Kattsnack #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har börjat ge Tuva annan mat än allergifodret. Det fungerar kanonbra hittills! Började med ett annat torrfoder för ett par veckor sedan och hon har inga symtom på allergi alls. Nu har jag börjat ge lite blötmat också. Än så länge är enda negativa effekten att jag har tre katter som springer runt fötterna på mig så fort jag öppnar ett köksskåp (förvarar blötmaten i ett av skåpen, vilket katterna har stenkoll på).
Målet är att få över alla tre till blötmat på heltid. Maggan är skeptisk till allt, men om Tuva sitter bredvid och äter kan hon i alla fall tänka sig att smaka.
 
Veterinär i morgon.
Boka tid hos FirstVet, det är alltid det första jag gör eftersom de har tider från 07-22 alla dagar och är gratis om du är försäkrad. Om du bokar nu kan du antagligen få en tid redan ikväll. Eftersom de har videosamtal kan man också visa upp katten - om den är samarbetsvillig. När jag hade panik över Megara hade vi videosamtal, jag drog upp läppen så hon kunde se på slemhinnorna och ner på huden runt ögat så hon kunde kolla där också (höll henne nära webkameran) Megara slog till mig och krängde iväg, men vet hade hunnit se att de inte var bleka och sa lite torrt att hennes allmäntillstånd verkade vara ok. Jag kunde också visa att hon inte ryckte till när jag klämde på magen, där hon sa att jag skulle göra det, hon slog mig bara igen. Tyvärr lyckades jag inte öppna munnen så vet kunde se, där gick Megaras gräns liksom. Men det var jätteskönt att ha en riktig vet.

Jag bokade ett besök (helg) nästa dag så jag kunde rådgöra igen och visa upp henne för att få råd om jag skulle åka in med henne akut.
Skulle avvakta till imorgon om hon inte blir sämre. De kan få lite magsjuka och känna sig illamående och sådär precis som oss. Håller tummarna hon mår bra igen imorgon
Tack för hjälpen igår! När jag väl fått höra att jag inte var en idiot som inte kastade mig i bilen med katten kunde jag lugna mig lite och konstatera att även om hon var trött så var hon ju alert, och när maten väl var upp så slutade hon kräkas.

Idag på morgonen väcktes vi av Freja som berättade att hon svalt och frukosten var jättesen!
Och sen undrade hon om dom där gobitarna vi lockade med igår kunde fås idag istället :heart
 
Apropå kräkning så kan jag kanske lugna med att min Alice har varit lös i magen och igår kväll så spydde hon upp en hårboll med lite mat. Det var nog det som gjorde att hon blev lös i magen också.
Så idag är hon nog tillbaka till normal igen, hon verkade må nästan genast bättre efteråt.
Så det kanske var en liten hårboll också @Madalitso ?
 
Apropå kräkning så kan jag kanske lugna med att min Alice har varit lös i magen och igår kväll så spydde hon upp en hårboll med lite mat. Det var nog det som gjorde att hon blev lös i magen också.
Så idag är hon nog tillbaka till normal igen, hon verkade må nästan genast bättre efteråt.
Så det kanske var en liten hårboll också @Madalitso ?
Tror mer att det var någon typ av magsjuka, hårbollar har hon då och då (båda våra fäller nått förskräckligt året runt), och det har aldrig fått henne att inte vilja ha mat, hon är ett litet matvrak.
 
20201120_172700.jpg

Alice fick en ny leksak idag :D kunde inte motstå när den såg ut som en enhörning med regnbågesfärgad gapande mun :laugh: Alice hälsar att det är något spännande doft i pinnarna som håller munnen rund, enligt kartongen så är det silver vine i - misstänker att det är det som håller den rund då Alice vill bita i det :D
 
Kattrapport från Brunetten och Skönhetsmissen.

Det mesta är fortsatt acceptabelt i det Lagerska hemmet. Ett mindre övergrepp i form av kattlådetvätt har skett. Hela lådan tömdes och skrubbades olovandes inne i duschen. Nu luktar den skumt av ringblomma istället för hälsosamma kattavyttringar. Fröknarna skrynklar tjurigt på sina vackra nosar, men bajsar på nåder i den i alla fall.

Brunetten fäller som en islandshäst i april. Det yr päls, vilket jag inte förstår riktigt, det är inte rätt tid för det nu? Men hon rusar omkring som vanligt, är knubbig och nöjd, så hon behöver väl bara lite närkontakt med furminatorn. Jag har inte kommit mig för att borsta henne på ett tag och då tar nallebjörns-genen över.

Även Skönhetsmissen mår bra, hon har en ny sovplats på hylla fem i garderoben, bakom mattes underkläder ungefär i huvudhöjd. Det är ett jäkla krafsande och stånkande när hon ska öppna garderobsdörren, och sen envetet klamra sig upp alla fem hyllplan, för att slutligen tränga sig in bakom trosor och strumpor. Men hellre kattpäls på trosorna än byxorna. ;)

Tandstensrenset har blivit uppskjutet ytterligare en gång. Veterinären är sjuk igen, och jag är lite grinig med vem som får söva och pilla på mina exceptionellt speciella kissemånsar. :D Kliniken försökte sälja in Vet nummer två, men jag bokade om så de får gå till sin vanliga. Särskilt med B som har EP och krampade under narkosen sist, och med S med sin FORL så känns det tryggare med en Vet som känner dem.
 
En av fördelarna med innekatt är ju att slippa halvätna bytesdjur... Humla kompenserar det genom att doppa leksaksmössen i vattenskålen och lägga ut på köksgolvet istället. Känns lagom fräscht att trampa på.

Damen är för övrigt 6.5 mån, väger precis under 3 kg och har växt om Mini. Fortfarande väldigt mycket kattunge mentalt (såklart), kastrering om nån vecka. Jag är fortfarande lika imponerad av hur tuff och social hon är.

Idag har hon dock spenderat stor del av dagen instängd i en klädkammare insåg jag :o lite dåligt samvete men dörren är precis vid min arbetsplats så hon har nog sovit för jag har inte hört några protester. Lär väl med andra ord vara extra odräglig inatt.

Har nästan slutat med blötmat till förmån för mush (och torrfoder) vilket magen verkar må bättre av.
 
Började fundera lite på det här med jul och Megara. Förra året blev det ingenting förutom en adventsstjärna i fönstret men i år funderar jag på att ta fram min lilla plastgran. Jag har en led slinga som är batteridriven och julkulor i plast och leksaker från en julstrumpa Nikita fick, en tomte, snögubbe osv. Naturligtvis inget glitter. Men frågan är, vågar jag sätta upp den om hon skulle börja tugga på granen.
 
Stod i köket idag och fick för mig att rulla ihop folien jag haft till matlagning till en liten boll innan jag kastade den.

Poff sa det så satt Lillith vid mina fötter. Då kom jag ihåg. Hon älskade ju att leka med foliebollar när hon var mindre. Jösses vad hon lekte :rofl:

Imorse hade någon fullkomligt slaktat påsen med mynta som vi glömt framme på ett bord. Mynta överallt! Jag tyckte jag hörde nåt i natt som lät. Tror Holger är en bra kandidat till det buset :D
 
Idag fyller Älva 3 år! Dagen till ära har hon fått lite kattkyssar (gaaaalet gott hälsar hon), en påse Orijengodis (än så länge oöppnad) och en leksak som nog inte är så kul. Tänk att hon redan blivit så stor. :heart När vi var hos veterinären i måndags vägde hon in på 5,24kg, vilket veterinären tyckte kändes som en hälsosam vikt när hon kände igenom henne. Stor, fin, underbar, fantastisk kise. Jag älskar henne så. :heart
 
Idag fyller Älva 3 år! Dagen till ära har hon fått lite kattkyssar (gaaaalet gott hälsar hon), en påse Orijengodis (än så länge oöppnad) och en leksak som nog inte är så kul. Tänk att hon redan blivit så stor. :heart När vi var hos veterinären i måndags vägde hon in på 5,24kg, vilket veterinären tyckte kändes som en hälsosam vikt när hon kände igenom henne. Stor, fin, underbar, fantastisk kise. Jag älskar henne så. :heart

Grattis till Älva.

Våra blir sex bästa år. Får nästan ångest. De var ju nyss kattungar.
 
Det är upprorsstämning i hushållet!
Maggan har blivit av med sin fria tillgång på torrfoder och får nu dela portioner med Tuva på bestämda tidpunkter. Skandal!
Jag ska dock vara så generös att jag ökar storleken på givorna. Dessutom serveras det (dyr!) blötmat varje morgon. Men vad är det jämfört med Fri Tillgång?
 
Lite sur på Juno tbh. Älva och jag har en liten rutin på lediga dagar att när jag stiger upp och hon ligger i ett klösträd så brukar vi hälsa på varandra och sedan sätter jag mig i soffan och hon kommer efter för att gosa i mitt knä. Så galet mysigt. Men idag FÖRSTÖRDE Juno. Just precis när Älva var på väg och hade någon ynka meter kvar till mig så kommer Juno och inviterar till LEK istället. Älva tappar helt spåret och tycker att ja, shit, kul att busa ju. Så jag blev utan gos. :cry:
(Skitgulligt att de är så bra vänner och vill leka med varandra, men jag ville ju goooosa.)
 
Juno har varit ute i sele ett par, tre gånger nu. Hon tycker det är roligt. :D Särskilt när det blåser så att det flyger löv över marken - då är det perfekt att jaga dem. Faktum är att hon inte är det minsta blyg, utan hon galopperar gärna runt där ute för att kolla på så mycket hon bara kan. Det blir lite mer motion för mig än vad det är med Älva, som föredrar att sitta/ligga stilla majoriteten av sina utomhusbesök.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
885
Senast: Keb71
·
Fritid Jag hittade ingen tråd om snorkling men hoppas att det finns massa bukefalister som har det som hobby och kan komma med massa tips om t...
Svar
0
· Visningar
151
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
8 9 10
Svar
180
· Visningar
5 736
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
807
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp