Kattsand-frågor

MallanLi

Trådstartare
Jag är lite nyfiken på det här med kattsand. Dels vilken kattsand ni rekommenderar/använder och varför. Helst någon prisvärd som tar bort doft, gärna klumpbildande då jag upplever det drygare och fräschare.

Hur många kg sand är det i förpackningen ni brukar köpa och hur länge räcker det? Dvs hur mycket pengar lägger ni på kattsand i månaden och till hur många katter/lådor?
 
Jag kör med Majstor numera. Finkornig, klumpbildande, dammfri, lite mer miljövänlig. Kommer i små säckar om tio liter. Jag köper fyra i taget för ca 650 kr. Sen april har jag gjort åt två säckar till tre katter, visserligen har jag fortfarande Cats best i den ena lådan (som knappt används längre).
 
Jag använder Greenwoods ekologiska fiber. Klumpar bra och tar bort lukt helt förutom just efter att hon varit på lådan och bajsat. Ska man även tänka så är det växtfiber och därför 100% återvinningsbar. Den är inte överdrivet dryg och man måste vänta lite när Megara kissat för att få med sig hela klumpen när den torkat. Men luktar ingenting utom möjligtvis lite sågspån och dammar inte. Jag har en katt, iofs med en extremt bra ämnesomsättning som kissar och bajsar ordentligt :meh:

Jag köper ekonomipack 2x30 l (ca 25 kg) från zooplus och det räcker för Megara i ca 4 månader, så säg drygt 100 kr per månad. Brukar beställa mat och sand på samma gång så behöver bara beställa 3-4 ggr per år vilket känns skönt.
 
Använder Toa-Lätt papperspellets. Lätt att bära hem, hygieniskt, miljövänligare än sand/grus och ger mindre spill runt lådorna. Betalar 159 kr för 55 liter (en stor säck) och gör väl åt typ en i veckan (3 katter) så ca 212 kr/mån per katt.

Byter all pellets i och skrubbar lådorna 2 ggr/veckan. Pelletsen absorberar vätska så får den stå längre än så börjar det lukta gammalt kiss. Ur hygienaspekt helt super (är uppfödare) eftersom man blir tvungen att skrubba rent. Håller undan mikroorganismer bra då.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
920
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 325
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 052
Senast: cassiopeja
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 079
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp