Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Jag har tvÄ jour katter hemma, har ni tips pÄ hur jag kan stimulera och roa dem?
Den ena Àr total mat/godis torsk men Àr inte speciellt bra pÄ att lösa problem för att fÄ tag i belöningen.
Den andra inte alls motiverad eller speciellt intresserad av godis.

De har flera klös/klÀttertrÀd, höga som lÄga, mattor som de klöser pÄ. Massor av leksaker men de tröttnar snabbt pÄ ALLT!!

Börjar bli smÄtt tokig över detta och vad jag ska hitta pÄ.
Ös pĂ„ med tips pĂ„ vad ni gör för att roa era innekatter! đŸ„ł

Jag har tvÄ jour katter hemma, har ni tips pÄ hur jag kan stimulera och roa dem?
Den ena Àr total mat/godis torsk men Àr inte speciellt bra pÄ att lösa problem för att fÄ tag i belöningen.

De har flera klös/klÀttertrÀd, höga som lÄga, mattor som de klöser pÄ. Massor av leksaker men de tröttnar snabbt pÄ ALLT!!

Det roligaste min katt vet Ă€r hans tunnel, har du en sĂ„n? 😊
Och sĂ„ en pinne med fjĂ€drar (eller nej, numera Ă€r det bara en pinne 🙈) som jag lixom petar under tunneln sĂ„ han fĂ„r springa in och fĂ„nga den. Hoppas du förstĂ„r hur jag menar!

Annars papperslapp i snöre brukar vara kul, speciellt nĂ€r man köpt andra dyra leksaker 😅

Mina katter Àr helt tokiga i att spela fotboll med dessa spiralerna.
1000004085.webp

TricktrÀna? Sitt Àr lÀtt att lÀra en matglad katt. Sen nÀr den vÀl har fattat konceptet trick = godis och inte bara kastar sig över godiset direkt kan man fortsÀtta med annat kul.
Gillar den andra gos eller att bli kliad pÄ nÄgot speciellt stÀlle kan du anvÀnda det som belöning. Icke matglada tar nÄgra gÄnger extra att fÄ att koppla trick = belöning.

Min gillar smyglekar. Hon smyger pÄ mig runt ett hörn. Jag blir "RÀdd" och springer till annat rum och gömmer mig. Hon smyger vidare pÄ mig, jag kikar fram. Hon blir "rÀdd" och springer ivÀg bakom ett hörn och gömmer sig... osv osv.
Min leker bara sjÀlv med leksaker typ 3 gÄnger om Äret. Jag mÄste aktivt leka med henne.
En ihoprullad yogamatta som man sticker in en pinne i och vispar runt med Àr tydligen det roligaste som finns just nu.

Nu Àr Àntligen veterinÀrenbesöken avklarade.
Nicke Àr lite trötter efter dagens endoskopi och ville inte Àta dÀr efterÄt och inte hemma heller men han har fÄtt mirataz nu och börjat smÄÀta lite. Tydligen hade han nÄgra förstorade lymfkörtlar i magsÀcken och rodnad/inflammation i öppningen till tarmen. FÄr se vad biopsierna visar. Jobbig vÀntan pÄ svar.
Nu blir det pepcid nÄgra dagar och sen börjar han med kortison.

Efter typ tre sömnlösa nÀtter ska det bli skönt att förhoppningsvis kunna sova lite mer inatt.

Nu har jag lĂ€mnat mina tjejer hos mamma och kommer inte att fĂ„ trĂ€ffa dem igen förrĂ€n nĂ€sta helg. 😭 Jag Ă€r pĂ„ vĂ€g till Göteborg för konsert denna helgen, och nĂ€sta helg ska jag ivĂ€g pĂ„ bröllop i nĂ€rheten av mamma. IstĂ€llet för att slĂ€pa katterna fram och tillbaka en massa fick de dĂ€rför komma dit redan den hĂ€r veckan. Det Ă€r bĂ€st för katterna - de gillar mammas hus och kattgĂ„rd - men ack vad jag kommer att sakna dem. Blev nĂ€stan grĂ„tfĂ€rdig idag innan jag Ă„kte och Älva satt och teg om gos. Hon Ă€r ju vĂ€rldens gosigaste, men bara med mig. Nu ska hon gĂ„ en hel vecka utan att vilja bli klappad. đŸ„ș Vi gosade dock till det ordentligt innan jag Ă„kte. đŸ©·

Funderar pÄ vad jag ska göra med Sparky. Hon ultraljudades ju för ett tag sedan och dÄ tror jag att de rÄkade riva till lite pÄ magen nÀr de skulle raka henne.
Sedan dess har hon slickat pÄ den yttepyttelilla biten - den var alltsÄ typ 1/3 av en lillfingernagel. Inte ett sÄr utan ett litet rött omrÄde bara. DÀrför tÀnkte jag inte sÄ mycket pÄ det nÀr vi kom hem, tÀnkte att det dÀr lÀker nog snart.
Nu ser man en tumstor bit med hud som Àr lite irriterad. Gissar att det blivit sÄ eftersom hon slickat direkt pÄ hud.
Kommer förmodligen bli bÀttre nÀr pÀlsen vÀxt ut lite.

Har testat att rengöra huden med klorhexidin men hon tycker ju att det Àr gott :cautious: SÄ dÄ slickar hon mer.
Krage funkar inte, hon klÀr av sig dem alternativt fÄr in underkÀken under kragen och river sönder munnen.
SÄn dÀr donut/uppblÄsbar krage funkar inte för dÄ kommer hon Ät.
Hennes body Àr för liten för henne nu :angel:

Kanske ska försöka med vatten och tvĂ„l och se till att tvĂ€tta bort tvĂ„len ordentligt efter đŸ€”

Det roligaste min katt vet Ă€r hans tunnel, har du en sĂ„n? 😊
Och sĂ„ en pinne med fjĂ€drar (eller nej, numera Ă€r det bara en pinne 🙈) som jag lixom petar under tunneln sĂ„ han fĂ„r springa in och fĂ„nga den. Hoppas du förstĂ„r hur jag menar!

Annars papperslapp i snöre brukar vara kul, speciellt nĂ€r man köpt andra dyra leksaker 😅

Ja jag har tunnel och ocksĂ„ vippa och det gillar dom precis som du sĂ€ger men det Ă€r tydligen inte sĂ„ kul lĂ€ngre eller bara i 2 minuter, hade till och med tvĂ„ tunnlar ett tag. Den ena tycker om presentsnöre men bara om det sitter pĂ„ ett inslaget paket.. 😒

Men tack för tips fÄr testa snöre och papper! Hehe

TricktrÀna? Sitt Àr lÀtt att lÀra en matglad katt. Sen nÀr den vÀl har fattat konceptet trick = godis och inte bara kastar sig över godiset direkt kan man fortsÀtta med annat kul.
Gillar den andra gos eller att bli kliad pÄ nÄgot speciellt stÀlle kan du anvÀnda det som belöning. Icke matglada tar nÄgra gÄnger extra att fÄ att koppla trick = belöning.

Min gillar smyglekar. Hon smyger pÄ mig runt ett hörn. Jag blir "RÀdd" och springer till annat rum och gömmer mig. Hon smyger vidare pÄ mig, jag kikar fram. Hon blir "rÀdd" och springer ivÀg bakom ett hörn och gömmer sig... osv osv.
Min leker bara sjÀlv med leksaker typ 3 gÄnger om Äret. Jag mÄste aktivt leka med henne.
En ihoprullad yogamatta som man sticker in en pinne i och vispar runt med Àr tydligen det roligaste som finns just nu.

Jag tÀnkte att tricktrÀning skulle va toppen hjÀrngympa för matglada katten.. men hon tyckte mest jag var sjuk i huvudet som försökte med det dÀr. Kanske fÄr försöka en gÄng till!
Vi leker ocksÄ gömma leken!
Det Àr uppskattat men funkar verkligen bara om hon initierar det sjÀlv.

Det svÄra Àr att fÄ med bÄda katterna pÄ lekandet. De kommer av sig direkt nÀr
Man vĂ€l fĂ„tt igĂ„ng lite bus om den andra katten gĂ„r förbi eller vill lĂ€gga sig i. 😅

FÄr testa yoga matta som Àr poppis hos dig just nu!

Äntligen hĂ€nder nĂ„tt! TandlĂ€karen tar in oss pĂ„ onsdag för att dra tanden vi tror (och hoppas) krĂ„nglar och jobbet lyckades ge mig ledigt trots viss personalbrist. Mitt jobb alltsĂ„ ❀ Och veterinĂ€ren som klĂ€mmer in oss pĂ„ en tid som inte finns ❀

Ja jag har tunnel och ocksĂ„ vippa och det gillar dom precis som du sĂ€ger men det Ă€r tydligen inte sĂ„ kul lĂ€ngre eller bara i 2 minuter, hade till och med tvĂ„ tunnlar ett tag. Den ena tycker om presentsnöre men bara om det sitter pĂ„ ett inslaget paket.. 😒

Men tack för tips fÄr testa snöre och papper! Hehe
Var vÀldigt, vÀldigt försiktig med snören av nÄgot slag. Jag lyckades dra ut ca 0.5 m snöre ur pappas katt som börjat svÀlja ett hon lekte med. Som tur var det ett runt snöre, men jag skulle slÀnga allt vad presentsnören heter och aldrig lÄta en katt leka med det. :crazy:

Jag skulle ocksÄ vara vÀldigt försiktig med snören av alla slag. Det Àr alltför roligt att leka med och vÀldigt farligt att Àta upp.
Nicke har Àtit persiennsnören ett antal ggr och har alltid bajsat ut det, men det Àr ju runt och lite glatt. Ngt vasst som presentsnöre kommer inte in genom min ytterdörr.

Liknande trÄdar

DÀggdjur Jag har vÀxt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. FrÄn 11 till 19 Är hade jag dÀrtill minst en hÀst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 389
Senast: Bison
·
Tjatter Nej men nu Ă€r det vĂ€l hög tid, tycker ni inte? 2024 Ă„rs upplaga av Secret Santa Ă€r hĂ€r! đŸ€“ Ni som har varit med tidigare har koll pĂ„... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
39 965
Tjatter Eftersom allmÀnna pÄtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstrÄd startats och anmÀlningar har börjat ramla in redan innan trÄden... 89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
85 017
Senast: Jeps
·
Tjatter PÄ allmÀn begÀran kommer hÀr Ärets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet... 26 27 28
Svar
555
· Visningar
29 564
Senast: zassoo
·

AllmÀnt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• FjĂ€rilar!
  • AllmĂ€nt Gamla katter