns ett kandidatarbete på SLU från 2015 där det skrivs om immunitet, kanske det kan hjälpa dig i din frågeställning.
Har dock inte läst det själv så vet inte om det är något du blir hjälpt av.

Personligen hade jag vaccinerat om jag var i din situation, hade inte velat chansa.
 
Oj såg inte att den var så gammal. Jag har googlat och alla har samma information (kopierad). Den enda som nämner immunitet var i den här tråden men ska kolla SLU, tack för tipset!
 
I slutet av 80-talet så hade jag två katter, en katsrerad hane som var ett par år och en nära ett år gammal honkatt. Den senare spydde en morgon och sen bara försvann hon och jag hittade henne inte. Efter två dagar kom hon tillbaks om kvällen och dog senare på natten. Jag fattade först inte att det var kattpest, trodde hon kunde ha blivit förgiftad. Jag var ung och visste inte riktigt vad pest var. Men sen blev kattungarna i ladugården sjuka allihop och dog. Jag kände mig hemskt skyldig! :cry:. Sen dess har jag självklart vaccinerat alla katter. Varken min äldre katt eller någon av ladugårdskatterna blev det minsta sjuka. Då jag hade en kull kattungar så vaccinerade jag dom också innan jag sålde dom.
 
Nikita vaccineras varje år för kattsnuva och vartannat år för kattpest enligt min vets instruktion. Nu är hon nästan enbart innekatt men jag vill vara säker. Däremot vaccinerar jag inte mot rabies eftersom hon bara behöver det om jag behöver åka utomlands så tycker det är onödigt.
 
Nikita vaccineras varje år för kattsnuva och vartannat år för kattpest enligt min vets instruktion. Nu är hon nästan enbart innekatt men jag vill vara säker. Däremot vaccinerar jag inte mot rabies eftersom hon bara behöver det om jag behöver åka utomlands så tycker det är onödigt.
Vår veterinär tycker att vacc mot kattsnuva är onödigt om katten inte träffar andra katter särskilt ofta. Våra katter är utekatter, men hon tyckte det var onödigt. Katter som ställs ut ska vaccineras.
Det finns hälsorisker med vaccin och att vaccinera i onödan är ingen fördel, bara en risk. Risken är större för äldre katter med sämre immunförsvar.
Dr Karen Becker har skrivit om detta i flera artiklar (med länkhänvisningar). Om någon är intresserad sök t ex på denna från 2015:
Pet Immunization: Far Riskier Than You Might Think, Yet Highly Promoted by Vets
August 01, 2015
 
Det är ovanligt med allvarliga biverkningar från de vanligaste kattvaccinerna, men självklart måste man väga nytta mot risk. Dock har jag hellre mina katter skyddade mot herpes och calici än riskerar att de smittas och blir sjuka eftersom båda virusen kan orsaka stora problem om det vill sig illa. Däremot är smittrycket olika från hushåll till hushåll, men det är inte ansvarsfullt att avstå kattsnuvevaccin helt och hållet. Om man vaccinerar regelbundet mot kattpest får man dock med sig kattsnuvevaccin på köpet.
 
Det är ovanligt med allvarliga biverkningar från de vanligaste kattvaccinerna, men självklart måste man väga nytta mot risk. Dock har jag hellre mina katter skyddade mot herpes och calici än riskerar att de smittas och blir sjuka eftersom båda virusen kan orsaka stora problem om det vill sig illa. Däremot är smittrycket olika från hushåll till hushåll, men det är inte ansvarsfullt att avstå kattsnuvevaccin helt och hållet. Om man vaccinerar regelbundet mot kattpest får man dock med sig kattsnuvevaccin på köpet.
Skyddet mot kattsnuva är ett år så det håller inte lika länge som det övriga de vaccineras mot. När vår veterinär tycker att det är onödigt för våra katter med vaccin mot kattsnuva varje år, så följer jag rådet att avstå.
Vacciner innehåller aluminium och formaldehyd och kvicksilver har också funnits i vaccin. Vad exakt som finns i kattvaccin vet jag inte.
Vaccinera är bra men att övervaccinera kan skada.
 
Skyddet mot kattsnuva är ett år så det håller inte lika länge som det övriga de vaccineras mot. När vår veterinär tycker att det är onödigt för våra katter med vaccin mot kattsnuva varje år, så följer jag rådet att avstå.
Vacciner innehåller aluminium och formaldehyd och kvicksilver har också funnits i vaccin. Vad exakt som finns i kattvaccin vet jag inte.
Vaccinera är bra men att övervaccinera kan skada.

Purevax RCP ges efter grundvaccination vart tredje år dvs, man vaccinerar mot kattpest och kattsnuva vart tredje år. Vaccinet innehåller inga av de ämnen du uppger, kolla FASS. Har du sett de skador herpes, calici och kattpest orsakar är det väldigt svårt att nånslutsatsen att risken med vaccination är större än biverkningarna (som finns listade i FASS).

Ditt inlägg visar på en del av den okunskap som råder. Du nämner ämnen som inte ens finns i de vanliga kattvaccinen och du talar om skador av att övervaccinera. Vad är att övervaccinera? Vilka skador avser du?

Vaccin ska användas enligt evidens och beprövad erfarenhet. Behovet kan variera efter olika situationer, men sprid inte luddig skrämselpropaganda.
 
@Sol är det något speciellt vaccin?
Jag vacc allt och alla mot kattpest. Men inte mot kattsnuva eftersom den "hinner gå ut" innan det är dags att förnya kattpestvaccinet. Så det där lät intressant!
 
@Sol är det något speciellt vaccin?
Jag vacc allt och alla mot kattpest. Men inte mot kattsnuva eftersom den "hinner gå ut" innan det är dags att förnya kattpestvaccinet. Så det där lät intressant!

Purevax RCP är ett av de vanligaste vaccinen, det och Nobivac Tricat/Ducat är de som brukar användas.
 

Liknande trådar

Katthälsa Tant siames är 12 år i vinter och har aldrig haft urinproblem. Tills nu. I skrivande stund är hon helt nyopererad för urinsten. Stenar...
Svar
1
· Visningar
587
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
477
Senast: Sassy
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 642
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 185

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp