Kattproblem

PopcornPlayer

Trådstartare
Jag är ingen kattmänniska, och kommer aldrig att bli, men såhär är det.
För en knapp månad sedan flyttade en vän in hit till mig, med sig hade hon tre katter, en vuxen och två ungar (den vuxna är inte mamma till de små, men både hon och ungarna beter sig som så).
Jag har två hundar, den ena har bott med katter förut och har inga problem med dom. Den andra är en jourhemshund som inte har bott med katter, men funkar bra med dom och är snäll emot dom (lite för snäll, jag får hålla koll, annars "jagar" kattungarna bort honom från hans matskål vid matdags utan att han protesterar).

Den vuxna katten är lite mer reserverad mot hundarna, men dom verkar inte ha några problem med varandra. Som exempel kan jag ta att när dottern får mat sitter två hundar och den vuxna katten under hennes stol någon decimeter ifrån varandra.

Första dagarna veckan gick det bra, sen började helvetet - katterna började kissa och bajsa överallt. I soffan, i fotöljen, i sängen, på skötbordet, på golvet - överallt!
Vi ställde tillbaka kattlådan i min väns sovrum (det är deras privata zon, hundarna är sällan där, och det är där dom oftast sover på natten), men dom uträttar sina behov på andra ställen ändå. Det är åtminstonde två utav dom (en unge och den vuxna) som vi vet uträttar behoven på andra ställen, den tredje vet vi inte, har aldrig tagit den på bar gärning.

Vad gör man? :eek:
 
Sv: Kattproblem

Kräver att vännen ser till att lösa problemet - och löser det sig inte åker vännen och katterna ut...
 
Sv: Kattproblem

Hej!
Jag hade för flera år sedan två honkatter som aldrig gick utanför lådan.
Sen flyttade jag till ny bostad, den ena honan var då 5 år och jag hade haft henne sedan hon var kattunge. Hon började kissa inne, och gjorde det framför mig. Jag älskade henne men insåg snabbt att hon protesterade så jag hade turen att ha en vän som tog hand om henne, där har hon bott i 5 år nu och har aldrig kissat inne. Det är inte kul att behöva placera om en katt men ibland funkar det bara inte och då måste man släppa taget och se till kattens bästa. Det är så vidrigt jobbigt när dom kissar och bajsar där dom inte ska.
Var jag dig skulle jag aldrig stå ut.........be kompisen fixa det hela nu! Annars kommer ni inte vara kompisar så länge till.
 
Sv: Kattproblem

In med fler kattlådor! Helst en mer än antal katter. Bytt sand? Byt då tillbaka. Ev kan de även behöva kollas upp av veterinär.
 
Sv: Kattproblem

Jag skulle säga till väninnan att hålla katterna instängda i sitt rum medans hon hittar en lösning.

Fler lådor, omplacering och är inte problemet löst inom rimlig tid får hon flytta ut med katterna.
 
Sv: Kattproblem

Hur gamla är katterna?
Det kan vara någon form av protest men det kan även vara revirmarkering. Skulle råda att kastrera alla katter + sätta ut fler lådor med olika sand med och utan huv.

en fundering varför flyttade ni lådan från början från vännnens rum? och var satte ni då lådan... detta kan ju ha utlöst beteende från början...
 
Sv: Kattproblem

Svarar er alla

Kattungarna vet jag inte exakt hur gamla de är, men över 20 veckor tror jag, då min vän och hennes ex har haft dom ett par månader. Den stora katten är jag rätt säker på att den är kastrerad.

Lådan fanns från början i hennes rum, men den flyttades in i badrummet (antagligen för att hon inte ville ha bajset i sovrummet). De första dagarna efter att vi flyttat kattlådan var det lugnt, sen började det bajsas utanför. Vi skulle kunna skaffa en låda till och ha i badrummet, på fler platser i lägenheten är omöjligt, då jag har en nio månaders dotter, och jag vill inte att hon ska kunna krypa till lådan och få tag i innehållet.

Katterna har varit instängda i hennes rum ett par dagar, då hon inte varit hemma. Släppte ut dom i förrgår, och då kissade ena kattungen o fotöljen, sen dess har dom fått vara i sovrummet. Där inne har inte skett några olyckor sedan kisset i fotöljen.

Självklart måste katterna väck till slut om beteendet inte förändras, men lite måste vi ju försöka innan dess.

Min vän hade någon teori om att det var ena hundens fel, det är en yngre jourhems hund som inte var ett dugg rumsren när han kom, var så gott som rumsren när dom flyttade in, men blev lite orolig när det kom katter och bajsade och kissade inne. Detta beteende försvann efter någon vecka. Ett par dagar efter att han slutat göra på sig, började katterna. Teorin bottnar i att det luktar kiss och bajs från honom, och att det är därför katterna gör samma sak, men jag vet inte? Hundens avföring luktar det lika starkt som katters? Det är ju skurat direkt efter varje olycka. Dessutom kissar och bajsar inte katterna på samma ställe som han gjorde.

Trött på kiss och bajs är jag i alla fall :crazy:
 
Sv: Kattproblem

Ingen som har några konkreta råd för att få dom sluta? Katterna har varit instängda i min väninnas sovrum när ingen varit hemma, på nätterna, samt när jag tröttnat på att torka efter dom.
Där inne kissar dom bara i lådan. Dörren har varit öppen idag, och nyss upptäckte jag att dom kissat precis utanför dörren till rummet.
Revirmärkning låter som det är det dom håller på med.

Gnida in allt i lägenheten med citron? :p
 
Sv: Kattproblem

Jag skulle råda din väninna att börja om med rumsrenhetsträningen helt och hållet:

1. Ha kattungarna på en avgränsad yta där bara det mest nödvändiga finns (toalett, mat, sovplats, klösträd osv.). Jag misstänker att det blir väninnans sovrum. Behöver sängen skyddas år det att lägga presenning över (jag vet, inte så snyggt). Mattor, kläder eller annat som kan tänkas ligga på golvet bör städas undan så att inte kattungarna frestas att kissa på det. Det ska vara så minimalistiskt som möjligt.
2. Ha gärna fler än en låda och hon får rensa dem ofta.
3. Städa undan kiss och bajs (både efter kattungar och hund) ordentligt. Använd inte ammoniakbaserade tvättmedel. Ättika kan fungera, men funkar ofta ganska dåligt. Dettol är bättre. Mjuka saker som behöver tvättas kan tvättas med Vanish.
4. Skaffa Feliway och/eller Felifriend. Det är feromoner som får katter att känna sig mer "hemma" och trygga. Feliway pluggas i eluttaget och sprids i luften, Felifriend är en spray som man kan spraya på ställen kattungarna gärna kissar/bajsar på.

Visst kan det vara hundens tillfälliga oro som triggade kattungarna, det är inte omöjligt men problemet med hunden är ju åtgärdat och då borde det gå att åtgärda kattungarna också. Om hunden får tillbaka tendenserna finns det "Feliway" för hundar också, DAP tror jag det heter.
 
Sv: Kattproblem

Jag tror det är en ren protest, problem med rumsrenhet brukar inte visa sig i att de kissar uppe i möbler...
De vill inte bo med så många människor och djur i samma lägenhet helt enkelt. Är ganska vanligt att de protesterar sådär, och ärligt talat kan jag förstå dem. Katter har ganska stora personliga sfärer, och att behöva trängas med så många individer i samma lägenhet känns dömt att misslyckas...

Men väninnan har väl inte tänkt att bo där permanent? Verkar ju funka att hålla dem inne på rummet, får väl bli så tills hon flyttat :idea:
 
Sv: Kattproblem

hur tvättar du bort olyckorna från soffan? Det är viktigt att använda rätt medel så attt lukten försvinner annars går de dit igen...
 
Sv: Kattproblem

Är de lösa i magen?
Feliway som Sol skrev om kan jag rekommendera starkt. Min mammas katt som bajsade utanför lådan har så gott som slutat med det efter att en dosa införskaffades, den behöver dock fyllas på med jämna mellanrum. Inte säkert att det fungerar för alla men det har en lugnande verkan och jag tror katterna kan vara stressade av boendesituationen men inte visa det utåt.
Hur länge ska vänninan bo där?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 866
Senast: iNHALE
·
Hundhälsa Jag har lessnat på mina svärföräldrars hund och dennes totala oförmåga att läsa andra hundar. Hon är en tik, jämnårig med vår tik (det...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 743
Senast: em-pirre
·
Övr. Hund Hej gänget! Jag är förkyld och har för mkt tid och därför passar jag på att ställa en fråga /göra em tråd 🤣. Som några vet så skaffade...
2
Svar
26
· Visningar
3 954
Hundhälsa I torsdags hämtade vi äntligen hem Nora som varit hos kenneln i tio veckor i samband med valpning. Men jag undrar ärligt talat vad det...
Svar
13
· Visningar
3 695
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp