Kattsnack #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
8/8 här också, ska prova den avancerade nivån nu!
5/8, men det var lite pga också att jag fick rätt på de två som skulle kräkas och tittade lite för noggrant på nästa katt som jag tyckte såg ut som att den svalde lite.
Annars märkte jag särskilt på hur mycket jag tittar på omgivningen för att bedöma hur en katt mår :laugh::D
 
Megara rumpade sig så det blev långa streck på golvet. :crazy: Hon la en stor korv innan i lådan så jag vet inte riktigt varför det satt fast. När hon såg mig så sprang hon eftersom hon vet att hon blir torkad i baken. Vill inte ge henne mer psyllium eftersom hon redan får en relativt hög dos. Jag kollade på avstånd och hon är ren i baken (tur att hon går med svansen upp i princip hela tiden) så inga problem där.

Funderar på vad jag kan ge mer som är laxerande naturligt.

Edit: Hon är burma så det är inte ett hårbollsproblem.
 
Har kommit hem och lagt mig. Jag var ute med hundarna på nattpatrull och gick sen in till Myran som fick mat och gos innan hundarna kom in. Hon sprang ut till köket när jag släppte in dem och sen gick jag och la mig och ropade på Pip innan jag kom på att han kommer aldrig mer. :(

Nu ligger hon på min arm och spinner och hundarna ligger i sina bäddar så nu ska vi sova förhoppningsvis resten av natten.
 
Megara rumpade sig så det blev långa streck på golvet. :crazy: Hon la en stor korv innan i lådan så jag vet inte riktigt varför det satt fast. När hon såg mig så sprang hon eftersom hon vet att hon blir torkad i baken. Vill inte ge henne mer psyllium eftersom hon redan får en relativt hög dos. Jag kollade på avstånd och hon är ren i baken (tur att hon går med svansen upp i princip hela tiden) så inga problem där.

Funderar på vad jag kan ge mer som är laxerande naturligt.

Edit: Hon är burma så det är inte ett hårbollsproblem.
Det började så med Pip. :(
 
@MJLee messmör sägs vara laxerande men det är inte så bra för vikten kanske.

Men har inte veterinären något förslag?

Jag har inte pratat med vet efter att jag diskuterat frön och att hon blivit bättre. Ska boka möte med FirstVet imorgon bitti.

Vill inte ge messmör eftersom det inte känns 'naturligt' och långsiktigt bra för hennes mage.
 
Nejnej, vad var det för fel på honom? Megara har alltid varit hård i magen men efter att hon fått frön så har det blivit bättre?
Han fick fler och fler förstoppningar som till sist inte kunde lösas annat än med inläggningar och lavemang. Jag kunde inte fortsätta utsätta honom med mer lavemang och microlax när det aldrig blev bättre. Jag vill inte göra dig sömnlös men har hon återkommande problem bör du kolla upp det. Pip hade bra värden i övrigt så det fanns ingen förklaring till varför. Messmör hjälpte inte och inte heller lactulos. Det var som om matsmältningen bara dog. 😢
 
Han fick fler och fler förstoppningar som till sist inte kunde lösas annat än med inläggningar och lavemang. Jag kunde inte fortsätta utsätta honom med mer lavemang och microlax när det aldrig blev bättre. Jag vill inte göra dig sömnlös men har hon återkommande problem bör du kolla upp det. Pip hade bra värden i övrigt så det fanns ingen förklaring till varför. Messmör hjälpte inte och inte heller lactulos. Det var som om matsmältningen bara dog. 😢

Hon lägger ordentliga korvar men två ggr den senaste tiden har hon rumpat sig. Innan hon fick psyllium var hon rejält hård i magen, så hård att hon inte ens rumpade sig utan jag hittade små hårda kluttar. Jag löste det då genom laktulos men kände inte att det var en långsiktig lösning och tips om psyllium blev räddningen. Hon har alltid haft en känslig mage - magkatarr och infektion i nedre luftvägarna i vintras/förra året, men senaste röntgen var ren på både mage och tarmar. Hon kräks inte och äter/dricker/kissar som vanligt. Bajsar mer sällan (en gång om dagen) men större korvar.
 
Även gamla surkatten har nu vant sig vid det nya stället. Mycket fortare än vad jag trodde från början. De åt lite sämre de tvä första dagarna men är nu tillbaka på samma nivåer som innan flytten.

Just nu ligger den yngre förmågan på mitt bröst och mjölktrampar mitt hår över axeln på mig. Och jag behöver gå till jobbet. Svårt att resa på sig när man har det så mysigt.
 
Pratat med vet men det gav inte mycket. Redovisade hennes historia, att hon varit hård i magen hela tiden jag haft henne, ibland bara små kluttar. Men att det blivit mycket bättre sedan hon börjat få psyllium och nu lägger korvar, men att de är lite hårda. Att hon äter, dricker och kissar normalt och att allmäntillståndet är bra (blev slagen med en blixtsnabb tass när jag höll upp henne så vet kunde se slemhinnorna i munnen :meh: ) och sedan ville hon inte vara med längre. Att jag tycker att det ser ut som hon ibland har svårt att få ut korvarna och som sagt att hon rumpat sig två, tre gånger den sista tiden. Att hon bara äter Bozita.

Vet tyckte jag skulle avvakta. Att hon äter psyllium är bra och jag ska inte öka dosen. Om hon fortfarande är så hård att hon rumpar sig kan jag ge messmör och/eller laktulos. Eventuellt ansåg hen att jag skulle fundera på foder med mindre köttprocent eftersom vissa katter inte tål det. Jag föreslog att jag kanske ska ge henne mat flera gånger om dagen men mindre portioner vilket hen tyckte lät förnuftigt. Om hon slutar bajsa helt och går på lådan och försöker få ut nåt ofta utan att lyckas ska jag åka in med henne direkt.

Så ja, här står jag. Jag funderade på om jag skulle åka in och röntga tarmarna för att se om det är tillproppat men det tyckte vet var onödigt så länge hon bajsar. Ska köpa lite messmör och se om jag kan få i henne det. Laktulos har jag redan. Men jag ser det bara som tillfälliga lösningar och inget jag vill ge henne under en längre period.
 
Pratat med vet men det gav inte mycket. Redovisade hennes historia, att hon varit hård i magen hela tiden jag haft henne, ibland bara små kluttar. Men att det blivit mycket bättre sedan hon börjat få psyllium och nu lägger korvar, men att de är lite hårda. Att hon äter, dricker och kissar normalt och att allmäntillståndet är bra (blev slagen med en blixtsnabb tass när jag höll upp henne så vet kunde se slemhinnorna i munnen :meh: ) och sedan ville hon inte vara med längre. Att jag tycker att det ser ut som hon ibland har svårt att få ut korvarna och som sagt att hon rumpat sig två, tre gånger den sista tiden. Att hon bara äter Bozita.

Vet tyckte jag skulle avvakta. Att hon äter psyllium är bra och jag ska inte öka dosen. Om hon fortfarande är så hård att hon rumpar sig kan jag ge messmör och/eller laktulos. Eventuellt ansåg hen att jag skulle fundera på foder med mindre köttprocent eftersom vissa katter inte tål det. Jag föreslog att jag kanske ska ge henne mat flera gånger om dagen men mindre portioner vilket hen tyckte lät förnuftigt. Om hon slutar bajsa helt och går på lådan och försöker få ut nåt ofta utan att lyckas ska jag åka in med henne direkt.

Så ja, här står jag. Jag funderade på om jag skulle åka in och röntga tarmarna för att se om det är tillproppat men det tyckte vet var onödigt så länge hon bajsar. Ska köpa lite messmör och se om jag kan få i henne det. Laktulos har jag redan. Men jag ser det bara som tillfälliga lösningar och inget jag vill ge henne under en längre period.
Du kanske skulle testa ett medicinskt foder för förstoppningsproblematik en tid och se om hon får bättre avföring och mindre problem med att hon sitter och trycker.
 
Du kanske skulle testa ett medicinskt foder för förstoppningsproblematik en tid och se om hon får bättre avföring och mindre problem med att hon sitter och trycker.

Har du några tips på vad ett bra är? Hon sitter inte och trycker nu utan får ut korvar men har som sagt rumpat sig några gånger efteråt.

Edit: När jag var och röntgade henne förra året och hon sederades(?) så fick hon diarré medan hon sov så uppenbarligen var det något i hennes tarmar som rann ut då.
 
Har du några tips på vad ett bra är? Hon sitter inte och trycker nu utan får ut korvar men har som sagt rumpat sig några gånger efteråt.

Edit: När jag var och röntgade henne förra året och hon sederades(?) så fick hon diarré medan hon sov så uppenbarligen var det något i hennes tarmar som rann ut då.

Vilka proportioner ungefär? Lika eller mer RC eller mer Bozita?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
947
Senast: Keb71
·
Fritid Jag hittade ingen tråd om snorkling men hoppas att det finns massa bukefalister som har det som hobby och kan komma med massa tips om t...
Svar
9
· Visningar
352
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
10 172
Senast: Mineur
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
906
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp