Kattras som inte "fäller"...

G

Generalen

Vi har sex-fem katter här hemma, och de är alla korsningar av olika slag. Med undantag från en, så fäller de andra katterna hår KONSTANT. Bara man drar med handen över ryggen på dem så ser handflatan ut som en heltäckningsmatta! :crazy:

Vi har alltid haft katt och därför känns det självklart för mig att skaffa mig det när jag väl flyttar hemifrån, dock så känner jag mer för raskatter. MEN jag vill inte få kroppen full av hår bara för att kissen vill ligga i knät och gosa lite, hur mycket jag än älskar dem!

Så jag undrar om all denna pälsfällning är "typisk" för alla katter, oavsett ras eller korsning, eller om det finns raser som fäller mer eller mindre? Vi har både korthårt och långhår. Har varit inne på Sphynx, de är ju så läckra :love: och utan päls :devil: , men det finns ju så många andra läckra pälsraser. Någon som kan ge tips på ras som inte lämnar en ryamatta efter sig?
 
Sv: Kattras som inte "fäller"...

Devon rex är ju grymt läckra!:love:
dom fäller ju inget hår dessutom...
 
Sv: Kattras som inte "fäller"...

Nakenkatterna finns ju, som du skriver. Fler sorter är på väg in i Sverige.

Rexarna, Devon och Cornish är ju vanligast, men även där finns flera mindre vanliga resraser.
 
Sv: Kattras som inte "fäller"...

Svarar er både!

Ja, rexarna är ju läckra, även om dom ser... erhm... lite "överspacade" ut? Om ni fattar :D men visst är de snygga!
 
Sv: Kattras som inte "fäller"...

Jag personligen älskar Devon. Kanske för att dom är mest lika mina britter.
Men det blir klart en Devon i framtiden, det är klart.
 
Sv: Kattras som inte "fäller"...

Du skojar? De skogisägare jag varit hemma hos har drivor jämfört med oss (givetvis ingenting jämfört med en brittuppfödare, men ändå...)

Mina katter (korater) fäller aldrig hemma. I början av värsta värmeböljan kan de släppa lite hår, och när de blir stressade (tex hos vet). På golv och möbler ser man inte att det bor katter här. Burmor och rexar brukar fälla ungefär lika lite.

Jag har en kompis med ragdolls, och hos henne är det också förvånansvärt hårfritt (de har ju en ganska maffig päls annars). Loveponies kanska kan svara på om det är generellt eller en ren slump att hennes råkar fälla lite.
 
Sv: Kattras som inte "fäller"...

ja det där är ju individuellt, min skogkatt fällde faktiskt väldigt lite, framförallt med tanke på det hårlaget de har.
 
Sv: Kattras som inte "fäller"...

Devon rex och cornish rex fäller minimalt. Jag har tre devon rex hemma, men det syns inte. Jag vet inte hur de andra rexarna fäller.

Något som är väldigt praktiskt med iaf devon rex-päls är att den tussar ihop sig när den lossnar så istället för en massa lösa hår som flyger omkring får man små behändiga pälstussar man bara kan plocka upp och slänga. :D

Devon rex är dock väldigt energiska och sociala (supersociala) så de passar inte alla. Vill man inte ha en intensiv och "igång" katt ska man inte ha devon rex.
 
Sv: Kattras som inte "fäller"...

Vi har dock en korsning på norsk skogskatt och hon fäller maximalt :crazy: tror också att det är väldigt individuellt, men skulle inte vilja "chansa".
 
Sv: Kattras som inte "fäller"...

Låter ju ganska intressant ändå, trots deras något "överspacade" utseende :D gillar katter som är "på gång".
 
Sv: Kattras som inte "fäller"...

Sassy skrev:
Jag har en kompis med ragdolls, och hos henne är det också förvånansvärt hårfritt (de har ju en ganska maffig päls annars). Loveponies kanska kan svara på om det är generellt eller en ren slump att hennes råkar fälla lite.

Har hon unga katter? Unga ragdolls (runt året) brukar inte fälla mycket, men sen kommer det... :crazy:
 
Sv: Kattras som inte "fäller"...

Sassy skrev:
Du skojar? De skogisägare jag varit hemma hos har drivor jämfört med oss (givetvis ingenting jämfört med en brittuppfödare, men ändå...)

Mina katter (korater) fäller aldrig hemma. I början av värsta värmeböljan kan de släppa lite hår, och när de blir stressade (tex hos vet). På golv och möbler ser man inte att det bor katter här. Burmor och rexar brukar fälla ungefär lika lite.

Jag har en kompis med ragdolls, och hos henne är det också förvånansvärt hårfritt (de har ju en ganska maffig päls annars). Loveponies kanska kan svara på om det är generellt eller en ren slump att hennes råkar fälla lite.

*min markering*
Ja, jäklarns vad britterna fäller!!
Nackdelen är att dom fäller i tussar, min ena är ju lila, och det ser ut som damm ju.
Fördelen är att den lossade pälsen sätter sig rätt ytligt, den är för det mesta ganska enkel att skrapa loss om man håller efter ordentligt.
 
Sv: Kattras som inte "fäller"...

Kamma mycket och dammsug var dag, men ja har fått för mig att innekatter fäller mindre än utekatter, eller jag vet inte..
 
Sv: Kattras som inte "fäller"...

Utekatter fäller oftast ett par gånger om året, medan dom raser som fäller fäller konstant inne.
 
Sv: Kattras som inte "fäller"...

Våra katter är utekatter men de fäller konstant ändå :crazy: :confused:
 
Sv: Kattras som inte "fäller"...

Vi har inte alls speciellt mycket katthår hemma. Det var däremot rikligt när vi hade britter.
 
Sv: Kattras som inte "fäller"...

Sassy skrev:
Jag har en kompis med ragdolls, och hos henne är det också förvånansvärt hårfritt (de har ju en ganska maffig päls annars). Loveponies kanska kan svara på om det är generellt eller en ren slump att hennes råkar fälla lite.
Som loveponies redan svarat - de fäller! :D :crazy: Mina har fällt massor nu i vår (när de var runt 1 år) och nu börjar det avta och så börjar de sätta päls istället. Men fäller gör de hela tiden.

/Erica
 
Sv: Kattras som inte "fäller"...

En kastrathona, 2,5 år, och en unghane. Hon har väl haft tur med honan iaf då, för hon fäller bara vid "fällperioderna", och det mesta hamnar prydligt i borsten :)

Bara för att jag skrev att mina aldrig fäller har Hanoo börjar fälla lite diffust. Högsommar och gammal katt... Det syns i pälsen att han inte är helt ung längre.
 
Sv: Kattras som inte "fäller"...

Lite sent inlägg... men prova att byta foder istället!!
Hör efter i djuraffären vad som kan va bra!!:)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 643
Senast: Sel
·
Övr. Katt Överväger att skaffa katt framledes och vill rota i de olika raserna som intresserar mig! Är uppvuxen med birmor och allihopa hade...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 821
Senast: Bluefish
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 423
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
12 824
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp