Bukefalos 28 år!

Kattsand som kan spolas ner?

Elegant machinery

Trådstartare
Jag tänkte testa om jag kan lära min katt att gå på toaletten, hon har tydligen gjort det hos tidigare ägare så hon är inte helt obekant med hur man gör.

Nu har jag en vanlig låda med Everclean men när den tar slut tänkte jag gå över till en sand man kan spola ner, för att sedan flytta in lådan i badrummet, upp på toa osv. Jag har köpt en sådan insats som man sätter på toan, som i första steget fylld med sand och sedan tar man bort insatser så att hålet i mitten blir större och större.

Men under tiden man har sand i kommer det ramla ner en del i toan såklart. Vad finns det för sand som är nedspolningsbar och inte är gigantiska pellets som Toa-lätt är (eller åtminstone var när jag testade det sist för 10 år sen)

Har ni testat någon bra som katterna gillar?
 
Sv: Kattsand som kan spolas ner?

Ingen kattsand är väl egentligen speciellt bra att spola ned? Du kan ju spola ned bajset men kisset ska man väl helst inte spola ned då det kan fastna. Klumpbildande är ju absolut sämst eftersom det blir väldigt hårt när det klumpar sig.
 
Sv: Kattsand som kan spolas ner?

Ingen sand ska spolas ner. Reningsverken har jätteproblem med att folk spolar ner annat än det som ska spolas ner där, dvs kiss, bajs och toapapper. Inget mer ska spolas ner i toaletten.
 
Sv: Kattsand som kan spolas ner?

Min granne spolade ner kattsand. Jag, som bor snett under, fick bokstavligt talat ta skiten från hela huset på grund av stoppen som blev. Spolbilen fick komma 5 gånger på en vecka.... Så jag tycker du ska hoppa över idén att spola ner sand faktiskt!
 
Sv: Kattsand som kan spolas ner?

Det finns ju papperspellets. Är det lika illa?

Själv har jag sand, men har sett pelletssäckarna i affären. De klumpar sig inte och de borde lösas upp?
 
Sv: Kattsand som kan spolas ner?

Papperspellets är väl oftast tidningspapper, och det ska inte spolas ner. Och inte nått av trä heller.
 
Sv: Kattsand som kan spolas ner?

Det finns ju papperspellets. Är det lika illa?

Själv har jag sand, men har sett pelletssäckarna i affären. De klumpar sig inte och de borde lösas upp?

Inte lika illa, men fortfarande ingenting man bör spola ner.
 
Sv: Kattsand som kan spolas ner?

Finns en som är träbaserad, den ska gå bra att spola ner. Finns på flera srora webbshoppar.
 
Sv: Kattsand som kan spolas ner?

Påstår tillverkarna, ja. Men som sagt, prata med reningsverken istället, det är dom som vet!
 
Sv: Kattsand som kan spolas ner?

Finns en som är träbaserad, den ska gå bra att spola ner. Finns på flera srora webbshoppar.

Reningsverken vill inte ha den typen av strö i toaletterna heller. Man ska dessutom tänka på att det kan bli stopp i avloppet, oavsett vad tillverkarna påstår. Det kan bli en dyr historia.
 
Sv: Kattsand som kan spolas ner?

Reningsverken vill inte ha den typen av strö i toaletterna heller. Man ska dessutom tänka på att det kan bli stopp i avloppet, oavsett vad tillverkarna påstår. Det kan bli en dyr historia.
Precis...
Jag vill inte ens veta vad min grannes kattsand kostade min hyresvärd! Nästan all spolning skedde dessutom på jourtid (sista dagen var dom här i 6 timmar på området, varav 2 inne hos mig) :crazy:. Till slut fick dom dessutom gå ner med kamera och titta i rören och det hela slutade med att rören på nästan hela området fick fixas till. Man tror att det bara är "lite sand", men det blir som cementbeläggningar till slut.
 
Sv: Kattsand som kan spolas ner?

Svarar till alla - Ok, tanken är inte att spola ner rubbet, men man måste ha någon som katten kan krafsa lite i till en början för att det ska bli "toa-känsla". Det blir kanske en dl totalt men lite kommer ju säkert hamna i toan när katten är klar, så då vill jag inte ha Everclean. Får testa att lägga lite sönderrivet toapapper i och se om det funkar!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Mycket tacksam för tips på kattsand som går att spola ner. Har läst många inlägg här men de är väldigt gamla, över 10 år. Min katt ska...
2
Svar
39
· Visningar
16 994
Senast: Asko
·
Katthälsa Jag har kört Everclean eller Pussi Kompakt klumpbildande i kattlådorna från första början. Nu har en katt fått astma och eftersom...
Svar
16
· Visningar
2 103
Senast: Riru
·
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 453
Senast: Sezziyanen
·
Katthälsa Jag har varit iväg på en "minisemester" i några dagar, utan katterna. När jag kom tillbaka berättade mina föräldrar att den kattsäng jag...
Svar
4
· Visningar
1 194
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp