Kattsnack #5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi är trötta här hemma. Kissarna snarkar. Jag har en del distansjobb men har inte riktigt orkat ta tag i mig själv. Klippte klorna på Damerna när vi kom hem i alla fall, det var dags och de var ändå så trötta att de inte kommenterade upplevelsen alls.

Det är bra att komma ut på äventyr ibland. Särskilt Skönhetsmissen blir lite exalterad när det händer grejer och hon kan härja runt mer än vanligt. B föredrar lugnet i sin egen ägandes soffa, men hon släpas med ändå för familjesammanhållningens skull
 
Jag kom hem från jobbet kl 15.30 i EM lite tidigare än vanligt, och hade bara en timma innan jag skulle iväg igen på måndagsträningen med hästen. (Åker oftast direkt från jobbet).

Olof och Svante låg i sängen och såg sömniga ut och iddes inte komma till dörren ens 😎

Jag lade mig på sängen en halvtimma och jösses vad mysigt de tyckte det var att matte kom och ”idisslade” med dom i en liten hög sådär oförhappandes . Det tog emot lite att behöva avbryta och gå upp sen 😅😻
 
På förmiddagen hade Millie 39,5 i temp.
Inte jättepåverkad men ville inte ha mat.
15:30 när jag kom hem åt hon som en häst och jagade ute (i sele)
Vid 17 när vi tempade hade hon 38,3, dvs normaltemp.
Kan katter ha fel på termostaten?🤔
 
På förmiddagen hade Millie 39,5 i temp.
Inte jättepåverkad men ville inte ha mat.
15:30 när jag kom hem åt hon som en häst och jagade ute (i sele)
Vid 17 när vi tempade hade hon 38,3, dvs normaltemp.
Kan katter ha fel på termostaten?🤔

Vet inte om ni pga att katten varit sjuk så mycket, tempar henne på rutin dagligen ?
Om ni gör det så kanske det är onödig oro så att säga. Alla djur kan ha förhöjd temp då och då osv.

Jag hade nog tempat bara i de fall man misstänker att katten inte mår bra . Men ni kanske gör så redan .
 
Vet inte om ni pga att katten varit sjuk så mycket, tempar henne på rutin dagligen ?
Om ni gör det så kanske det är onödig oro så att säga. Alla djur kan ha förhöjd temp då och då osv.

Jag hade nog tempat bara i de fall man misstänker att katten inte mår bra . Men ni kanske gör så redan .
Ett tag tempade vi på rutin dagligen för att få en uppfattning om normaltemp och om hennes sätt att vara stämde överens med tempen.
Nu mer tempar vi mest när vi anar att det inte riktigt är bra. Jag tycker att vi har lärt oss att se det på ögonen. (Hennes ögon säger öht väldigt mkt)
 
Jag är så lycklig. Megara är ju ganska 'kantig' och inte särskilt gosig av sig, även om hon sover i sängen varje natt mellan mina ben numera, och hur hon inte kvävs under täcket är ett mysterium. Hon sover även bredvid min dator när jag är hemma - uppvärmd elfilt under fleecefilt i fönstret. Men nu på senaste tiden har jag fått skeda henne. Hon kryper upp och ligger nära, nära med hela sin lilla bruna kropp helt utsträckt mot min sida :love: Vill inte flytta mig när klockan ringer men hon går från 0 till 100 på några minisekunder när hon inser att jag är vaken och det kanske vankas mat.

Operation Inflörtning går framåt. Klorna klipps konstant eftersom jag bara tar yttersta spetsen och en i taget när hon sover bredvid mig så hon aldrig behöver hållas fast. Nu kan jag faktiskt lyfta upp henne och få en vänlig slick inte en klo i ögat och går vi fram till fönstret och det är något spännande utanför kan hon ligga i famnen ett bra tag. Släpper alltid ner henne innan hon börjar protestera.

Jag tycker hon slappnar av mer och mer och blommar ut lite nu när det bara är hon och jag. Hon förändrades tydligen radikalt när hon fick ungar så något måste ha hänt då. Kanske för många (fertila) katter även om det är ett litet personligt katteri? Att hon blev stressad av att ha kull där. Hon har ju bara fått en kull trots snygg typ och bra stamtavla. Så gissar att uppfödaren inte ansåg att hon skulle få en till - lite roligt är att hon verkar ha utparats med en fransk bombay. Kanske i förhoppningen att hennes utseende skulle slå igenom men inte att hon är spräcklig som en höna på nacke och bogar. Vilket bara var till min fördel. :D
 
Lukas vill leka. Förtvivlat gärna. Resultatet blir att han skrämmer skiten ur siamesen som inte fattar att han vill leka utan tror han ska äta upp henne. Suck. De skulle bli bästa lekkamrater om hon bara insåg. Istället är hon skraj, leker inte nudda golv och blir ännu mer ansatt när hon väl är på golvet.

Ragdollen har sagt att hon inte tänker befatta sig med lek med lopphögar och hör sen. Och går även in som ordningspolis när siamesen blir skrämd. Men det hjälper ju inte riktigt upp det hela heller utan siamesen blir än mer övertygad om att döden är nära om tom ragdollen lägger sig i å hennes favör.

Tänk om man kunde prata med dem så de förstod. Säga till Lukas att kamma sig och tagga ner, siamesen att sluta sjåpa och ragdollen att titta åt andra hållet
 
@Alexandra_W @MJLee ang era wow ska tilläggas att katterna var de bästa vänner i alla andra lägen. Sov tätt inlindade, tvättade varandra, lekte osv. Och oftast i lek var nämnda honkatt den som låg på rygg under rätt hårda/vilda lekar med klorna indragna 😎
Min tolkning (högst personlig) är att honan egentligen var lite osäker, utifrån hur hon var allmänt. Så kanske blev stressad av att kattkompis blev jätterädd och agerade då på det sättet. Men vad vet man 😎
 
@Alexandra_W @MJLee ang era wow ska tilläggas att katterna var de bästa vänner i alla andra lägen. Sov tätt inlindade, tvättade varandra, lekte osv. Och oftast i lek var nämnda honkatt den som låg på rygg under rätt hårda/vilda lekar med klorna indragna 😎
Min tolkning (högst personlig) är att honan egentligen var lite osäker, utifrån hur hon var allmänt. Så kanske blev stressad av att kattkompis blev jätterädd och agerade då på det sättet. Men vad vet man 😎

Min reaktion var mest ang nivån av ordningspolisande. Jag antog de var vänner normalt. Men här har få av mina direkt ordningspolisat, så lite imponerande med såpass. Även om det blev lite olyckligt utfall för den stackars Nallebjörn
 
Min reaktion var mest ang nivån av ordningspolisande. Jag antog de var vänner normalt. Men här har få av mina direkt ordningspolisat, så lite imponerande med såpass. Även om det blev lite olyckligt utfall för den stackars Nallebjörn

Ja hon var väldigt agerande ... Ja lilla nallebjörnen - inte nog med att han blev rädd, sen blev han uppläxad för det också 😞

Tur att de var så fina vänner utöver de gångerna 😅💕
 
Jag tyckte att många av Älvas leksaker hade försvunnit, men eftersom det är kanindelar så antog jag att de var uppätna. Små tassar och öron brukar ätas upp inom de närmsta två timmarna. Men Älva fick en stor tass igår (av en snäll Bukefalist :love:) som plötsligt var spårlöst borta mitt i natten. Inte kunde jag somna om när jag visste att den borde vara någon stans, eftersom den var för stor för att bli en måltid. Min magkänsla sade att jag kanske skulle hitta den under soffan... Med hjälp av spöt på Da Birden lyckades jag med ett enda svep få fram SJU kanindelar. SJU. Och en batteridriven kackerlacka.
Bara favvisleksaker hamnar under soffan (jag vet inte varför hon envisas med att peta in dem där eftersom hon inte når att få ut dem), så Älva blev väldigt glad av fyndet.

IMG_20190911_050950.jpg
 
@Caoimhe åh - var köper du såna kaninbitar? Tror mina skulle älska de!
Jag brukar ta kontakt med Älvas uppfödare när förrådet sinar här hemma och uppfödaren ändå ska iväg på utställning. Det är ett danskt företag som brukar sälja dessa godsaker på kattutställningar i Danmark och åtminstone södra Sverige. Så det simpla svaret - på utställningar. :D

Det finns även ett fåtal nätbutiker som säljer kanindelar, men de brukar kosta extremt mycket där, så har du möjlighet att ta dig till en utställning så kan du få mycket mer för pengarna. :)
 
Jag brukar ta kontakt med Älvas uppfödare när förrådet sinar här hemma och uppfödaren ändå ska iväg på utställning. Det är ett danskt företag som brukar sälja dessa godsaker på kattutställningar i Danmark och åtminstone södra Sverige. Så det simpla svaret - på utställningar. :D

Det finns även ett fåtal nätbutiker som säljer kanindelar, men de brukar kosta extremt mycket där, så har du möjlighet att ta dig till en utställning så kan du få mycket mer för pengarna. :)
Brukar kattutställningar vara avgiftsbelagda?
 
Megara håller på att tortera en stackars mal/fjäril till döds (fjärde). Fattar inte, hon har den i munnen. Jamar mycket och högt, går omkring med den. Släpper den och jamar mer. Sätter sig en bit bort och kollar hur den rör sig lite. Tar den i munnen igen. Jamar högt - hon jamar aldrig annars - släpper ner den, rince and repeat. Tuggar lite och tar upp den igen. :crazy:

Edit: Nu har hon släpat upp den på sin kattsäng så jag ser hur stackarn flaxar lite. Snälla älskade katten, jag vet att du är ett rovdjur, men kan du inte göra som andra rovdjur och döda snabbt och relativt smärtfritt? Och inte släppa den på mitt tangentbord. För att sedan omedelbart ta upp den igen innan jag hinner döda stackarn.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Hej, har en snart 4 månaders valp av bruksras som blir helt sjövild när hon busar. Det ska bitas i händer och kläder och dras så till...
Svar
11
· Visningar
934
Senast: nullo-modo
·
Övr. Katt Vi bor i ett tätbebyggt område, och vår katt har kommit på att om hon går runt och jamar hos grannarna, så blir hon insläppt och får...
Svar
10
· Visningar
1 321
Senast: G-uldlock
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 399
Senast: miumiu
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 768
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp