Kattryggsäck, vilken ska jag köpa?

Hoarfrost

Trådstartare
Katten har förstört sin transportväska. En enkel sån där man kan ha över axeln, som har funkat bra och hon trivts i.
Så nu tänkte jag investera i en transportväska i form av ryggsäck i stället. Dels blir det lite mer rymligt för katten, och dels blir det mer ergonomiskt för mig att bära i ryggsäck än bara på ena axeln.

Har tittat på flera olika i djurbutikerna, men kan inte riktigt bestämma mig. Dessutom är de svindyra - men liknande är billigare på nätet. Nackdelen med nätet är ju att man inte kan få klämma och känna.

Har ni någon ryggsäck att bära katten i? Är de bra? Något speciellt jag bör tänka på? etc ect.
 
Kimchi åker fint i ryggsäck när vi är ute och går. Han åker med stängd lucka genom trafiken och byn tills vi når skogen. Han hoppar också in där självmant om vädret blir dåligt eller någonting är läskigt. :) Jag tycker att det funkar super! Den går att fälla ut för större utrymme under längre reso men det har jag inte provat ännu.
Han kan inte ligga lång som den är, men kan å andra sidan sitta "högt" med rygg och huvud och det verkar vara ganska idealt för en oriental. :D
Jag köpte min via amazon och den är stadig och fin med flera öppningsalternativ och löstagbara, stadiga dynor med tvättbara överdrag. Det finns också en hake med kort koppel på insidan.

Min är en "catromance" och kostade drygt 400 spänn online. :)
1643825253279.png
 
Yes please :D Känns som att de alltid photoshoppar in minikatter för att få väskorna att se större ut :cautious:
Den ser onekligen smart och stadig ut! Hur tung är Kimchi?
De gör ju det! Så övertydligt dessutom. 😅 Jag ska vänta tills han vaknar bara, han är däckad efter kvällspromenad. :heart
Jag trooor han väger ungefär tre kilo nu och blir nog inte hemskt mycket större, men han är ju lång.
 
De gör ju det! Så övertydligt dessutom. 😅 Jag ska vänta tills han vaknar bara, han är däckad efter kvällspromenad. :heart
Jag trooor han väger ungefär tre kilo nu och blir nog inte hemskt mycket större, men han är ju lång.
Ok ungefär som muskelknutten Sparky då, hon ligger på 3,4 nu. Frågar för att vissa jag klämt på har kännts så svampiga i bottenplattan.
 
Ok ungefär som muskelknutten Sparky då, hon ligger på 3,4 nu. Frågar för att vissa jag klämt på har kännts så svampiga i bottenplattan.
Den här har fin och stadig botten, som en frigolitskiva nästan? Fast inte lika skör. Samma slags skiva i ryggen, båda sitter fast med kardborre och Kim ääääälskar att slita ut dem därifrån. 😅
Det var lättare med en video.
 
Katten har förstört sin transportväska. En enkel sån där man kan ha över axeln, som har funkat bra och hon trivts i.
Så nu tänkte jag investera i en transportväska i form av ryggsäck i stället. Dels blir det lite mer rymligt för katten, och dels blir det mer ergonomiskt för mig att bära i ryggsäck än bara på ena axeln.

Har tittat på flera olika i djurbutikerna, men kan inte riktigt bestämma mig. Dessutom är de svindyra - men liknande är billigare på nätet. Nackdelen med nätet är ju att man inte kan få klämma och känna.

Har ni någon ryggsäck att bära katten i? Är de bra? Något speciellt jag bör tänka på? etc ect.
Jag har en ryggsäck från Ibiyaya. Stor och ordentlig. Den är gjord för att kunna ha två katter i (två plan, men då blir det lågt i takhöjd för båda djuren) men man kan ta bort plattan i mitten, så blir det en enda stor bur. Den är dyr - jag köpte den för 1600 kr - men å andra sidan så behöver jag inte ha dåligt samvete för att den är trång. Alla andra ryggsäckar jag hittade var så små, vilket inte kändes okej för mig. Så den här är perfekt. :love:

Om du kan tänka dig att utstråla äkta Crazy Cat Person-aura så kan jag annars varmt rekommendera en vagn istället. Det blir en mycket mer behaglig resa för katten, eftersom det inte guppar så att hemskt. Men rekommenderar i så fall en variant där man kan plocka loss buren från hjulställningen. Vet att det i alla fall för något år sedan fanns en typ 5-in-1-variant, där buren också kunde användas som ryggsäck, dragväska, och som en helt vanlig väska. (Googlade, den är också från Ibiyaya!)
 
Jag har en ryggsäck från Ibiyaya. Stor och ordentlig. Den är gjord för att kunna ha två katter i (två plan, men då blir det lågt i takhöjd för båda djuren) men man kan ta bort plattan i mitten, så blir det en enda stor bur. Den är dyr - jag köpte den för 1600 kr - men å andra sidan så behöver jag inte ha dåligt samvete för att den är trång. Alla andra ryggsäckar jag hittade var så små, vilket inte kändes okej för mig. Så den här är perfekt. :love:

Om du kan tänka dig att utstråla äkta Crazy Cat Person-aura så kan jag annars varmt rekommendera en vagn istället. Det blir en mycket mer behaglig resa för katten, eftersom det inte guppar så att hemskt. Men rekommenderar i så fall en variant där man kan plocka loss buren från hjulställningen. Vet att det i alla fall för något år sedan fanns en typ 5-in-1-variant, där buren också kunde användas som ryggsäck, dragväska, och som en helt vanlig väska. (Googlade, den är också från Ibiyaya!)
Jag måste få se en bild på din ryggsäck! 😍

Tänker att allt beror ju på hur man ska använda väskan/buren... hur man ska resa och hur långt. En vagn skulle ju bli vansinnigt besvärlig om man samtidigt har annat bagage till exempel. :)
 
Jag måste få se en bild på din ryggsäck! 😍

Tänker att allt beror ju på hur man ska använda väskan/buren... hur man ska resa och hur långt. En vagn skulle ju bli vansinnigt besvärlig om man samtidigt har annat bagage till exempel. :)
Äsch, när jag reser så brukar jag ha jätteryggsäcken med en katt, en vagn med en katt, och en resväska som man kan rulla på fyra hjul. Supersmidigt. :cautious:

Mitt i natten-bild på väskan!

IMG_20220203_015621.jpg
 
Tycker ni att katten blir tryggare av att vara nära sin matte/husse på det sätt man är i en ryggsäck? Tänker om man har ryggsäcken på magen istället och så..
 
Jag har en ryggsäck från Ibiyaya. Stor och ordentlig. Den är gjord för att kunna ha två katter i (två plan, men då blir det lågt i takhöjd för båda djuren) men man kan ta bort plattan i mitten, så blir det en enda stor bur. Den är dyr - jag köpte den för 1600 kr - men å andra sidan så behöver jag inte ha dåligt samvete för att den är trång. Alla andra ryggsäckar jag hittade var så små, vilket inte kändes okej för mig. Så den här är perfekt. :love:

Om du kan tänka dig att utstråla äkta Crazy Cat Person-aura så kan jag annars varmt rekommendera en vagn istället. Det blir en mycket mer behaglig resa för katten, eftersom det inte guppar så att hemskt. Men rekommenderar i så fall en variant där man kan plocka loss buren från hjulställningen. Vet att det i alla fall för något år sedan fanns en typ 5-in-1-variant, där buren också kunde användas som ryggsäck, dragväska, och som en helt vanlig väska. (Googlade, den är också från Ibiyaya!)
Intressant! Ska kolla närmare på den. Jag ska ju mest ha den att knalla ut i skogen med så vagn blir opraktiskt. :p
 
Den här har fin och stadig botten, som en frigolitskiva nästan? Fast inte lika skör. Samma slags skiva i ryggen, båda sitter fast med kardborre och Kim ääääälskar att slita ut dem därifrån. 😅
Det var lättare med en video.
Tusen tack för att du tog dig tid! Den ser intressant ut, och Sparky är ju pytteliten och får definitivt plats :)
 
Tycker ni att katten blir tryggare av att vara nära sin matte/husse på det sätt man är i en ryggsäck? Tänker om man har ryggsäcken på magen istället och så..
Sparky älskar att klämma in sig i trånga utrymmen med utsikt. Och vill gärna vara nära, så hon älskar de här mjukare väskorna. Hon hatar transportburen i plast.

Min förra katt hade väldigt mycket kroppslig integritet eller vad man ska säga. Han ville ligga brevid kudden men aldrig nära. Det enda han gillade var när man la fram sin hand så han kunde använda den som kudde. Han hatade att bli buren i mjuk väska, blev extremt obekväm.

Så det beror nog på :)
 

Liknande trådar

Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 129
Senast: QueenLilith
·
IT & mobiler Nu behöver jag lite hjälp att tänka. :) Allting har ju plötsligt blivit så väldigt digitalt och jag känner (ve och fasa) att jag inte...
Svar
14
· Visningar
1 236
Senast: EmmaN
·
Kläder & Bli fin I stället för att kapa VGV-tråden ytterligare så får det här nu en egen tråd. Kanske är det fler än jag som just nu letar efter en...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
9 990
Senast: Voeux
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 935
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp