Bukefalos 28 år!

squarepants

Trådstartare
Jag har För två veckor sedan blivit med katt :love: Och, Det här med kattsand, jag blir inte riktigt klok! Pappa fixade sand till lådan, EverClean Multi Crystals. Den var dyr så den borde vara bra, tänkte vi! Men jag är inte nöjd. Katten är än så länge innekatt enbart (Men ska få gå ut när han känner sig mer hemma och vi har skaffat en lucka), så lådan används ju frekvent.

Jag städar lådan varje morgon och kväll, har ett tjockt lager (Normalstor låda, la i 6kg) men redan nu efter två veckor luktar det och jag skulle vilja byta ut all sand redan!? Dessutom dammar den ganska rejält, och jag såg igår att kissen är svart/smutsig inne i nosen pga att han krafsar så och det dammar. Trots matta utanför lådan drar kissen ut mängder med sand.

Vad har ni för sand, eller har ni något annat? Har sett att det finns något som ser ut som glaskristaller med genomskinligt och blått, är dom något att ha? Han är två år, kastrerad och väldigt noga med att krafsa och ha sig i lådan.
 
Senast ändrad:
Sv: Kattsand

Min första känsla är att det är för lite sand.

Rekommenderar plastback, modell gigantisk, och fylla så det är mellan 20-30 cm sand. Själv är jag väldigt förtjust i Canada litter men Pussi Compakt från mataffären duger mycket bra.

Ofta när det kommer oönskade dofter från lådan så beror det på att det är för lite sand.

Grattis till katten, förresten :)
 
Sv: Kattsand

Kristallerna är vassa att gå på. Fotdödare om de hamnar utanför lådan och även katten kan tycka att de är obehagliga. Jag tycker att Pussi kattsand är bra och prisvärd om man vill ha klumpande. Själv kör jag på Toa-Lätt papperspellets. Kastar pelletsen och sköljer ur lådorna var tredje dag. Inget kiss som behöver rensas bort dagligen. Eftersom mina katter skiter minimalt blir det inget bajsrens varje dag heller.
 
Sv: Kattsand

20-30cm? :D På förpackningen stod det 6cm, och jag har 12cm (Upp till kanten i en täckt), trodde det skulle vara mer än nog.. Får byta sand och vräka i ännu mera sand!

Sol: Bra att du nämnde att dom är fotfarliga, då går kristallerna bort direkt!
Hur gillar katterna att krafsa i pelletsen? Går den att lägga i kompost? Det ska man tydligen inte göra med sanden, så det vore helt klart en fördel..

Han gör inte så hemskt mycket i lådan ändå, jag trodde det skulle vara värre :D Två-tre kissklumpar och någon bajs om dagen. Så jag tror inte han är ovanligt smutsig av sig heller.

En till fråga, hur mycket äter en lat innekatt normalt? Jag tycker inte han äter nästan något, får enbart fri tillgång på ett bra torrfoder och det går inte åt mer än knappt en deciliter om dagen!
 
Sv: Kattsand

Pussi kompakt är den sant jag efter 12 år med katt tycker är överlägset bäst, att den dessutom är billig och lätt att få tag i (coop, ica maxi m.m.) gör det det inte sämre. Klumpar ihop bra, luktar väldigt lite och dammar ännu mindre.

Bra torrfoder = mindre mängd behövs. Är han vuxen eller växande? En dl tycker jag låter lagom.
 
Sv: Kattsand

Pelletsen går att kompostera, ett annat komposterbart alternativ (som klumpar) är majsströ men det är dyrt.

Om katten bara äter torrfoder kan allt från 0,5-1 dl vara lagom. Beroende på matsort och aktivitetsnivå.
 
Sv: Kattsand

Jag har också Pussi Kompakt nu och är fascinerad över hur bra den fungerar. Ingen lukt, inget damm och inget spill. Dock så kommer jag byta till Cat's Best Öko Plus när Meda gjort sig hemmastadd. Det är en smula opraktiskt med bentonitsand som man måste åka till tippen med, plus att komposterbar sand känns bättre för miljön.
 
Sv: Kattsand

extreme_classic_black_oparfymerad_1.jpg


http://animail.se/extreme-classic-gold-label-oparfymerad-10-kg.html

Den här har jag använt i ca 8 månader och är supernöjd med, binder lukten superbra, mkt dryg och i stort sätt allt stannar i lådan trots att vi har en kille som gräver ordentligt i lådan :p
 
Sv: Kattsand

kl

ever clean är absolut den sanden som håller lukten borta bäst av alla jag testat. Pussi kompact hade jag hört mycket bra om, men fy fan vad det stinker efter ett par dagar. En vecka senare måste man tömma hela lådan för att sanden stinker. Med ever clean behöver jag aldrig tömma hela, utan bara fylla på med mer sand emellanåt. Förstår inte riktigt varför din luktar om du har ever clean :/
 
Sv: Kattsand

Rekommenderar Cat's Best Öko Plus, relativt finkorning och grävvänlig, knappt något hamnar utanför lådan (jag har dock låda med huv och lucka, testade öppen låda med massor av spill som resultat). Klumpar bra. Luktar ej speciellt. Dammar gör den när man fyller på. Personligen tyckte jag den dammade mer än Ever Clean, men det positiva överväger det lilla negativa.

Jag tycker även att PeeWeeströ är bra, men det är pellets. Funkar bra i öppen låda, det lilla som hamnar utanför är lätt att plocka upp. Det negativa är att det inte klumpar utan löses upp - svårt att rengöra. Det torkar dock snabbt och luktar inte. Huruvida bra det fungerar att gräva i detta vet jag inte, gissningsvis kan det vara svårt att täcka över helt. Min katt gräver inte alls i pelletsen, däremot i det förstnämnda.
 
Sv: Kattsand

Delvis knapplån

När ni har komposterbar sand vad gör ni av kattbajset, i toaletten? Min kommun har sagt ifrån att vi inte får kompostera kattavföring pga dess bakterier :confused:
 
Sv: Kattsand

http://animail.se/media/catalog/product/cache/1/image/512x410/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/e/x/extreme_classic_black_oparfymerad_1.jpg[

http://animail.se/extreme-classic-gold-label-oparfymerad-10-kg.html

Den här har jag använt i ca 8 månader och är supernöjd med, binder lukten superbra, mkt dryg och i stort sätt allt stannar i lådan trots att vi har en kille som gräver ordentligt i lådan :p

Den använder jag också, och det är även den enda sand som min annars felkissande katt går på.
Testade everclean (två varianter, nån luktfri och en med trädoft) i en av lådorna och extreme classic i de andra under två perioder, och den med everclean stod alltid orörd trots att det var den lådan som brukade användas oftast innan. Everclean dammade även så pass att jag själv inte kunde hälla upp hela kartongen på en gång, och katten som var med mig nös som sjutton - det kan inte vara nyttigt i längden. Fick helt enkelt slänga all den sanden efter ett tag.

Både jag och andra upplever att det är luktfritt med extreme classic. Jag har ett lager på minst 15cm så katterna aldrig gräver ner i botten. Tömmer aldrig ur all sand och slänger den, utan slänger bara det som är smutsigt (dvs klumpar) och fyller på med nytt. Har gjort så i flera år nu och det fungerar bra.

Köper i stora säckar från zooplus (oftast danska), då blir det billigare än i Sverige. Till mina två innekatter går det åt ca 10kg/mån, vilket blir ca 100kr.
 
Sv: Kattsand

Delvis knapplån

När ni har komposterbar sand vad gör ni av kattbajset, i toaletten? Min kommun har sagt ifrån att vi inte får kompostera kattavföring pga dess bakterier :confused:

Kastar i brännbart. Absolut aldrig kasta i toaletten oavsettvad folk eller förpackning påstår!

För mig känns det helt klart bättre att bränna pellets av återvunnet papper från Sverige än att kasta lerbaserade varianter från världens alla hörn. När vi är på sommarstället kastar vi bara pelletsen på rishögen (kvistar från avverkning).
 
Sv: Kattsand

Får man inte slänga i toaletten pga samma anledning som att man inte får kompostera det?

När du använder pelletsen, kastar du då allt var tredje dag istället för att rensa lådan varje dag? Jag har en vän med just det här pelletsen men jag tycker det verkligen stinker urin i deras hem så jag har inte vågat/velat prova det. Vill ha kattsanden som jag vet fungerar men är nyfiken på pelletsen ändå.
 
Sv: Kattsand

Har två lådor till 3 katter i min två. 1 låda med Ever clean lavendel och en Pee wee låda med träpellets. Är nöjd med båda luktar inget och alla katter är kastrerade. Lite sand blir det men mest runt lådan har tur som kan ha lådorna i en lite skrubb.
 
Sv: Kattsand

Får man inte slänga i toaletten pga samma anledning som att man inte får kompostera det?

När du använder pelletsen, kastar du då allt var tredje dag istället för att rensa lådan varje dag? Jag har en vän med just det här pelletsen men jag tycker det verkligen stinker urin i deras hem så jag har inte vågat/velat prova det. Vill ha kattsanden som jag vet fungerar men är nyfiken på pelletsen ändå.

Jag kastar inte i toaletten eftersom de avloppen är gjorda för att hantera kiss, bajs, toalettpapper, kräk och vatten. Det är det enda som ska ner i toaletten. Övrigt riskerar att orsaka stopp (har en gubbe som jobbat på reningsverk så han är lite petig också eftersom allt hamnar där till slut).

Man ska dessutom tänka på att om man ger katten mediciner kan de hamna ute i naturen om man komposterar. Just nu har jag två honor på p-piller och då är det bränna som gäller.

Jag kastar all pelletsen och skurar ur lådorna var tredje dag. Luktar ingenting då. Annat än papper.
 
Sv: Kattsand

Jag slänger ingenting i toaletten mer än det som ska ner där så din man kan pusta ut :D allt från kattlådan hamnar i restavfallet i dagsläget.

Ska fundera på det där med pelletseb och ev ge det en chans!
 
Sv: Kattsand

*KL*

Jag använder också Ever Clean (lavendel) och tycker att den är överlägst bäst av alla sorter jag har testat genom åren, luktar inget alls mer än doften från själva kattsanden och inte kommer det mycket sand utanför heller.
 
Sv: Kattsand

Jag använder kristallsand, tycker det är överlägset bäst. Inget damm och inte en massa kissklumpar som man måste göra sig av med... Bara att plocka bort bajset och spola ner i toan.

Jag har tre innekatter och föredrar att ha ett tunnare lager sand och byta ofta istället, blir mindre lukt då och tycker inte om när det börjar bli gult i lådan.
 
Sv: Kattsand

Vi har provat det mesta, Mjaus klumpbildande är helt okej som man köper på mataffären men den vi använder mest är Kitty Champion från Sjöbogården! Klumpar sig bra och lätt att göra rent och är luktfritt och då har vi två kissar som går på låda varje dag! Gör rent en gång om dagen! :p Köper den på Ö&B i 10 liters kartonger för en billig peng!
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 862
Senast: Kaching
·
Katthälsa Jag har skrivit om att Kjellie grävt i min mans stora chilikrukor. Jag har tänkt att han antagligen är osäker/stressad eftersom han nyss...
Svar
6
· Visningar
1 471
Senast: Bapelsin
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 585
Katthälsa Har tre äldre kastrerade honkatter, en på 18 och två som är 14. Nu vintertid anser de sig vara innekatter och går på låda och jag...
Svar
11
· Visningar
1 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp