Kattsäker jul

MJLee

Trådstartare
Nu när advent och jul börjar närma sig, hur kattsäkrar ni hemmet? Naturligtvis inga amaryllis, julstjärnor eller liljor. Inte heller adventsstakar (har ändå inte plats att dubbeltejpa fast dem). Men grubblar på granen. Har en liten plastgran, ljusen är batteridrivna och kulorna är av plast. Dekorationerna är mjuka leksaker som ser ut som paket, snögubbar och liknande som jag har sedan jag köpte en julstrumpa i djuraffären. Inga presenter förutom några till katten utan band, men! Stort men, jag vill gärna ha lite glitter på grannen. Tips på vad som kan användas? Megara har inte visat något intresse tidigare jular men bara för att jag är säker på att hon inte bryr sig kommer hon käka på dem i år :meh: och akuten på julaftonskvällen är inte precis vad jag vill göra.

Förslag, hur gör ni andra för att se till att våra pälsklingar firar en säker och bra jul - ja jag vet, julbord är en nono, så då får hon lite rå köttfärs för att inte frestas av lax, prinskorv och skinka mm.
 
Jadu
Har aldrig haft en katt som brytt sig om julgran eller pynt.
Numer pyntar jag inte heller så
 
Vi har lametta i granen istället för långa glittersnören, det händer att katterna tuggar lite på det precis när det kommit upp men det känns betydligt mer ofarligt, våra knipsar det oftast rätt av och jag har aldrig sett dem äta det. Och så har vi inte kulor i glas för att undvika splitter i djurtassar om de skulle åka i golvet. Annars är det inte speciellt mycket anpassningar, visst händer det att något åker i golvet eller blir lekt med, speciellt kulorna i nedre delen av granen, men jag ser inget problem i det, det är väl kul för katterna att ha något att roa sig med liksom :p
 
xqiiupegz3w71.jpg


:rofl:
 
Jag har - sedan långt innan katten flyttade in - inte så mycket julpynt utöver adventsljusstakar och -stjärnor. Till julgran har jag en liten bordsgran som står i en tung blomkruka. Den är dekorerad med batterislinga och plastkulor, och placerad på skänk eller köksö där inget annat lockande läggs. Jag tycker att den är fin utan glitter fast jag annars tycker att julgranar ska vara Disneyfierade till max på den fronten.

Herrn är iofs utekatt så han rasar mest av sig utomhus och har inte så stort behov av att klättra och gnaga på saker inne. Dessutom är han sedan kattungetiden drillad i att det är förbjudet att vara på bord och bänkar. Han är faktiskt helt okej på att hålla sig därifrån... i alla fall så länge man ser honom. :sneaky:

Julbord äts inte här hemma utan hos någon familjemedlem, så det blir automatiskt kattsäkert eftersom han inte följer med. Att noga stoppa undan mat och godis är rutin här eftersom det annars lever farligt. Katt äter inte för att leva utan lever för att äta, speciellt vintertid då det är tråkigt att vara ute. :cautious:
 
Jag anpassar ingenting egentligen. Hon kan tugga på kablar när hon är uttråkad men det löser man med lite chilipulver :D Hon är extremt kräsen så julmaten är heller inget problem (jag har fått en till katt som låter bli tinande kött/fisk på diskbänken :love:).

Amaryllisar hade jag förra året och hon är inte intresserad.
 
Vi hade vanlig rödgran när vi hade katt. Tänkte att det är bra om granen kan försvara sig :rofl: Pyntet hängde vi en bit upp så det inte hängde precis i kattens ögonhöjd.

Vi hade inga andra typiska julblommor. Tror de flesta är giftiga tyvärr.

Vi bytte ut ljusstakarna i fönsterna mot julgardiner eftersom vi var rädda att ljusstakarnas lampor skulle gå sönder om de åkte i golvet.
 
Bor inte med katter längre tyvärr.. Men när bodde hemma hos mamma under jul så gjorde vi inget speciellt. Aldrig haft bekymmer med katterna mer än julkula på vift eller hittar barr i hela lägenheten, lång tid efter jul dessutom.

Med sambons familjs missar får ju anpassa då dom käkar på snören, så den är förbjudet på julklapparna. Men har man katt som gillar gnaga och äta på allt undvika glitter i granen, framförallt om är en plastgran. Plastkulor! Så tåls åka i backen. Undvika giftiga växter såklart.
 
Jag har två bengaler och jag envisas med att ha julgran med full utstyrsel 🙈
Till i år funderar jag på om det finns ngn spray att spraya granen med, eller peppra hela? :angel: Fast peppar låter för taskigt. Granen säkras i väggen men det leks ju konstant med kulor och de klättrar och har sig.:grin:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp