Kattpojken med det brutna lårbenet

cirkus

Trådstartare
Nu är jag inne och skriver i alla andras trådar om min kattpojkes elände så jag skapar en egen tråd

Min älsade ragdollpojke blev påbackad den 28/9. En ren olyckshändelse där husse ko hem i kolmörker och backade in på vår långa garageinfart som är en brant backe. Kattpojken blev så glad över att husse kom hem så han la sig i backen. Backsensorn på bilen missade katten och huss råkade backa på något. I samma sekund som det tog emot hörde husse skriket från katten så han körde framåt direkt. Så skadan blev "bara" ett brutet lårben.

Katten opererades dagen efter med en märgspik och en platta. Allt såg fint ut. Katten hämtades hem efter ett par dyugn och var ganska omtöckad Efter ungeför ett dygn hemma av en gråtande katt som inte fick ut mer än blod när han försökte kissa tvngade jag sonen (som var ensam hemma) att åka med katten till djursjukhuset. Det togs prover och han fick antiotika mot urinvägsinfektion. So far so good.

jag kom hem efter min veckolånga bortavaro och allt såg väl okej ut, tills vi släppte ut katten ur son bur för att se hur han rörde sig. Jag reagerade direkt på att han såg så instabil ut, men tänkte att så är det bergis efter en sån komplicerad operation.

(fortsätter i nästa inlägg så ni man orkar läsa)
 
Efter ytterligare några dagar så tyckte jag att han började få svårt att sätta sig och kissa. Jag åkte till djursjukhuset för att kolla upp. Blåsa röntgades och det visade sig att frakturen hade gått upp. Ny operation och denna gång så fick han fem stift med yttre fixation. Tre stift vid höften genom stora lårmuskeln och två vid knäet. Vi bytte bandage varje dag och höll rent. Efter en vecka fick han problem att kissa igen. Jag åkte in med honom - och han kissade ner en ventilationstrumma. Vi åkte hem utan mera åtgärder. Det var inte helt perfekt runt stiften, men inget direkt var.

Nästan röntgen var i November - läkningen gick inte så bra. Benbitarna var på plats, men inget nytt ben hade bildats. Dessutom så tyckte veterinären att det såg ut som eventuell infektion i benet - prover togs. Innan vi ens fick svar på proverna så hade han problem att kissa igen. Han satte sig och det kom bara ytterst lite. Jag åkte in igen, de tömde hans blåsa och tog urinprov. Ingen infektion, kristaller eller protein i urinen. Däremot fick jag lära mig att blåsan ofta är stressorgan hos katter. Jag lärde mig att känna på blåsan och massera den så det skulle komma kiss. Dessutom var det blött i hans bädd varje morgon. han läckte helt enkelt. Detta blev bättre och bättre.

Efter ytterligare dagar så var det äckelgrejsvarigt i hans stift. Bara at åka in och ta prover och få antibiotika. Så antibiotika varje dag. Bandagebyte varje dag.

Ny röntgen i December - något litet bättre men ingen direkt bentillväxt.
 
Så vi har fortsatt byta bandage varje dag. Kisseriet har funkat bra. katten har levt som vilken innekatt som helst - spatserar runt hemma, men har sin lilla verktygslåda på utsidan. tre dagar innan julafton när antibiotika kuren varit slut sedan ett par dagar så var det nytt var igen. Jag forsatte på eget bevåg med antibiotikan vi fått utskriven. Vi åkte in för att ta prover (och jag fick lite ovett för att jag bara givit honom mera antibiotika - man måste ju ha rätt sort O_o) eftersom det var precis innan jul hann vi inte få provsvar så vi fick samma utskrivet igen och kuren fortsatte. Efter jul fick vi veta att han hade alla *cocker som finns... så det bredspektra som han hade var rätt.

Under den här tiden har husse och jag diskuterat mycket hur vi ska gå vidare efter röntgen nu i Januari. Vad gör vi om det inte bildas något ben? Vi fick lite olika input från röntgen i December och vad man *kan* göra. Vi har bägge känt att vi gör allt vi kan för att han ska få behålla benet inom de gränser som gör att katten har det drägligt under tiden. Vi har också känt att han fungerar så bra att ...en katt med en vektygslåda på utsidan kanske går bra. Men helst vill vi få in fixationen på insidan för att slippa de återkommande infektionerna.
 
Så idag var det då dags för ny röntgen.

Ny veterinär idag då ortopedveterinären vi haft hittills var sjuk. Vi fick istället mentorn till ordinarie veterinär. Vår ordinarie är bra, men denne man blev jag nästan kär i. Vilken fantastisk veterinär.

Han visade alla plåtar från första op och vad som hänt eller snarast vad som inte hänt med kattpojken. Han var superpedagogisk och förklarade varför det troligen är som det är. Katten har en beninfektion, det är inte bara det vi har sett utan infektionen sitter i benet vid ffa ett av stiften (det vi sett som gojsigast så jag är inte förvånad) Det stiftet sitter på ett strategiskt ställe där det behövs stabilitet och nu är troligen stiftens verkan helt värdelösa då gängorna inte längre har något ben att fästa i pga infektionen.

Så i ena änden DÅLIGT

I andra änden och större delen av benet så har det gått ihop sig, flisorna är inte längre vassa kanter utan rundade och har börjat bilda lite ben.

SÅ skjut mig om jag tänker fel nu -

Vi hade tre alternativ - alternativ tre skrattade vi båda åt - för det är att ta bort katten och det händer inte. Än.

Alternativ två är att amputera direkt.Det är ett tänkbart alternativ.

Alternativ ett är att operera igen, ta bort stiften och infarten för infektion, sätta en längre stabiliserande platta som dessutom böjer runt benet. Nu borde det gå eftersom det är såpass bra i ena änden. PLUS ta benmärg från ett friskt ben för att hjälpa till. Detta kommer att vara en inre fixation lite likt det han hade från början. Fortsätta med antibiotika i 4-6 veckor till för att ta död på infektionen.

Gissa vad jag kommer satsa på?

Förstås vill vi försöka göra allt för att han ska förbli fyrbent. Så vi kommer att satsa på ännu en operation. katten mår ju bra och funkar som konvalecent. Så det får bli så.

Låt det fungera, snälla!
 
Tillägg1:

Anledningen till att frakturen gick upp är att han ramlade ner från ett undersökningsbord vid undersökning av urinvägsinfektionen precis då i början-

Tillägg2:

Om det visar sig under nästa operation att benen är alltför förstörda så kommer vi att amputera.
 
Åh så glad jag blir att ni satsar på er underbara pojke. Här håller jag och Nikita alla tummar och tassar :bump: jag har sett på filmer och bilder om katter som haft ett ben amputerat och det verkar fungera jättebra om inte, hoppas hoppas, han blir helt frisk efter operationen. '

 
Jag tycker att ni satsar på rätt alternativ och jag tycker att ni är fantastiska som inte ger upp utan kämpar så hårt för eran katt :love: Om eran lille kisse bara visste hur mycket blod, svett och tårar han har framkallat den senaste tiden för att inte tala om hur mycket pengar som måste fullkomligt har flutit ut ur era plånböcker. Ni ska ha en stor eloge och jag önskar att alla brydde sig lika mycket om sina katter som ni uppenbarligen gör :love:
 
Tack - vad gulliga ni är
Han är värd varenda krona - världens dyraste katt :love:. Turligt nog så är han bra försäkrad, men pengarna rinner iväg ändå.

En annan sak - av våra numera bara tre katter - så är han den enda jag tror hade klarat detta. Den andra ragdollen har ett helt annat temperament så hon hade nog blivit trebent direkt. Lilla huskatten blir 14 i år så hon hade nog fått somna.

Det är skillnad på olika.
 
Åh @cirkus jag höll tummarna så för er igår när ni skulle på återbesök! Det var ju inte bra med infektionen (men vilken veterinär :love:) men nattsvart är det inte. Kisse verkar vara en tuffing och det gör sitt till.

Vi fortsätter med att hålla tummar, tår och tassar!
 
Tur i oturen att han har ett temperament som fixar det. Vette sjutton om mina hade gjort det, fast jag är övertygad om att minst en hade varit lika snabb på tre ben.

Vi håller tummar, tassar och tår för er!
 
Håller alla tummar och tassar här för att operationen ska gå bra. Det känns som att det är på tiden att det vänder så att han får bli bra :)
 
Jag som ska byta bandage varje dag - man behöver vara två...
Både sambon och sonen (har min sambo klonat fram den?) ringde och upplyste om att jobbet gjorde att de inte kommer hem ikväll. Tur som en tokig - jag blev bjuden på middag hos min veterinärkusin som hängde på hit sen för te och bandagebyte.
 
Vilken resa för katten att gå igenom och vilken liten kämpe! Jag är osäker på om mina skulle klara av den resan faktiskt.

Ska hålla tummarna för er lilla kämpe :)
 
Han lever som vilken innekatt som helst just nu - fast med en liten ställning på ena benet...såhär såg det ut för en stund sedan:

10268787_708863385900338_1661677054_n.jpg


Efter operationen på tisdag så kommer han vara ganska medtagen antar jag. De kommer behålla honom på djursjukhuset till nästa dag så de kan ställa in vilken smärtis han ska ha. Jag antar att det blir fentanylplåster och metacam igen. Han kommer då att få flytta in i sin bur igen för att inte behöva känna sig stressad av de andra katterna/hundarna och så att de inte kan slicka på plåstret. Han gillar sin bur och går ofta och lägger sig där
 
Nu är han avlämnad i de allra bästa händerna.
Jag hoppas av hela mitt hjärta att finaste storkatten (numera 7 kilo) kommer att klara detta
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp