proxygirl555

Trådstartare
Vilket kattsand fördrar ni? Sådant som klumpar sig, luktfritt, oparfymerat, ja, det finns ju en hel del olika sorters kattsand. Jag e ny med detta på katt så jag vet inte riktigt vad jag ska ha för ngn kattsand. Just nu har jag ngn sand som e luktfri o som doftar lite, men när katten kissar så blir det ej klumpar. Blir ju lite jobbigt att rengöra lådan. Eller hur gör ni med sådan här sand.

Lite knasigt inlägg kanske =)

mvh sandra
 
Sv: kattsand

Mina favoriter är EverCleans tror den heter EverFresh. Samt TidyCat's blåa.
Dock använder jag Husses då min katt är allergisk mot parfymen i sanden på dom andra 2.

Jag klarar inte av hårt parfymerad sand, vill ha en sand som bara luktar gott när dom varit där. Inte konstant. Men jag tror faktiskt att parfymerad sand döljer lukten bättre, även om en bra oparfymerad sand kan göra ett nästan lika bra jobb där.
 
Sv: kattsand

Inget knasigt inlägg.
Jag föredrar ett parfymerat som även är klumpbildande. Jag har också fastnat för Everclean "den göna" med extra stark parfym. Ceder går också bra men är inte så förtjust i "less track". Everclean kan bli ganska dyrt men det finns ett billigare alternativ som är rätt okej (jag är extremt kräsen när det gäller kattsand) och det är pussi kompakt.
 
Sv: kattsand

Är också kräsen och tycker inte Pussi är bra alls. Däremot är det många som blandar ut EC med Pussi och säger att det är en bra blandning.
 
Sv: kattsand

Vi har EC hemma också, men katterna är ute så mycket så det går knappt åt nån sand alls. Så det känns inte som att det är så dyrt. :p
 
Sv: kattsand

Även jag kör med EC, testar just nu multicat och innan körde jag med extra scented men jag tyckte att den luktade för mycket så jag håller på och testar mig fram till vilken variant som jag trivs bäst med. Av dom olika kattsandsmärkena jag har testat så har EC varit den bästa, väldigt bra klumpar och lätt att göra rent lådan.
 
Sv: kattsand

Jag har bob martins kristaller. Luktar absolut ingenting alls längre sen jag bytte till det.
Vissa katter gillar inte kristaller men min bryr sig inte, toalett som toalett. :D
 
Sv: kattsand

Vilka bra svar. jag har funderat på EC. Finns ju så många olika sorter utav det märket bara. De brukar ha framme ngr prov utav dessa så att man kan testa hur sanden blir om man häller vatten i det. Verkar kanon när det blir klumpar, inte så som den sanden som jag har nu, som bara blir blöt sand. Bläää. Just nu kör jag med ngt som heter Extreme Classic som var till för kattungar. Tror att de lurade mig lite där. Haha.

Mvh sandra
 
Sv: kattsand

Jämfört med Everclean så är pussi inte så bra men jämfört med andra märken i samma prisklass som pussi måste jag säga att jag tycker pussi är rätt ok.

Just nu har mina gjort åt med 2 stora förpackningar Ec på tio dagar fyllde på det sista idag. Då blir det ganska dyrt.
 
Sv: kattsand

Jag använder Pee-Wee lådsystem med träpellets och kommer aldrig igen använda mig av klassisk bentonitsand! :D

Pee-Wee är en låda med dubbel botten, som strö använder man träpellets av typ brännslepellets. Dessa ligger på "botten 1" som är fullt av små hål, som ett galler. När pelletsen blir blöt förvandlas den till sågspån som trillar ned i den undre lådan. Jag plockar bajs några gånger per dag och slänger direkt i toaletten, sedan tömmer jag bottenlådan varannan-vartredje dag ungefär. Aldrig mer den där hemska lukten av bentonit. Pee-wee luktar typ granskog när det blir blött, dessutom slipper man ha saharaöknen i lägenheten.
Otroligt billigt är det också, har gått från en kattsandskostnad på 3-400 i månaden till kring 25-50 kr/månaden.
 
Sv: kattsand

Jag slutade med EC för den har blivit så parfymerad och är snordyr. 10kg förr ca 200kr. Det gick åt många för att fylla mina lådor..
Varrierar nu och köper tidecat 18kg förpackningen för ca 240kr eller 30kg husse för ca 358kr..

Tycker att dom är lika bra som EC:D
 
Sv: kattsand

Jag använder Pee-Wee lådsystem med träpellets och kommer aldrig igen använda mig av klassisk bentonitsand! :D

Pee-Wee är en låda med dubbel botten, som strö använder man träpellets av typ brännslepellets. Dessa ligger på "botten 1" som är fullt av små hål, som ett galler. När pelletsen blir blöt förvandlas den till sågspån som trillar ned i den undre lådan. Jag plockar bajs några gånger per dag och slänger direkt i toaletten, sedan tömmer jag bottenlådan varannan-vartredje dag ungefär. Aldrig mer den där hemska lukten av bentonit. Pee-wee luktar typ granskog när det blir blött, dessutom slipper man ha saharaöknen i lägenheten.
Otroligt billigt är det också, har gått från en kattsandskostnad på 3-400 i månaden till kring 25-50 kr/månaden.

Det lät ju himla smidigt! Vart kan man hitta sånna då?
 
Sv: kattsand

Det verkar ju jätte smart, men finns det lådor med tak oxå??? (har lådan ihallen och vill gärna inte ha en öppen låda där)
 
Sv: kattsand

Jämfört med Everclean så är pussi inte så bra men jämfört med andra märken i samma prisklass som pussi måste jag säga att jag tycker pussi är rätt ok.

Just nu har mina gjort åt med 2 stora förpackningar Ec på tio dagar fyllde på det sista idag. Då blir det ganska dyrt.

Jag tycker Pussi håller usel kvalitet faktiskt, luktar efter 1 månad. Jag vill ha sand som håller sig fräsch längre än så. Måste jag byta ut alla sand 1 gång per månad med Pussi och slipper det med EC så blir det samma pris.
Jag tycker Husses sand är den bästa oparfymerade, smidigt att få den hemkörd också.
 
Sv: kattsand

Kan ju inte säga något om det eftersom jag aldrig provat Husses. :)

Vid kris i lådan om man använder EC så kan man ju använda pussi, om det som hos mig ibland ekar i plånboken men jag skulle inte vilja använda det jämt.
 
Sv: kattsand

Everclean kan bli ganska dyrt men det finns ett billigare alternativ som är rätt okej (jag är extremt kräsen när det gäller kattsand) och det är pussi kompakt.

Fast så dyrt blir det ju inte, mer än att det är en större klumpsumma.:) Inte om man har en katt iaf. En 25l EverClean räcker i nästan fyra månader för min katt och då är inte 199 kr särskilt mycket. Senaste två månaderna har jag inte haft tillgång till bil och köpt nån billig på Willys i 5 liters-låda. Helt ok kvalitet men det blir lukt... Den kostar 49 kr och jag har fått köpa två!! Alltså tjänar man rätt bra på EverClean!!
 
Sv: kattsand

Fast så dyrt blir det ju inte, mer än att det är en större klumpsumma.:) Inte om man har en katt iaf. En 25l EverClean räcker i nästan fyra månader för min katt och då är inte 199 kr särskilt mycket. Senaste två månaderna har jag inte haft tillgång till bil och köpt nån billig på Willys i 5 liters-låda. Helt ok kvalitet men det blir lukt... Den kostar 49 kr och jag har fått köpa två!! Alltså tjänar man rätt bra på EverClean!!

Precis. När jag testade Pussi fick jag byta all sand i lådorna varje månad. Det blev över 200 kr för ny sand i båda lådorna varje månad. EC håller sig, jag böt all sand 1 gång/år max. Istället gick det 10 kg sand/månad i påfyllning vilket gav ett månadspris på då 179 kr. Så det blev faktiskt billigare med EC. Däremot blev det dyrt när all sand skulle bytas, men utslaget på hela året så blev det ingen skillnad.
Bytte till Husses sand i höstas (min ena är allergisk mot parfymen i EC) och har hittills inte behövt byta all sand.
 
Sv: kattsand

Ja, så är det!!:D Men har aldrig bytt all sand med EverClean faktiskt!! Inte för den skull iaf, bara nån gång när det var alldeles för lite kvar.

5 kg var det i den andra lådan förresten och det är andra sån sen juni. Bytt allt två ggr och det luktar rätt mycket. Idag bytte jag till all jag hade kvar för idag ska jag köpa en EverClean Extra Scented!!:love:

Och nästa stora plus är ju att man inte behöver bära hem kattsand en gång i veckan. Man behöver inte ens tänka på det för den finns alltid där!!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 382
Skola & Jobb på förhand förlåt o varning för långt inlägg -- behöver så skriva av mig... vill även börja med o förtydliga jag vet jag Har mkt o vara...
2
Svar
28
· Visningar
4 343
Senast: Trissa
·
Katthälsa Min 16 åriga katt bor hos mina föräldrar. Hon blir alltid lite depp dom första dagarna dom åker utomlands. Så jag trodde det den här ggn...
2
Svar
32
· Visningar
2 535
Hundavel & Ras Nu är det drygt ett år sedan min finvoffa gick bort, 13,5 år gammal. Det är inte dags att skaffa ny hund riktigt än, utan vi har sagt...
2
Svar
27
· Visningar
3 499
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp