Kattsnack #5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad ger ni för torrfoder? ger mjau men vill byta och har insett att det är en hel djungel.
Hon får mest mjukmat men vill kunna komplettera med ett bra spannmålsfritt torrfoder också.

Jag har gett både Carnilove och Applaws med gott resultat. Skulle allra helst gett något svenskproducerat, men att hitta spannmålsfritt och svenskt torrfoder är svårt, så jag kompromissar på den fronten.
 
Nu väckte väl katten halva huset 🙄 Hon tycker att avloppet under badkaret är såå intressant (:yuck:) att hon gillar putta undan skyddet av metall eller vad det är för material. Nu råkade hon nog fastna lite med en klo och fick lite panik :angel: Det slamrade till när hon hade brått att ta sig därifrån - jag hade lust att säga att det var rätt åt henne som skrämde slag på sig själv :cautious::devil::D
 
Vad ger ni för torrfoder? ger mjau men vill byta och har insett att det är en hel djungel.
Hon får mest mjukmat men vill kunna komplettera med ett bra spannmålsfritt torrfoder också.
Mina får Bozitas spannmålsfria som godis/skrammel i skålen. Tror det heter Grain Free Single Protein Chicken, för att vara exakt :p
 
Ja jag blev glatt överraskad! Hittade det för ett par veckor sen på granngården när jag köpte färskfoder till Disa.

Hade inte tuva varit allergisk hade jag testat det! Innehöll ju nästan bara kött. Perfekt ju. Och att det dessutom finns på granngården, lättillgängligt :up:
 
Tack för alla svar! Tror vi åker på måndag och köper en 5.4 kg säck av Acana Wild prairie (mest prisvärt i den storleken) vi fick med oss en 340g påse när vi var på foderaffären och hörde oss för lite och jag erbjöd henne några få bitar när vi kom hem i en skål samtidigt som hon fick sitt vanliga torrfoder i en annan skål (mjau noga utvalt kastrerad innekatt) och hon valde direkt bort den vanliga maten fast jag erbjöd henne att välja flera gånger. Sen funderar man ju lite hur lång tid det kommer ta för 2-3 kgs katt som får ca en halv dl torrfoder om dagen nu att äta upp en 5,4 kilos säck:laugh:

Har väl varit lite emot att byta till ett dyrare foder pga att det eventuellt skulle påverka min studentekonomi för mycket. Men nu har jag hört att dom faktiskt kan äta mindre av ett bra torrfoder så jag tänker att det kanske jämnar ut sig lite i längden. Sen var det visst 15% på Acana just nu med bonuscard (plus att man får 25% på 5 säcken) så då känns det som man ska passa på.

Älskar ju annars mjau eftersom det är från Sverige och det känns bäst ur miljösynpynkt men eftersom deras torrfoder inte är lika bra som mjukmaten så blir det att vi fortsätter med mjukmaten bara. Sen ska jag försöka få henne att äta gelé igen då hon tycker bättre om sås och just påsarna med sås är inte spannmålsfria :( .

Ett tips är att gå till en foderaffär (inte djuraffär) samt göra egen research på internet om ni funderar på vad som är bra foder. Jag gick först till djuraffären där dom ville att jag skulle fasa över från mest blötmat till ett bra torrfoder enligt dom (nutrima) eftersom bara blötmat inte var bra för tänderna. Sen sa hon tvärtemot vad jag hört om mjaus blötmat och lät förvånad när jag upplyste om att det var spannmålsfritt. Sen finns det ju så många sorter så man blir helt förvirrad, sånt med plack off, sånt för hårbollar, kastrerad katt, olika rasfoder osv. Tänker att det kan vara ett försäljningsknep då bra mat borde kunna ges till dom flesta typer av katter?
Känns bra att jag kollat upp på förhand vad som är bra för katter att äta så jag kunde ifrågasätta och inte bara köpte de hon försökte sälja. Men nästa person kanske litar på säljaren i djuraffären som ändå "ska" veta vad dom pratar om.
 
Jag såg just en tecknad kortfilm, däri jag log över alla de beteenden och rörelser de gav kattungen - det kändes så realistiskt och fint :love: I slutet var det lite mera konstnärlig frihet men vaddå det är ju tecknat :angel::p
Varning dock, jag storbölade :o
Men den slutar lyckligt! Ifall ni tvekar att titta pga det.
 
Tack för alla svar! Tror vi åker på måndag och köper en 5.4 kg säck av Acana Wild prairie (mest prisvärt i den storleken) vi fick med oss en 340g påse när vi var på foderaffären och hörde oss för lite och jag erbjöd henne några få bitar när vi kom hem i en skål samtidigt som hon fick sitt vanliga torrfoder i en annan skål (mjau noga utvalt kastrerad innekatt) och hon valde direkt bort den vanliga maten fast jag erbjöd henne att välja flera gånger. Sen funderar man ju lite hur lång tid det kommer ta för 2-3 kgs katt som får ca en halv dl torrfoder om dagen nu att äta upp en 5,4 kilos säck:laugh:

Har väl varit lite emot att byta till ett dyrare foder pga att det eventuellt skulle påverka min studentekonomi för mycket. Men nu har jag hört att dom faktiskt kan äta mindre av ett bra torrfoder så jag tänker att det kanske jämnar ut sig lite i längden. Sen var det visst 15% på Acana just nu med bonuscard (plus att man får 25% på 5 säcken) så då känns det som man ska passa på.

Älskar ju annars mjau eftersom det är från Sverige och det känns bäst ur miljösynpynkt men eftersom deras torrfoder inte är lika bra som mjukmaten så blir det att vi fortsätter med mjukmaten bara. Sen ska jag försöka få henne att äta gelé igen då hon tycker bättre om sås och just påsarna med sås är inte spannmålsfria :( .

Ett tips är att gå till en foderaffär (inte djuraffär) samt göra egen research på internet om ni funderar på vad som är bra foder. Jag gick först till djuraffären där dom ville att jag skulle fasa över från mest blötmat till ett bra torrfoder enligt dom (nutrima) eftersom bara blötmat inte var bra för tänderna. Sen sa hon tvärtemot vad jag hört om mjaus blötmat och lät förvånad när jag upplyste om att det var spannmålsfritt. Sen finns det ju så många sorter så man blir helt förvirrad, sånt med plack off, sånt för hårbollar, kastrerad katt, olika rasfoder osv. Tänker att det kan vara ett försäljningsknep då bra mat borde kunna ges till dom flesta typer av katter?
Känns bra att jag kollat upp på förhand vad som är bra för katter att äta så jag kunde ifrågasätta och inte bara köpte de hon försökte sälja. Men nästa person kanske litar på säljaren i djuraffären som ändå "ska" veta vad dom pratar om.
Jag ger också Mjaus blötfoder i påsar, det är så dumt att deras burkar inte innehåller spannmål men just påsarna gör det :cautious::crazy: Burkarna är för stora för att öppna och spara då hon får bara en portion av det per dag, och resten torrfoder. Torrfodret är åtminstone spannmålsfritt. Jag försöker intala mig själv att det får duga :o
Katten gillade ett annat märke blötfoder förut också men tyvärr så behöver man tänka lite på pengarna och mjau var billigare i längden :o men jag kanske får ändra på mig igen...
 
Jag har alltid gillat Queen (gå och se Bohemian Rhapsody!) och Freddie Mercury var känd som en stor kättälskare. Men häromdagen blev de mitt favoritband efter att jag lyssnat på den här sången som Brian May skrev och sjöng om sin barndomskatt Pixie (han visade foton på Pixie till de som animerade). Om någon undrar över videon så är den baserad på omslaget av albumet All Dead, All Dead finns på. Tror det är News of the World.

Det måste absolut vara någon som skär lök här just nu :angel:

 
Sessa nummer ett ligger med de vita tassarna i vädret i sängen.
Jag såg just en tecknad kortfilm, däri jag log över alla de beteenden och rörelser de gav kattungen - det kändes så realistiskt och fint :love: I slutet var det lite mera konstnärlig frihet men vaddå det är ju tecknat :angel::p
Varning dock, jag storbölade :o
Men den slutar lyckligt! Ifall ni tvekar att titta pga det.


Men gud. Nu sitter jag och snyftar här också, vilken tur att du spoilade, annars hade jag inte sett klart...:love::love::love::love:
 
Sessa nummer ett ligger med de vita tassarna i vädret i sängen.



Men gud. Nu sitter jag och snyftar här också, vilken tur att du spoilade, annars hade jag inte sett klart...:love::love::love::love:
Jag fick spoila för mig själv medan jag bölade :rofl: Men tänkte nog att det måste finnas flera som känner likadant :love:
 
6337505B-C66F-4877-A5AA-93FA20D66E12.jpeg

Storfot :cautious:
 
Jag såg just en tecknad kortfilm, däri jag log över alla de beteenden och rörelser de gav kattungen - det kändes så realistiskt och fint :love: I slutet var det lite mera konstnärlig frihet men vaddå det är ju tecknat :angel::p
Varning dock, jag storbölade :o
Men den slutar lyckligt! Ifall ni tvekar att titta pga det.

Så underbar 💕
 
Nån som har en katt som gillar kokt broccoli ? 😳

Olof snodde en bukett av mig i går kväll och åt den innan jag hann märka det innan den var på sista tampen, och var väldigt sugen och tiggde mer 😳
Aldrig haft nån som gillat det - en av mina förra gillade dock päron och mango men det har jag hört flera som gör men aldrig broccoli ?
 
Nån som har en katt som gillar kokt broccoli ? 😳

Olof snodde en bukett av mig i går kväll och åt den innan jag hann märka det innan den var på sista tampen, och var väldigt sugen och tiggde mer 😳
Aldrig haft nån som gillat det - en av mina förra gillade dock päron och mango men det har jag hört flera som gör men aldrig broccoli ?
Min hona äter allt som är grönt :laugh: Haricot verts är en favorit, men även gröna ärtor och broccoli går ner.
(Mest av allt älskar hon dock minimajs, då klättrar hon på bröst och axlar och försöker sno från gaffeln. :cautious:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Hej, har en snart 4 månaders valp av bruksras som blir helt sjövild när hon busar. Det ska bitas i händer och kläder och dras så till...
Svar
11
· Visningar
935
Senast: nullo-modo
·
Övr. Katt Vi bor i ett tätbebyggt område, och vår katt har kommit på att om hon går runt och jamar hos grannarna, så blir hon insläppt och får...
Svar
10
· Visningar
1 321
Senast: G-uldlock
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 399
Senast: miumiu
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 768
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp