Bukefalos 28 år!

Kattsanden fastnar i tassarna...

B

Busig

Vi har fått spader på att våra katter lekt ut kattsanden ur lådorna. Eftersom avloppet på toan blev fullt med kattsand blev vi såklart tvungna att lösa det. Man vill ju inte riskera stopp och sånt.

Lösningen fick bli en ny kattlåda (vi har en med täckt lock också...) med en kant som stack in en bit över lådan.
Det har verkligen gett önskat resultat förutom att kattsanden vi nu kör med (pussi kompakt) fastnar i katternas tassar, i pälsen. Resultatet blir såklart sand lite här och var. För övrigt har det alltså fungerat otroligt bra.

Vi har nu pratat om att byta kattsand till något mer grovkornigt.
Toa-lätt gillar den ena katten inte om han inte ändrat uppfattning :smirk: så det kan vi inte välja. Men finns det något annat som inte är för finkornigt men ändå bra.

Det gör inget om det är lite dyrare bara dte är bra.

Sen undrar jag om det finns någon sand som döljer lukten mer än andra? Jag tycker det vi har nu ger en ganska skarp lukt. Kan också bottna i att vår hankatt snart är på väg att bli könsmogen men vi vill såklart försöka få bort lukten så mycket som möjligt.

Jag har hört att det skall finnas något slags pulver att strö i kattlådan så tar det bort lukten. Någon som vet något om det?
Zoo.t här i stan hade inget sådant så det vore kanske bra om det fanns något att beställa via nätet.
 
Sv: Kattsanden fastnar i tassarna...

Everclean tycker jag fungerar bra mot lukten.
Men det är också finkornigt.
 
Sv: Kattsanden fastnar i tassarna...

Har du provat att lägga en badrumsmatta utanför lådan? Jag har en ligger lite in under lådan, och en bit ut. Så de första två-tre stegen kliver hon på mattan. Har nästan INGEN sand utanför mattan. Stråna på mattan går ju in mellan tårna på henne och sanden blir kvar i mattan. :)

Sanden jag har är Pussi Ultra Compakt, funkar super för min tjej. Har dessutom lock med kolfilter. Tycker inte att det luktar (förutom när hon just varit där o bajat :angel: ) lägger det jag gräver ur, i hundbajspåsar, som jag knyter igen och lägger i en hink med lock inne på toa.
 
Sv: Kattsanden fastnar i tassarna...

Vi har något bra, och det är absolut inte finkornigt x)
Det är som små gruskorn i det, men tyvärr vet jag inte vad heter.
Men det luktar inte i alla fall.:rofl:
 
Sv: Kattsanden fastnar i tassarna...

Everclean less track tycker jag är bra. Luktar inte, dammar inte, och inte följer det med så mkt sand ut ur lådan heller. Less track har grövre korn än övriga Evercleans.
 
Sv: Kattsanden fastnar i tassarna...

Finns hur många trådar som helst om kattströ.

Min katt har kristaller, det blir ingen lukt alls av kisset :bow: men några kristaller drar han med sig på tassarna men sällan utanför badrummet.
 
Sv: Kattsanden fastnar i tassarna...

Mina skickar ut sanden över lådkanten ibland, använder tassen som skyffel:crazy:
har låda med tak och insett att det bara är så, istället sopar jag ofta i badrummet, har även matta framför lådan
Kör med grovkornig sand Clumpy från Best Friend och inte luktar det särskilt mycket från lådan mer än när de har gjort nr 2 och det gör det ju även från oss 2-beningar
 
Sv: Kattsanden fastnar i tassarna...

Tack för alla svar.

Jag har dock kört med ever clean less track men det är ändå så pass finkornigt att det fastnar mellan tramdynorna. Typ samma storlek som det vi har nu ju så.

Det lutar mot att prova kristaller.
Är det dyrt?
Något speciellt märke man skall ha?
 
Sv: Kattsanden fastnar i tassarna...

Köper min påse på Willys för 89 kronor. Ska räcka för två katter i en månad, men jag har bara en katt och byter en gång i månaden.
 
Sv: Kattsanden fastnar i tassarna...

Okej. Vad heter det? Vad för märke är det?
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en långhårig katt som älskar att vara ute på sin innätade balkong oavsett väder. Hennes andra nöje är att gräva sig ner till...
Svar
9
· Visningar
1 979
Senast: mackan
·
Katthälsa Jag har kört Everclean eller Pussi Kompakt klumpbildande i kattlådorna från första början. Nu har en katt fått astma och eftersom...
Svar
16
· Visningar
2 102
Senast: Riru
·
Katthälsa Hallå alla kattfantaster :D Nu är det så att min älskade katt äntligen ska flytta ner till mig, han har bott med min mamma i...
Svar
9
· Visningar
8 751
Senast: Rufss
·
Övr. Katt Nu har jag tröttnat lite på mitt PeeWee-strö och vill kolla igenom marknaden igen. Jag vill gärna ha något som klumpar sig, men som inte...
Svar
9
· Visningar
3 148
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp